127 529 läst ·
183 svar
128k läst
183 svar
Dränering för en miljon kronor?
först skrämmer man kunden från vätet och sen kommer ett lugnande besked att det blir nog bara ca 750 000 kr. Är en dräneringsfirma lämplig att reparera detta? Skulle själv satsa på en erfaren murare än en grävare som kan i bästa fall spika fast platonmattan .....
Janu78 skrev:
Med puts så tänker jag mig någon mer hårdare cementbaserad. Var en vägg jag såg på ett bygge inne i gamla stan där man föreskrev just den metoden så helt ovetenskaplig gissning var det inte jag spottade ur mig. Det var närmare 5cm massa man drog på väggen..
Håller med om att det är konstruktör och murare som borde vara de som engageras här. Och historiskt sett har murare varit de billigaste hantverkarna. Tyvärr finns det ju inte så många kvar i landet utan oftast är det folk från andra länder som har mer av en tegel- och stentradition. Och de kanske jobbar för en underentreprenör till en entreprenör som markfirman tar in.G gaia skrev:
Det kommer bara o spricka 5cm puts håller inte konstruktionsmässigt.A atomlab skrev:
D Bubblebubb skrev:
Nu är det inte puts jag tänkte mig som jag skrev i mitt senaste inlägg. Men dom drog på det precis som puts men vart stenhårt precis som betong.
Massan vart dessutom vattentät på utsidan och öppen på insidan så var defenetivt inte puts i den bemärkelsen som ni tror att jag syftade på. Dom drog på det med spruta.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Va? Cementbaserat bruk? Det är cement i allt bruk. Man bör ej ge råd i såna här fall utan rätt kunskap. Huset håller faktiskt på att ramla ihopA atomlab skrev:
Det enda rådet ts skall följa är att ta in en konstruktör som får ta fram en lösning. Här kommer vi bara med presumtiva eventuella lösningar och ideer. Och en lösning JAG sett är just den jag förklarade. Man behövde inte riva hela väggen så som andra sagt att man måste göra. Men både den och alla andra lösningar är inget svar på hur ts skall göra utan det får en konstruktör som vart på plats komma fram till.hantverkare1 skrev:
Pausa allt arbete och ta in ett utlåtande från konstruktör. Oavsett vad så vill både ni, säljare och försäkringsbolag se ett sådant utlåtande.
Handen på hjärtat så är jag rätt nyfiken på vad en sådan person har att säga om det här också.
Handen på hjärtat så är jag rätt nyfiken på vad en sådan person har att säga om det här också.
Inte kul vara husägare i dessa tider. Dyr uppvärmning, extrema väntetider på allt från luftvärmepump till kök och hantverkare som nu kan välja och vraka bland kunder.
En mille för dränering och vägg första som händer vid inflytt, fy fan 😵💫 Det är bara början på vad som kommer vara ett svart hål att slänga pengar i tyvärr.
Fråga er först om det verkligen är värt det. Livet är kort.
En mille för dränering och vägg första som händer vid inflytt, fy fan 😵💫 Det är bara början på vad som kommer vara ett svart hål att slänga pengar i tyvärr.
Fråga er först om det verkligen är värt det. Livet är kort.
Är dörrhålet inne i källaren en efterhandskonstruktion? Kan man tagit bort en stödvägg?