26 364 läst ·
59 svar
26k läst
59 svar
Dränering, är jag lurad? Bilder.
Det är isodrän jag fick offert på idag - Dom räknade på 200mm men jag ville nog räkna på 100 i tron om att det var godtyckligt. Har priserna och kan ju lätt räkna om - Det som tillkommer är ju en bredare täcklist som i sammanhanget inte kostar många kronor.Jasse64 skrev:
Kanke lika bra att dra till ordentligt - Men jag har svårt att se hur 200mm ser ut runt huset - Det är ju galet mycket. Undrar vad grannen säger då jag "snor" 20cm från hans tomt!? :x
Ja, ena gaveln ligger på tomtgränsen...
SP:s åsikt borttagning av asfalt (ur artikel här på Byggahus):
"Förr använde man inte isolerskivor utan smetade på asfalt på muren för att hindra fukt att tränga igenom.
- Hittar man asfalt på muren vid en omdränering kan man låta den sitta kvar, eller till och med komplettera den, säger Ingemar Samuelsson som arbetar med fuktproblem på Statens Provnings- och Forskningsinstitut, SP. Om man tar bort asfalten, riskerar man i stället att muren försvagas."
"Förr använde man inte isolerskivor utan smetade på asfalt på muren för att hindra fukt att tränga igenom.
- Hittar man asfalt på muren vid en omdränering kan man låta den sitta kvar, eller till och med komplettera den, säger Ingemar Samuelsson som arbetar med fuktproblem på Statens Provnings- och Forskningsinstitut, SP. Om man tar bort asfalten, riskerar man i stället att muren försvagas."
De e ett jobb som är svårt att kolla i efterhand. Därför gjorde jag de själv
, här hemma hos oss. Tog nog bara 4-5dagar effektivt. Och nu vet jag att det är rätt gjort och har dokumenterat det med foto för de som en gång köper kåken. Isodrän 100.
/joakim
/joakim
Det där uttalandet tycker jag är helt förkastligt! Dränerar jag och sätter platon så fungerar den efter principen att fukt inte ska komma in men kunna komma ut inifrån, sitter det då asfalt på väggen fungerar ju inte det. Borde vara samma sak med isodrän, pordrän och liknande.Henrikd75 skrev:SP:s åsikt borttagning av asfalt (ur artikel här på Byggahus):
"- Hittar man asfalt på muren vid en omdränering kan man låta den sitta kvar, eller till och med komplettera den, säger Ingemar Samuelsson som arbetar med fuktproblem på Statens Provnings- och Forskningsinstitut, SP. Om man tar bort asfalten, riskerar man i stället att muren försvagas."
Det är naturligtvis så. Urdraget ur sitt sammanhang kan man naturligtvis hävda detta men avsikten är nog att i kombination med skivor eller Platon så ska det inte vara asfalt. Systemen med Isodrän/Pordrän m.m. är ju testade enl. de instruktioner som finns angivna.Bezt skrev:
Det förutsätter också att dräneringen är korrekt gjord m.m.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Jasse64 skrev:
Jag har också bostadsutrymmen innanför, men tror aldrig jag fick känslan av att det rekommenderas med 2 skivor?Jasse64 skrev:Det är bostadsutrymmen innanför och då rekommenderas min 200 mm. Utöver detta har jag isolering invändigt sedan tidigare. Enligt instruktionerna ska man då öka bredden för att åstadkomma bättre uttorkning/ökad värme i grundmur. Risken är kondens i muren och för att vara helt på den säkra sidan ska den invändiga isoleringen bort. Nu är det så här i ett rum och jag kommer ev. att göra det längre fram.
Det är väsentlig skillnad på klimatet. Råheten borta och lukten en helt annan. Fuktig källare luktar på ett visst sätt
Svårt att sia om det gjort stor skillnad med en eller två skivor i bredd. Jag har inget att jämföra med utan har helt enkelt följt instruktionerna.
Jag fick av min leverantör höra 200 för bostadsutrymmen - Däremot så har 3 av mina grannar "bara" 100.Bowman skrev:
Läste genom montageanvisningen för Isodrän och hittade följande text som talar för sig själv. Jag beställer mao dubbelt upp än vad jag tänkt!
"Ur energisynpunkt enligt den nya normen bör alltid 200 mm tjock isolering övervägas utanför bostadsutrymmen. (Rums- temperatur > 20°C.) Invändig isolering under marknivå ska alltid undvikas då denna alltid höjer fukthalten i muren. Finns invändig isolering ska denna i första hand avlägsnas alternativt ska man öka ISODRÄN-skivans tjocklek på utsidan för att undvika risken för kondensbildning i grundmuren."
Texten återfinns i följande dokument på Isodräns hemsida:
http://www.isodran.se/kallarvagg-montering.pdf
Sidan 4, högra spalten.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
slacker skrev:Jag fick av min leverantör höra 200 för bostadsutrymmen - Däremot så har 3 av mina grannar "bara" 100.
Läste genom montageanvisningen för Isodrän och hittade följande text som talar för sig själv. Jag beställer mao dubbelt upp än vad jag tänkt!
"Ur energisynpunkt enligt den nya normen bör alltid 200 mm tjock isolering övervägas utanför bostadsutrymmen. (Rums- temperatur > 20°C.) Invändig isolering under marknivå ska alltid undvikas då denna alltid höjer fukthalten i muren. Finns invändig isolering ska denna i första hand avlägsnas alternativt ska man öka ISODRÄN-skivans tjocklek på utsidan för att undvika risken för kondensbildning i grundmuren."
Texten återfinns i följande dokument på Isodräns hemsida:
[länk]
Sidan 4, högra spalten.
Ja jag misstrodde dig inte på något sätt.
Tack för källhänvisningen dock.
Jag kör nu då cowboystyle, en skiva, trots bostadsutrymme..
Fotdokumentation är oslagbart den dag man säljer. Sedan är det naturligtvis trevligt att minnas de sköna stunderna grävandes upp allt som rasat....drakbane skrev:
Hur blev det för dig? Märker du stor skillnad på klimatet i källaren efter utfört arbete? Märker du exempelvis någon temperaturförändring?
Redigerat:
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Ja jag har blivit Lurad..
"Jag kommer nästa vecka" har nu sagts i en månad, och idag sa personen att efter att varit sen i två timmar, "jag är i "byn" är hos dig om några minuter" Han kom aldrig.. När jag sedan ringde upp igen hänvisade han till mail. Efter mycket om och men kom det fram att anledningen till detta sista var enligt personen att jag hade letat upp honom i förra veckan och konfronterat honom,
(mycket vänligt, och inga hårda ord eller något över huvudet taget, enbart en vilja att få ett rakt svar öga mot öga NÄR han skulle dyka upp)
Så nu står jag med öppna schakt runt huset, jordhögar och sten överallt.
Så vad gör man, jag sitter nu i skiten och har bara i princip orden, "jag kommer när jag har tid om två tre veckor kanske.." Att förlita mig på..
Jag har dessutom betalat, men jag är varken korkad eller blåögd, men det är en annan längre historia, där blev jag förd bakom ljuset med...
Jag skall hålla på namnet en liten stund till och ge företaget/personen en chans i två veckor till..
"Jag kommer nästa vecka" har nu sagts i en månad, och idag sa personen att efter att varit sen i två timmar, "jag är i "byn" är hos dig om några minuter" Han kom aldrig.. När jag sedan ringde upp igen hänvisade han till mail. Efter mycket om och men kom det fram att anledningen till detta sista var enligt personen att jag hade letat upp honom i förra veckan och konfronterat honom,
(mycket vänligt, och inga hårda ord eller något över huvudet taget, enbart en vilja att få ett rakt svar öga mot öga NÄR han skulle dyka upp)
Så nu står jag med öppna schakt runt huset, jordhögar och sten överallt.
Så vad gör man, jag sitter nu i skiten och har bara i princip orden, "jag kommer när jag har tid om två tre veckor kanske.." Att förlita mig på..
Jag har dessutom betalat, men jag är varken korkad eller blåögd, men det är en annan längre historia, där blev jag förd bakom ljuset med...
Jag skall hålla på namnet en liten stund till och ge företaget/personen en chans i två veckor till..