Jag har precis fått huset omdränerat, 20 cm pordrän, bort med tjäran, singel runt dränröret, markduk, hela kittet.
Huset har ca 1 meter av grundmuren under backen, grundmuren är murad av betongssten.
Golvet är klassiska 4 cm cement oppepå sanden. Källaren är oinredd, bara betong.
Jag har sedan ett par år haft en radonmätare i källaren, en AirThing som snackar bluetooth med mobilen.
Radonvärdet har legat på 200-350 bq/m3 i flera år, och jag har tänkt göra nåt åt det den dagen källaren ska inredas.
Men nu, när de är i det närmaste klara med återfyllning ser jag att radonhalten abrupt sjönk den dagen de började gräva upp runt huset. Och det ligger nu stabilt på 40-60 bq/m3.
Till saken hör, att jag har knackat upp en halv m2 av källargolvet för att kunna byta avloppsröret som gick ut i backen, slika tilltag brukar få radonhalten att stiga. (Att täta rörgenomföringar och sprickor i källargolvet är första åtgärden vid för höga radonhalter i källare.)

Hur kan detta gå till?
Teorier,
Pordränens egenskaper som gör att fukt transporteras ut genom muren gör att inte lika mycket fukt sugs in i källaren genom muren av avfuktaren. Radon löser sig lite i vatten, mera vid låg temperatur, och borde kunna åka med vattnet in om man har en fukttransport in genom muren.. Jämför med radon i brunnsvatten, radon löser sig i vatten.
eller
Det är lagt singel mot sulan och bort till dränröret. Ovanpå det kommer pordränskivorna som är luftgenomsläppliga. Har markradonet under källargolvet fått en lättare väg ut nu, och diffunderar i mindre grad upp genom golvet?
eller
Fungerar dräneringen bättre nu, och ligger lite djupare, så att vatten med löst radon leds bort i högre grad?

Är detta unikt för pordrän/Isodrän, eller kan det ske också med andra material?

mvh Lurvnos

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.