Hej

Som ett första steg i det femtonåriga projektet att få ordning på det inköpta huset hade vi tänkt att dränera om grunden (1 1/2 plans villa med krypgrund).

Dilemmat är att beroende på vem man pratar med så rekommenderas att man använder tvättad singel/makadam att återfylla med närmast dräneringsledning och grundmur, alternativt att det inte spelar någon roll.

Åsikter mottages tacksamt då jag känner mig väldigt villrådig just nu.

/Roger B

Jag har konstaterat att det nästan inte går att få tag i tvättad makadam eller singel. Man verkar alltid använda "otvättat" till dränering. Jag har bara sett tvättat material rekommenderas för använding under grundplatta för absolut säker kapillärbrytning.

Se tex www.jehander.se

Om man vill ha tvättad måste man köpa där de krossar annars räknas den tydligen inte som tvättad.

När man fyller upp med makadam där man dränerar,
skall man packa den med en padda då?
(eller pajar man rören då?)

Jag köpte dräneringssingel 8-27 tvättad när jag dränerade -97. Den var inte alls ren tvättad utan
det fanns skit kvar. Man kan spola med vattenslangen
eller så hjälper regnet till. Att doppa en typ kundkorg
i en stor balja var effektivast.

Ett annat tips är att köpa lecakulor i storsäck alternativt hemkört med lastbil. En storsäck är 1750 liter. Jag betalade 1200:- plus moms.
Se http://www.leca.se/ för produktinfo och inköpsställen.

Det blidde tvättad 8-16 singel. 3 man och en helg var allt som krävdes för att gräva upp och fylla igen (kostade lite öl och pizza). Nu återstår "bara" att städa upp samt att sätta kantsten.

När man börjar gräva så funderar man hur de egentligen tänkte när huset byggdes (1989), sand och lera direkt mot grundmuren, dvs väldigt mycket fukt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.