Hej,
Jag håller på att dränera om mitt hus. Huset är byggt 1951 och inte omdränerat tidigare. Det är ett sutteränghus, ena långsidan är under mark. Huset är av lättbetong, översta våningen av trä, tilläggsisolerst på 80-talet. Jag har tänkt att dränera med Isodrän. Jag (eller snarare den anlitade gräventreprenören) har grävt runt huset sånär som framför garageporten. Framför garageporten ligger en gjuten betongplatta som är för tung att lyfta eller flytta. Det har inte varit någon dränering längs denna sida tidigare, tegelrören har legat utmed grundsulan längs de två andra sidorna, men slutar vid hörnet till sidan med garageporten.
Uppgrävd jord och grus intill en husgrund med en betongplatta framför en garageport, illustrerande dräneringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett tydligare lager av dränerande sten under sulan längs denna sida, så jag antar att vattnet tänkts rinna via det.
Grävt område vid husgrund med synlig betongplatta och stenlager, ingen dränering syns framför garage.
Skapa konto

Nu till min fråga: bör jag ta bort betongplattan så att dräneringsröret kan gå runt hela huset? Eller kan jag sluta med dräneringsröret strax innan plattan, vid stenlagret?

Betongplattan ligger mot sockeln, som är i marknivå vid garageporten, så jag kommer inte kunna sätta Isodrän runt sockeln där.
Uppgrävd mark vid gult sutteränghus med synlig husgrund och flera krukväxter framför.
Skapa konto

(Sedan har jag en del sprickor i huset, men det tänkte jag fråga om i ett senare inlägg..)

Har du fuktproblem nu, i sutterängplan? Eller är det stopp i ditt dagvatten ut till gatan? Ibland dräneras det om av bara farten.

Ja, det har varit fuktproblem. Framförallt i ett hörn, vilket fick sin förklaring: dagvattenröret läckte rejält. Sedan har vi sprickor här och var som antingen beror på en sättning, eller ev av fukt och frost. Jag hoppas få lite klarhet i det nu när grunden är synlig, försöker få tag på en byggnadsingenjör som kan kolla. Längs ena väggen var det mycket rötter vilket ju tyder på att det varit fuktigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.