23 105 läst ·
78 svar
23k läst
78 svar
Dränerat 5 år sedan och fukt i källare
Svårt att se på bilden.. Möjligen att drän ligger lite högt, men det skall inte komma in vatten om den är under plattan.
Finns det någon brunn som man kan ev försöka sondera om de står vatten i dräneringen?
Om man hittar någon spolbrunn och en brunn längre bort. Sola med slang och svätt i lite mjölk (Färgväska, syns oerhört bra men redan små mängder) Kommer det inte vatten på kort tid så??
Lite vågat vore att borra sig ett signal hål ut. Dock gör man hål på sulans tätning, men står du sedan till knäna i vatten så är det garanterat vatten utanför.
Att rå luft skulle kondensera på en isolerad yttervägg? Permafrost utanför?
Finns det någon brunn som man kan ev försöka sondera om de står vatten i dräneringen?
Om man hittar någon spolbrunn och en brunn längre bort. Sola med slang och svätt i lite mjölk (Färgväska, syns oerhört bra men redan små mängder) Kommer det inte vatten på kort tid så??
Lite vågat vore att borra sig ett signal hål ut. Dock gör man hål på sulans tätning, men står du sedan till knäna i vatten så är det garanterat vatten utanför.
Att rå luft skulle kondensera på en isolerad yttervägg? Permafrost utanför?
De har varit hemma hos oss och kollade med kamera både i dräneringen och regnvattensystemet och hittade inga brister. Nu ska vi vänta tills jan2020 och då ska vi mäta fukt nivå både inne och ute att vart felet ligger. Tack för att du skrev ett bra svar. Ej Parmafrost område tackvare.
Ps
Kolla efter ett kraftigt regn om brunnar hos dig eller nedströms stiger, dvs att servisen ej klarar ta emot mängden vatten på grund av ökat flöden av någon utökning eller stopp.
Vatten kan stiga/läcka in, och sedan när man letar fel vid gott väder så är nivåerna bra...
Kolla efter ett kraftigt regn om brunnar hos dig eller nedströms stiger, dvs att servisen ej klarar ta emot mängden vatten på grund av ökat flöden av någon utökning eller stopp.
Vatten kan stiga/läcka in, och sedan när man letar fel vid gott väder så är nivåerna bra...
Ja absolut, men nu är det vinter där ute. Vi har en brunn med isatt pump för klarar av garagets dränering som har alltid fungerar bra.K kest skrev:
Men dränage runt huset kopplas mot huvud brunn. Avstånd mellan fukt drabbade och garaget är 25 m.
+ Att när man väl har isolerat golvet kan det bli att allt ligger för långt ner så att man. Behöver dräner om. Eller har jag fel?E eddiw skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 277 inlägg
På vilket djup har de lagt dränslangarna?
Rekommenderar dubbla om man har möjligheten.
Ligger den för högt så står ju hela plattan i en bassäng.
Sen undrar jag vad dom har återfyllt med? Ser ut som jord, speciellt fotot under trappan.
Brukar ju vara tvättat dränerande material som använts
Rekommenderar dubbla om man har möjligheten.
Ligger den för högt så står ju hela plattan i en bassäng.
Sen undrar jag vad dom har återfyllt med? Ser ut som jord, speciellt fotot under trappan.
Brukar ju vara tvättat dränerande material som använts
Kolla då i den där brunnen som ligger 25 m bort så inte vattnet stiger och sjunker.
Nivån skall vara stabil om avledningen är rätt. Kolla efter regn och några dagars uppehåll.
Man kan grovt syfta efter den ev högsta nivån med ett vattenpass med ögat. (Grovt)
Om det verkar misstänkt högt efter högvatten, Så får man gå vidare...
Men nivån skall vara mer eller mindre lika. stiger det decimerar är det problem nedströms...
Nivån skall vara stabil om avledningen är rätt. Kolla efter regn och några dagars uppehåll.
Man kan grovt syfta efter den ev högsta nivån med ett vattenpass med ögat. (Grovt)
Om det verkar misstänkt högt efter högvatten, Så får man gå vidare...
Men nivån skall vara mer eller mindre lika. stiger det decimerar är det problem nedströms...
Medlem
· Västra Götalands län
· 109 inlägg
Intressant tråd. Hur har det gått?
Det säger väl isodrän/pordrän ej behövs, utan man kan återfylla med gamla jorden.B bozze4evigt skrev:
Tillverkares instruktioner innehåller sällan gjorda erfarenheter med deras system och de erbjuder ofta dyra onödiga tillbehör enbart för att tjäna maximalt med pengar!L larsson r skrev:
Isodrän porodrän den ena av dom till exempel nämner inte hur viktig plasten i botten på sulan är för att inte få en korrekt dränering utan fukt i botten då de förutsätter en korrekt kapilärsäkrad bottenplatta vilket sällan är fallet i renoveringsdräneringar!
Inget system som jag känner till gör en korrekt isoleringslösningar av källare under mark där 0 punkten hamnar i isoleringen i övergång mark fasad mur....
Jag själv använder både isodrän och Platon i olika kombinationer tillsammans med EPS!
Dubbla dräneringsrör och ordentliga spolbrunnar samt separerade lösningar av dagvatten trädgårds vatten och ev grundvatten!
Jag har haft springkälla i trädgården!
Jag använder inte kardborre skor ännu men det kommer jag behöva!
Kom ihåg att det finns bara dumma människor som kan allt om kardborreskor dränering och företagsegna lösningar
Varför dubbla dränrörB byggarätt skrev:Tillverkares instruktioner innehåller sällan gjorda erfarenheter med deras system och de erbjuder ofta dyra onödiga tillbehör enbart för att tjäna maximalt med pengar!
Isodrän porodrän den ena av dom till exempel nämner inte hur viktig plasten i botten på sulan är för att inte få en korrekt dränering utan fukt i botten då de förutsätter en korrekt kapilärsäkrad bottenplatta vilket sällan är fallet i renoveringsdräneringar!
Inget system som jag känner till gör en korrekt isoleringslösningar av källare under mark där 0 punkten hamnar i isoleringen i övergång mark fasad mur....
Jag själv använder både isodrän och Platon i olika kombinationer tillsammans med EPS!
Dubbla dräneringsrör och ordentliga spolbrunnar samt separerade lösningar av dagvatten trädgårds vatten och ev grundvatten!
Jag har haft springkälla i trädgården!
Jag använder inte kardborre skor ännu men det kommer jag behöva!
Kom ihåg att det finns bara dumma människor som kan allt om kardborreskor dränering och företagsegna lösningar