125 957 läst ·
182 svar
126k läst
182 svar
Dränering för en miljon kronor?
Håller med. Balkar tvärs källaren vägg till vägg som håller emot marktrycket så att väggarna inte kalvar in fram tills att en konstruktör/byggfirma analyserat läget.A atomlab skrev:Det första jag tänker på är att får dit balkar från vägg tiill vägg och sedan stående bakar som trycker ut väggen. Fårde gå gå utmärkt att slamma upp allt på utsidan så det håller sig rakt. Bort med balk och sedan putsa på insidan. Det är ju såfall jordtrycket som gjort det och det minskar ju om markfirman gör rätt. Buktade väggen innåt redan innan man började att gräva?
nja det var ett hus byggt 43 isch som inte hade några uppenbara problem vid besiktning men där man byggt väggar mot källarväggarna och när dom började ålocka ner dom så var tydligen hela källarväggen skrot så det var billigare att riva än att renovera. Troligen en bra advokat ja för det tog ett par år innan det blev klart med ersättningklaskarlsson skrev:
ahh huset såldes inte med någa renoveringsbehov alls det skulle vara i toppskick. tittade på huset innan jag köpte grannhuset istället, det var nåt som inte kändes rätt med det huset vad vet jag inte men tydligen hade min och min frus magkänsla rätt.D Daniel 109 skrev:
Vet inte vilken deal dom fick men huset revs och ett nytt är byggt och dom fick pengar från försäkringsbolaget. Hur mycket vet jag inte men dom lär inte direkt missnöjda iallafall
På bild två i andra inlägget.
Är det tre helt färska reglar som ser ut att hålla emot väggen?
Är det ni som satt dit dom?
Är det tre helt färska reglar som ser ut att hålla emot väggen?
Är det ni som satt dit dom?
Det ser ut som om att felet var upptäckbart men besiktningsmannen gjort ett dåligt jobb.E ehe17 skrev:
Har ni ”köpt in er” på säljarens besiktning med en köpargenomgång så kan det vara att ni kan få ersättning då besiktningen sannolikt varit undermålig.
(om å andra sidan besiktningen varit fullgod så skulle det vara ett dolt fel, men som väggarna buktar synligt från insidan så borde väl en besiktningsman anmärkt på den saken)
Säljarens dolda-fel försäkring skyddar inte er, den skyddar säljaren mot era krav.
ingen kul situation ni hamnat i, hoppas det löser sig.
Jag förstår inte riktigt att marktrycket gradvis skulle ha tryckt in väggen? Marktrycket för packad jord/sand är väl inte så högt? Om man tittar på en typisk Isodränskiva som används vid dränering så består ju den av runda frigolitkulor med luft mellan kulorna. Om frigolitkulor kan hålla emot ett marktryck, varför skulle denna väggen tryckas in på detta sättet?
Jag får känslan av att någon har kört med en tung anläggningsmaskin runt huset vid ett tidigare tillfälle och tryckt ner marken och skadat väggen? (Kranbil för att fixa taket? Grävmaskin från kommunen etc?) Isåfall lär ju inte väggen flytta sig så mycket mer, om det är en engångsskada för x antal år sedan. Man blir lite nyfiken. Sen verkar ju grundmuren vara lite svag, utan tillräckligt med murbruk etc..
Jag får känslan av att någon har kört med en tung anläggningsmaskin runt huset vid ett tidigare tillfälle och tryckt ner marken och skadat väggen? (Kranbil för att fixa taket? Grävmaskin från kommunen etc?) Isåfall lär ju inte väggen flytta sig så mycket mer, om det är en engångsskada för x antal år sedan. Man blir lite nyfiken. Sen verkar ju grundmuren vara lite svag, utan tillräckligt med murbruk etc..
Gjordes det besikting på uppdrag av säljaren eller er innan ni köpte huset?
Vad står det gällande källaren?
I sämsta fall har ni ignorerat en notering om buktande väggar samt uppmaning om fördjupad undersökning.
Trots det kan ni försöka rikta ett krav mot säljaren, det är värt ett försök om det ligger en miljon i potten, ni kan sannolikt inte få igen hela summan men även en förlikning 50/50 är inte småpotatis.
Men det kan vara lite av ett långskott beroende på vad det står i ett eventuellt besiktningsprotokoll.
Väggar i det skicket borde ha haft en tydlig uppmaning.
Firman som kom för att dränera, har de varit ner i källaren och inte nämnt något innan de kom och började gräva?
Vad står det gällande källaren?
I sämsta fall har ni ignorerat en notering om buktande väggar samt uppmaning om fördjupad undersökning.
Trots det kan ni försöka rikta ett krav mot säljaren, det är värt ett försök om det ligger en miljon i potten, ni kan sannolikt inte få igen hela summan men även en förlikning 50/50 är inte småpotatis.
Men det kan vara lite av ett långskott beroende på vad det står i ett eventuellt besiktningsprotokoll.
Väggar i det skicket borde ha haft en tydlig uppmaning.
Firman som kom för att dränera, har de varit ner i källaren och inte nämnt något innan de kom och började gräva?
Enklaste isodrän är väl 60kPa/kvm den klarar så det kan vara rätt mycket marktryck. Tittar du på Weber/Finja mm så finns det förmodligen beskrivningar på lecablock hur väggen skall vara konstruerad för marktryck och det krävs ofta stödvägg på insidan av väggen. Den är numera borttagen hos TS.K kbladh skrev:Jag förstår inte riktigt att marktrycket gradvis skulle ha tryckt in väggen? Marktrycket för packad jord/sand är väl inte så högt? Om man tittar på en typisk Isodränskiva som används vid dränering så består ju den av runda frigolitkulor med luft mellan kulorna. Om frigolitkulor kan hålla emot ett marktryck, varför skulle denna väggen tryckas in på detta sättet?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Isodrän är dessutom gjort för att sitta mot en vägg. De klarar av trycket fördelat på båda sidor utan att kollapsa. Men de går inte använda som en stödmur, utan anhåll mot baksidan, då knäcks de.
Nu när fogarna redan spruckit är ju enda lösningen att bära av lasten och mura/gjuta nya väggar. All bärighet mot buckling är ju borta.
Nu när fogarna redan spruckit är ju enda lösningen att bära av lasten och mura/gjuta nya väggar. All bärighet mot buckling är ju borta.
Det kan ju vara så att marktrycket varit konstant över tid men att murens hållfastighet har gradvis försämrats p.g.a. obefintlig dränering och urlakning. Kan ju också varit en kombination av tjäle eller förhöjt marktryck p.g.a. regn etc. Tänker mig t.ex. att man förr eldade/hade uppvärmt i källaren medans man de sista 15-20 åren haft det kallställt, det skulle kunna leda till större tjältryck och eller snabbare fukttryck mot väggen.K kbladh skrev:Jag förstår inte riktigt att marktrycket gradvis skulle ha tryckt in väggen? Marktrycket för packad jord/sand är väl inte så högt? Om man tittar på en typisk Isodränskiva som används vid dränering så består ju den av runda frigolitkulor med luft mellan kulorna. Om frigolitkulor kan hålla emot ett marktryck, varför skulle denna väggen tryckas in på detta sättet?
Inget av detta behöver vara sant men ger exempel på faktorer som kan få samma effekt som det vi ser.