Om du saknar isolering kommer väggen fortfarande vara kall, då är hög fukthalt naturligt och inget du kan göra så mycket åt annat än att isolera. Platonmattan ska så klart hjälpa men det kan läcka in någonstans. Lika så kan stoppen i rören göra att det tillfälligt svämmar över vid hög belastning.
Putsen skulle jag ta bort, den är slut.
Putsen skulle jag ta bort, den är slut.
Vad gör att den inte håller längre än så?B BSOD skrev:
Dolt fel kan du ge upp. Dräneringen är gammal, möjlig att besiktiga likt du gör nu innan köp. Släpp det spåret och fokusera på vad du kan göra för att få det bra!
Uppenbareligen har du hög fuktgenomträgning. Några frågor som borde besvaras är vad det är för färg i källaren, hur ser dagvattenledningen ut, vad är det för grej som ligger i dräneringen, är det något att som gjorts på utsidan av huset typ tagit bort träd, meckat i gräsmattan utanför etc. ?
Uppenbareligen har du hög fuktgenomträgning. Några frågor som borde besvaras är vad det är för färg i källaren, hur ser dagvattenledningen ut, vad är det för grej som ligger i dräneringen, är det något att som gjorts på utsidan av huset typ tagit bort träd, meckat i gräsmattan utanför etc. ?
Det är ju skillnad på "håller" och bibehåller teknisk funktion. om man pratar med de som drar upp gamla dräneringar så är väl det vanligaste problemet att det har blivit igensatt under åren med rötter, jord etc. Det är ju lågt fall på en dräneringsledning så någon cm jord på fel ställe kan ju sabba avrinning ganska mycket.D Daniel 109 skrev:
Jag dränerade om ett hus för ett tiotal år sedan. Det var dränerat senast 1969. Det var inget tekniskt fel på dräneringen. Om dräneringen var för att isolera väggarna.
I huset jag bor i nu finns det sannolikt ingen dränering alls. Men det behövs inte heller.
I huset jag bor i nu finns det sannolikt ingen dränering alls. Men det behövs inte heller.
Dränrör måste spolas, dvs underhåll. Det är en förymutsättning för ett fungerande system. Rötter är ett fel (träd för nära).Viktor.J skrev:
Det är ju skillnad på "håller" och bibehåller teknisk funktion. om man pratar med de som drar upp gamla dräneringar så är väl det vanligaste problemet att det har blivit igensatt under åren med rötter, jord etc. Det är ju lågt fall på en dräneringsledning så någon cm jord på fel ställe kan ju sabba avrinning ganska mycket.
Ett modern dräneringssystem består av grus (det som är det egentliga dränlagret), ett perforerat plastör (för bortledning även om gruset klarar den uppgiften på egen hand) samr isolering. Inga av dessa material bryts ner i någon takt som är relevant att diskutera.
Men det skulle inte förvåna mig om dräneringsfirmorna snart rekommenderar byte vart 5:e år.
Jag tror det är många som inte förstår betydelsen av isoleringen. Alla fokuserar på slangen.D Daniel 109 skrev:
Givet det du skriver, varför måste rören spolats ?W witten skrev:Dränrör måste spolas, dvs underhåll. Det är en förymutsättning för ett fungerande system. Rötter är ett fel (träd för nära).
Ett modern dräneringssystem består av grus (det som är det egentliga dränlagret), ett perforerat plastör (för bortledning även om gruset klarar den uppgiften på egen hand) samr isolering. Inga av dessa material bryts ner i någon takt som är relevant att diskutera.
Men det skulle inte förvåna mig om dräneringsfirmorna snart rekommenderar byte vart 5:e år.
Klicka här för att svara