först skrämmer man kunden från vätet och sen kommer ett lugnande besked att det blir nog bara ca 750 000 kr. Är en dräneringsfirma lämplig att reparera detta? Skulle själv satsa på en erfaren murare än en grävare som kan i bästa fall spika fast platonmattan .....

• Gilla
  • Ledsen
ptlf och 21 till
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Det håller alldrig med bara putsen, när en murad vägg har knäckts så är det bara ommurning eller på gjutning utav väggen som håller det finns alldeles för många hemmafixare som tror sig veta.
Det man kan se ifrån bilderna så är det ganska allvarligt att väggen buktar in såpass mycket.

Med puts så tänker jag mig någon mer hårdare cementbaserad. Var en vägg jag såg på ett bygge inne i gamla stan där man föreskrev just den metoden så helt ovetenskaplig gissning var det inte jag spottade ur mig. Det var närmare 5cm massa man drog på väggen..

• Gilla
janusz_w och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G gaia skrev:
först skrämmer man kunden från vätet och sen kommer ett lugnande besked att det blir nog bara ca 750 000 kr. Är en dräneringsfirma lämplig att reparera detta? Skulle själv satsa på en erfaren murare än en grävare som kan i bästa fall spika fast platonmattan .....
Håller med om att det är konstruktör och murare som borde vara de som engageras här. Och historiskt sett har murare varit de billigaste hantverkarna. Tyvärr finns det ju inte så många kvar i landet utan oftast är det folk från andra länder som har mer av en tegel- och stentradition. Och de kanske jobbar för en underentreprenör till en entreprenör som markfirman tar in.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
P
A atomlab skrev:
Med puts så tänker jag mig någon mer hårdare cementbaserad. Var en vägg jag såg på ett bygge inne i gamla stan där man föreskrev just den metoden så helt ovetenskaplig gissning var det inte jag spottade ur mig. Det var närmare 5cm massa man drog på väggen..
Det kommer bara o spricka 5cm puts håller inte konstruktionsmässigt.

• Gilla
cpalm och 8 till
  • Laddar…
D
Puts har väl inte något som helst syfte att ta last. Det är ju ett ytskikt.

• Gilla
Roger Fundin och 24 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Puts har väl inte något som helst syfte att ta last. Det är ju ett ytskikt.

Nu är det inte puts jag tänkte mig som jag skrev i mitt senaste inlägg. Men dom drog på det precis som puts men vart stenhårt precis som betong.

Massan vart dessutom vattentät på utsidan och öppen på insidan så var defenetivt inte puts i den bemärkelsen som ni tror att jag syftade på. Dom drog på det med spruta.

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
I ikeo skrev:
låter som grannhuset dom stämde säljaren som hade dolda fel försäkring och nu står det ett helt nybyggt hus där
Lär nog knappast varit ett hus byggt -31 med uppenbara renoveringsbehov då ?
Eller en mycket bra advokat :)

• Gilla
loriculus
  • Laddar…
Det här kan man ju omöjligt missat vid en visning/besikting.

Skulle man släppa ner ett lod får man ju knacka på hos grannen.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Va? Cementbaserat bruk? Det är cement i allt bruk. Man bör ej ge råd i såna här fall utan rätt kunskap. Huset håller faktiskt på att ramla ihop

• Gilla
Torskläsk och 13 till
  • Laddar…
S
Stålbalkar och stämpa upp, sen får man väl antingen bygga upp av något block eller gjuta i sektioner. Det är ett tråkigt jobb men inget som är omöjligt.

• Gilla
  • Älska
finncom och 9 till
  • Laddar…
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Va? Cementbaserat bruk? Det är cement i allt bruk. Man bör ej ge råd i såna här fall utan rätt kunskap. Huset håller faktiskt på att ramla ihop
Det enda rådet ts skall följa är att ta in en konstruktör som får ta fram en lösning. Här kommer vi bara med presumtiva eventuella lösningar och ideer. Och en lösning JAG sett är just den jag förklarade. Man behövde inte riva hela väggen så som andra sagt att man måste göra. Men både den och alla andra lösningar är inget svar på hur ts skall göra utan det får en konstruktör som vart på plats komma fram till.

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Pausa allt arbete och ta in ett utlåtande från konstruktör. Oavsett vad så vill både ni, säljare och försäkringsbolag se ett sådant utlåtande.

Handen på hjärtat så är jag rätt nyfiken på vad en sådan person har att säga om det här också.

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
E
Inte kul vara husägare i dessa tider. Dyr uppvärmning, extrema väntetider på allt från luftvärmepump till kök och hantverkare som nu kan välja och vraka bland kunder.

En mille för dränering och vägg första som händer vid inflytt, fy fan 😵‍💫 Det är bara början på vad som kommer vara ett svart hål att slänga pengar i tyvärr.

Fråga er först om det verkligen är värt det. Livet är kort.

• Gilla
Jonatan Hammarstedt och 11 till
  • Laddar…
Är dörrhålet inne i källaren en efterhandskonstruktion? Kan man tagit bort en stödvägg?

• Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Lär nog knappast varit ett hus byggt -31 med uppenbara renoveringsbehov då ?
Eller en mycket bra advokat :)
Han skev inte att de fick ett nytt hus på försäkringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.