Ska gräva upp ca 50 cm och dränera kring huset. Min tanke är att sätta platonmatta mot grunden, lägga en fiberduk i botten och fylla upp med makadam till 10 cm under nivå och sen ny fiberduk och sjösten. Men är makadam kapillär brytande eller ej? Oklart beroende på var jag kollar. Om jag vill ha kapillärer brytande, vad ska jag då använda?
Det är ytterst lämpligt att fylla med makadam om man vill åt den dränerande effekten. (Är det bärighet man vill åt så är det samkross som gäller.)
Fraktionen är inte avgörande här, men en variant som inte har för stora stenar blir lättare att jobba med för hand.
Så, typ 8-16 eller 11-16 är lämpligt. Har du "8-22" tillgängligt så kommer det också funka.
Det kapillärbrytande skiktet här blir plastmattan du tänkt lägga mot grunden.
Fraktionen är inte avgörande här, men en variant som inte har för stora stenar blir lättare att jobba med för hand.
Så, typ 8-16 eller 11-16 är lämpligt. Har du "8-22" tillgängligt så kommer det också funka.
Det kapillärbrytande skiktet här blir plastmattan du tänkt lägga mot grunden.
Ska du leda vattnet någonstans?
Isodrän rekommenderar att det är tät jord mellan i ditt fall makadam och sjösten i syfte att regnvatten inte ska rinna ner utan rinna bort från huset.
Isodrän rekommenderar att det är tät jord mellan i ditt fall makadam och sjösten i syfte att regnvatten inte ska rinna ner utan rinna bort från huset.
Tycker också det låter konstigt, eller så missförstår jag dig.
Man vill helst inte ha regn/dagvatten som rinner ner genom sjösten och makadam och sen ner mot sulan på grunden. Bättre att ha ett relativt tätt lager (jord, lera, gräsmatta, stenplattor etc.) högt upp som leder bort ytvatten från huset.
Man vill helst inte ha regn/dagvatten som rinner ner genom sjösten och makadam och sen ner mot sulan på grunden. Bättre att ha ett relativt tätt lager (jord, lera, gräsmatta, stenplattor etc.) högt upp som leder bort ytvatten från huset.
Fast jag kommer att ha 40 cm "sten" ca runt huset poch det är inte till för ytvatten utan för uppstigande markfukt? runt huset finns det ju en stor gräsmatta så där kommer hur som heltst vatten (men lutning ut från huset är ok), De 40 cm jag ska ha skyddas i princip av takutskjut och rännor. Har läst på om makadam, och förstått att kapillärbrytande innebär att stenarna inte kan leda upp markfukt och ju större hålrum desto svårare för vattnet att "ledas" upp. Sen ska jag ha platonmatta mot grunden för den fukt som trots allt kan komma upp. Har tänkt mig 50 cm djupt, beroende på hur hög grunden är. Jag har hittills grävt 35 cm och det känns nu lite hårdare. Vill inte förstöra några rör, men det tror jag inte finns. D v s finns ingen dränering idag.
Dräneringen är som du säger till för vatten som kommer från marken, men genom att ha lättgenomrinnligt material hela vägen upp så leder du effektivt ner vatten som annars skulle runnit bort från huset.
vad är det för grund och vilka problem/symptom finns idag?
vad är det för grund och vilka problem/symptom finns idag?
det är torpargtund. Undertrycksventilation med avfuktning går i grunden. Det är framförallt uppskjutande markfukt som är problemet, jag vill inte leda ned vatten men bör inte Platon lösa det som ändå kommer ned?O Odi et Amo skrev:
det finns takutsprång men de månader jag haft grunden uppgrävd (maj - nu) har det vid skyfall kommit att stå ganska mycket vatten i "gropen". Det mesta kommer antagligen uppifrån men säkert stiger en del oxo upp underifrån då marken blir mättad. Känns som att det blir bättre nuClaes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara