23 103 läst ·
78 svar
23k läst
78 svar
Dränerat 5 år sedan och fukt i källare
Oerhört dåligt tips. Har du överhuvudtaget koll på hur isodrän / pordrän m.m. fungerar?B byggarätt skrev:
Om man sätter en platonmatta innanför isodränskivorna så kommer inte isodränskivorna funka alls. Hela grejen är ju att väggen ska vara öppen så att fukt kan kondensera ute i plattorna.
Om TS hade valt Platon + isolering hade detta problem inte dykt upp!E eddiw skrev:
Jag vill påstå att isodrän/ porodrän inte klarar kraftiga överskott av vatten då de inte är täta i skarvar samt att lösningarna längst ner mot dräneringen inte är optimal!
Därför kör man dubbla skivor med förskjutna skarvar så uppstår inga skarvar.B byggarätt skrev:
Jag ser inga dubbla skivor på denna dräneringen, gör du? Genom att isolera mera flyttar man ut daggpunkten också.B byggarätt skrev:
Ni som säger att ni inte tror på fukt inifrån, vardör skulle inte det kunna ske? Normalt sett har man tvättmaskin, torktumlare och ibland blöt tvätt upphängd, var tror ni all den fukten tar vägen?
Det kanske inte är så i detta fall, men det är något man ska ta i beaktande när man dränerar. Enligt mig är det inte dumt att ha en vägg som kan kondensera utåt och inte stänga in fukt i väggen.
Gamla källare har alltid varit lite fuktiga och inte byggda för att vara inredda och kallasfalt på väggen är ingen bra idé om man ska inreda sin källare. Platon är bättre, men personligen har jag lite svårt att förstå hur luftfickorna den skapar ska kunna ventileras med tanke på att allt ligger under jord.
Platon med isolering ännu lite bättre, men personligen tycker jag isodrän funkar kanon. Vi hade platon tidigare och mycket fuktiga väggar. Nu isodrän med snustorra väggar. Vi håller ca 14-15 grader i källaren och håller den oinredd då den original inte är byggd för bostadsyta, även om den läty skulle klara det nu.
Förskjutna skarvar hjälper inte mot utifrån kommande vatten. Skivan är kapilärbrytande men vatten rinner ju igenom skivan. Det är därför man i väldigt blöt mark har tex en platonliknande matta yttersn. Då får man både en avfuktad vägg (som man inte får med platon) och tätt utifrån OM det behövs. Helst bör man ju lösa det vattensjuka längre bort från huset.E eddiw skrev:
Kan bara hålla med dig...ISO PORE eddiw skrev:Jag ser inga dubbla skivor på denna dräneringen, gör du? Genom att isolera mera flyttar man ut daggpunkten också.
Ni som säger att ni inte tror på fukt inifrån, vardör skulle inte det kunna ske? Normalt sett har man tvättmaskin, torktumlare och ibland blöt tvätt upphängd, var tror ni all den fukten tar vägen?
Det kanske inte är så i detta fall, men det är något man ska ta i beaktande när man dränerar. Enligt mig är det inte dumt att ha en vägg som kan kondensera utåt och inte stänga in fukt i väggen.
Gamla källare har alltid varit lite fuktiga och inte byggda för att vara inredda och kallasfalt på väggen är ingen bra idé om man ska inreda sin källare. Platon är bättre, men personligen har jag lite svårt att förstå hur luftfickorna den skapar ska kunna ventileras med tanke på att allt ligger under jord.
Platon med isolering ännu lite bättre, men personligen tycker jag isodrän funkar kanon. Vi hade platon tidigare och mycket fuktiga väggar. Nu isodrän med snustorra väggar. Vi håller ca 14-15 grader i källaren och håller den oinredd då den original inte är byggd för bostadsyta, även om den läty skulle klara det nu.
Dräntekniken är vettigt tänkt men har akilleshälar.!
Själv har jag byggt min dränering med Platon och isolering med vanlig eps...det har fungerat på så sätt att dräneringen ventilerar luftspalten och källarväggen är byggd med epsklossar med betong i
Traditionell grundbalk med betongplatta på 300mm isolering och 150mm Leca
Ootroligt välisolerat och snustorrt
Jag la dubbla dräneringsrör det ena lite högre som luftning ventilation med spolbrunnar till bägge
Mina erfarenheter av dränteknik är att isodrän inte klarar marktrycket utan blir ihoptryckt och inte har lika lång livslängd som mitt val...
.E eddiw skrev:Jag ser inga dubbla skivor på denna dräneringen, gör du? Genom att isolera mera flyttar man ut daggpunkten också.
Ni som säger att ni inte tror på fukt inifrån, vardör skulle inte det kunna ske? Normalt sett har man tvättmaskin, torktumlare och ibland blöt tvätt upphängd, var tror ni all den fukten tar vägen?
Det kanske inte är så i detta fall, men det är något man ska ta i beaktande när man dränerar. Enligt mig är det inte dumt att ha en vägg som kan kondensera utåt och inte stänga in fukt i väggen.
Gamla källare har alltid varit lite fuktiga och inte byggda för att vara inredda och kallasfalt på väggen är ingen bra idé om man ska inreda sin källare. Platon är bättre, men personligen har jag lite svårt att förstå hur luftfickorna den skapar ska kunna ventileras med tanke på att allt ligger under jord.
Platon med isolering ännu lite bättre, men personligen tycker jag isodrän funkar kanon. Vi hade platon tidigare och mycket fuktiga väggar. Nu isodrän med snustorra väggar. Vi håller ca 14-15 grader i källaren och håller den oinredd då den original inte är byggd för bostadsyta, även om den läty skulle klara det nu.
De är dubbla skivor samt vi har betalat för dubbla skivor
.
Den dränering som är utförd är korrekt med den teknik som valdes troligen!G gammaltnytthus skrev:
Fuktproblemen på sulan är orsakat av vatten från taket eller vattenservis som gått sönder...
Isodrän/ porodrän klarar inte stå i vatten skarvarna kan då läcka
Åtgärd laga dagvatten samt ev komplettera de påverkade bitarna med platonmatta och trägolvet inne med luftad konstruktion
Jag blir lite fundersam om man följt rekommendationerna från leverantören. I tex Pordräns anvisning har jag för mig att man ska/skulle använda kallasfalt en liten bit upp på väggen nerifrån sett, 10 cm. Det finns även en anvisning där en bit åldersbeständig folie läggs mellan isoleringsskivorna nere vid sulan.
Nu har jag svårt att tro att mängden fukt som kan kondensera i Iso-/Pordrän skivan på utsidan och sedan rinna nedåt och sugas upp i den utstickande delen på sulan blir så stor att det ger problem. Kanske om ytvatten letar sig nedåt då.
Nu har jag svårt att tro att mängden fukt som kan kondensera i Iso-/Pordrän skivan på utsidan och sedan rinna nedåt och sugas upp i den utstickande delen på sulan blir så stor att det ger problem. Kanske om ytvatten letar sig nedåt då.
Hos isodrän ska det ligga åldersbeständig plast mellan två lager isodrän mot sulan (sula -> isodrän horisontell skiva lutande ut från huset -> åldersbeständig plast -> horisontell skiva lutande från huset -> isodrän mot vägg, ej liggande längre). Plasten viks även upp lite (väldigt lite) mot väggen. Detta för att vatten som rinner ner inte ska träffa sulan utan rinna ut i dräneringen och tas om hand av dränrören. Plasten tillsammans med skivorna ska givetvis luta ut från huset.J Jerfed skrev:Jag blir lite fundersam om man följt rekommendationerna från leverantören. I tex Pordräns anvisning har jag för mig att man ska/skulle använda kallasfalt en liten bit upp på väggen nerifrån sett, 10 cm. Det finns även en anvisning där en bit åldersbeständig folie läggs mellan isoleringsskivorna nere vid sulan.
Nu har jag svårt att tro att mängden fukt som kan kondensera i Iso-/Pordrän skivan på utsidan och sedan rinna nedåt och sugas upp i den utstickande delen på sulan blir så stor att det ger problem. Kanske om ytvatten letar sig nedåt då.
Så gjorde dom hos oss och det står även i monteringsbeskrivningen.
Om dräneringen blir översvämmad och det kommer stående vatten mot en isodrän installation behöver vattennivån bara stiga över den plasten för att komma in i huset om det finns otätheter!E eddiw skrev:Hos isodrän ska det ligga åldersbeständig plast mellan två lager isodrän mot sulan (sula -> isodrän horisontell skiva lutande ut från huset -> åldersbeständig plast -> horisontell skiva lutande från huset -> isodrän mot vägg, ej liggande längre). Plasten viks även upp lite (väldigt lite) mot väggen. Detta för att vatten som rinner ner inte ska träffa sulan utan rinna ut i dräneringen och tas om hand av dränrören. Plasten tillsammans med skivorna ska givetvis luta ut från huset.
Så gjorde dom hos oss och det står även i monteringsbeskrivningen.
Jag skulle hellre välja en Platon installation med isolering utanpå som jag har och med dubbla dräneringsrör varav det ena ligger lite högre så att det luftar kondensationsspalten
Vid översvämning hos mig måste vattnet stiga över membranet efter ha fyllt dubbla dräneringsrör
Men plasten ligger väl ungefär på samma höjd som membranet gör?B byggarätt skrev:Om dräneringen blir översvämmad och det kommer stående vatten mot en isodrän installation behöver vattennivån bara stiga över den plasten för att komma in i huset om det finns otätheter!
Jag skulle hellre välja en Platon installation med isolering utanpå som jag har och med dubbla dräneringsrör varav det ena ligger lite högre så att det luftar kondensationsspalten
Vid översvämning hos mig måste vattnet stiga över membranet efter ha fyllt dubbla dräneringsrör
Är platon så tät i botten när där platonmattan börjar? Alltså mot sulan där platonmattan börjar?
Visst, står huset i en sjö så kanske platon är bättre, som tur är är det inte mängder med vatten runt vårt hus.
Dubbla dränrör låter som en bra idé, jag tror dock inte det är en särskilt vanlig lösning hos dränfirmor..
Men gör man det själv, så är det ju smidigt att stoppa ner dubbla dränrör. Om det ena sätter igen så funkar ju kanske det andra.
Kan bara säga att vår sula var snustorr när vi grävde upp på ett ställe där en sak behövde kontrolleras.
Vår dränpump går väldigt sällan och väldigt kort tid, så vi kanske har tur med grundvattnet. Några gator ner från oss går dränpumparna konstant, men dom verkar inte heller ha några problem med källarren efter att ha installerat isodrän.
Redigerat:
Membranet går upp på väggen...i mitt fall 50cmE eddiw skrev:Men plasten ligger väl ungefär på samma höjd som membranet gör?
Är platon så tät i botten när där platonmattan börjar? Alltså mot sulan där platonmattan börjar?
Visst, står huset i en sjö så kanske platon är bättre, som tur är är det inte mängder med vatten runt vårt hus.
Dubbla dränrör låter som en bra idé, jag tror dock inte det är en särskilt vanlig lösning hos dränfirmor..
Men gör man det själv, så är det ju smidigt att stoppa ner dubbla dränrör. Om det ena sätter igen så funkar ju kanske det andra.
Kan bara säga att vår sula var snustorr när vi grävde upp på ett ställe där en sak behövde kontrolleras.
Vår dränpump går väldigt sällan och väldigt kort tid, så vi kanske har tur med grundvattnet. Några gator ner från oss går dränpumparna konstant, men dom verkar inte heller ha några problem med källarren efter att ha installerat isodrän.
Jag skulle modifiera Isodrän lösningen med membran och att plasten går upp lika långt samt dubbla dräneringsrör och separerade brunnar!
I min brunn skulle jag sätta en pinne med frigolit som går lite trögt så att jag kan se max nivån vatten har kommit till....
Instämmer. Jag tror också att det är på det viset i detta fall: bekymmer med ytvatten som tar sig in i podränen och genom väggen.GoC skrev:
Kolla så inte röret från regnvattnet åkt isär i böjen. Verkar vara rejäl belastning av stora mängder vatten.
Men åter min fråga, vart ligger dräneringsrören.
Nere under sulans nivå?
Jag tror att ytvatten eller från takavvattningen rinner in i pordränskivan och genom väggen.
Kan vara ytvatten som rinner in uppifrån och sedan in.