26 364 läst ·
59 svar
26k läst
59 svar
Dränering, är jag lurad? Bilder.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Ja, minst sagt, mardrömmar.. man hänger verkligen löst så fort man skall göra större arbeten hemma..vimsan skrev:
Vad skönt att du fick till det med entreprenören. Detta är ett helvetes jobb men ytterst viktigt att få rätt. På min grund hade man slarvat (eller så var det så på sjuttiotalet) med att dräneringen skulle ligga under sulan. Det var gott om asfalt på väggen och att låta det vara kvar verkar helt fel. Läste någonstans en bra jämförelse, tänk dig gummistövlar som du svettas i. Fukten har ingenstans att ta vägen. Då känns det bra med borttagen asfalt och pordräns förmåga att dränera ut fukten. Att förutsättningarna för isoleringen att fungera finns är ju viktigt. Upplever ett helt annat klimat i nedervåningen sedan isoleringen kom på plats.Bowman skrev:Det mesta (allt) har löst sig enligt mina önskemål.
Entreprenören lyssnade till mina frågor och krav, på ett ytterst ödmjukt sett..
Altanen är väck, men det hade inte kunnat göras på annat sätt tyvärr.
Det är en del finjusteringar kvar, men det får göras när tjälen släpper, vi har något av en sibirisk jävulsvinter hemma nu, och det kunde inte den stackars hantverkaren hjälpa måste jag ju säga.
Jag är nöjd. Än så länge.
Tack för svaren!
Hoppas allt blir bra d^_^b
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Bowman skrev:Det mesta (allt) har löst sig enligt mina önskemål.
Entreprenören lyssnade till mina frågor och krav, på ett ytterst ödmjukt sett..
Altanen är väck, men det hade inte kunnat göras på annat sätt tyvärr.
Det är en del finjusteringar kvar, men det får göras när tjälen släpper, vi har något av en sibirisk jävulsvinter hemma nu, och det kunde inte den stackars hantverkaren hjälpa måste jag ju säga.
Jag är nöjd. Än så länge.
Tack för svaren!
Ja det är inte färdigt än..
Förhoppningsvis får vi löst det sista inom nån vecka nu..
Men fy vad det ser ut när snön börjar smälta och schakten sätter sig..
Jag ser nu att översta delen av dräneringsplattorna ligger ganska djupt ner, på vissa ställen närmare en halveter under kommande ytnivå..
Är det normalt?
Lite bilder..
Här ser det ok ut tror jag:

Här ser ni det svarta på väggen, dit gick marken innan ungefär,

Här ser man knappt översta delan på dräneringsplattorna, och det är en bra bit ner.

Här ser man hur långt ner "toppen" är på dräneringsplattorna:

Här ser man ytnivån på vänstersida och väggen och dräneringsplattor på höger sida:

Hoppas någon kan ge mig vettiga svar?
Redigerat:
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Jasse64 skrev:
Jag tror inte dom har sjunkit, dom var placerade så.
Det är schaktmassorna som sjunkit ihop, arbetet gjordes delvis i vintras så det var fruset osv, därför sätter det sig lite nu..
Jag skall ta det med dom som gör det i denna veckan nu.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Så här gjorde jag enl. Isodräns instruktioner. Valde två skivor och därför blir skyddslisten bred. På detta är det sedan lagt avjämningsgrus och plattor med lutning från grunden. Kommer att hamna 50-100 mm under ventiler.
Två 100mm skivor? Räknar du med ännu bättre inomhusklimat med den isoleringen?Jasse64 skrev:
Det är bostadsutrymmen innanför och då rekommenderas min 200 mm. Utöver detta har jag isolering invändigt sedan tidigare. Enligt instruktionerna ska man då öka bredden för att åstadkomma bättre uttorkning/ökad värme i grundmur. Risken är kondens i muren och för att vara helt på den säkra sidan ska den invändiga isoleringen bort. Nu är det så här i ett rum och jag kommer ev. att göra det längre fram.slacker skrev:
Det är väsentlig skillnad på klimatet. Råheten borta och lukten en helt annan. Fuktig källare luktar på ett visst sätt
Svårt att sia om det gjort stor skillnad med en eller två skivor i bredd. Jag har inget att jämföra med utan har helt enkelt följt instruktionerna.