8 477 läst ·
37 svar
8k läst
37 svar
Dränerar om i påskhelgen
Dränerade 2003, det komm 110mm regn på 6 timmar. Snacka om att det var blött. Inget hände men det var nervöst. Lera rasar bara om det har varit grävt innan. De hade grävt för gasledning 2 meter från huset. Gissa vad som rasade=( Hoppas att man slipper det igen.b8q skrev:
På www.paroc.se kan man göra en lättare beräkning.
Själv tycker jag en leverantör (Fuktspärrteknik-Optidrain) jag nyligen pratat med sammanfattade det bra:
- Vi kan tacka Martin Timell för 200mm. Vi säljer gärna dubbelt
Men har du inte en ny kåk med 200mm i övrigt, varför gräva ner det under marken?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Å andra sidan är det här inget jobb som jag kommer att göra om så 3-4000:- hit eller dit spelar ju ingen större roll. Känns bra att veta att det är ordentligt isolerat och om vi vill tilläggsisolera resten av huset någon gång.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Går trögt nu med all lera. Fall uppbyggt på sulan och schaktbotten klar. Blev en hel del handschaktande i blåleran. Har stött på lite problem vid garage nedfarten då det är berg i nivå med sulans nederkant samt att det bara finns plats för ett rör genom muren vid nedfarten. Lutar åt att jag kopplar ihop den lilla biten dränering utanför garaget med markrännan och låter det vattnet gå i ett separat markavloppsrör bort till dräneringsbrunnen sedan får det bli ett nytt dräneringsrör på andra sidan muren. Kommer antagligen stryka kanten av sulan utanför garage och källardörr med gummiasfalt om det mot förmodande skulle bli vatten stående där.
Några synpunkter?
Några synpunkter?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Äntligen är det värsta gjort, nu är det bara nedförsbacke....................
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Jag minns att vi fick dra på sju säckar cementputs på klacken och bränna på med gasol för att det skulle torka. Platon+10cm cellplast körde vi med.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Känns i kroppen idag. Har gjort av med nästan 9 ton singel och då undertecknad kanske inte riktigt planerade placeringen av massorna optimalt blev det bara 3 platser att tippa ner singel i dräneringsdiket vilket innebar mycket krattande/skyfflande av singel.
Jag vet vad du menar, en sida som vi dränerade var trång mot en häck så fick springa med singel i hinkar för att man inte kom förbi med skottkärra.
Dan efter jag fixade sockeln med cement på en sida så var det kattspår hela vägen, ganska sött.
Dan efter jag fixade sockeln med cement på en sida så var det kattspår hela vägen, ganska sött.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Blev lite fundersam nu när jag tittat på Isodräns hemsida http://www.isodran.se/kaellarvaegg-bildspel.php och där har de dubbla skivor på sulans utsida men i typritning nr 2 http://www.isodran.se/kaellarvaegg-montering.php sitter det bara en skiva. Borde det inte räcka med en skiva? tror förresten inte att det finns plats som jag har lagt rören nu.
Nere vid sulan verkar du ju ha gott om dränerande material (makadam)ändå, så det bör väl räcka med en skiva ur dräneringsaspekten iaf. Den andra funktionen som skivorna har (isolering) är väl inte heller viktigast nere vid sulan, det är ju långt ner i marken där det inte blir så hiskligt kallt.
Jag har iaf bara en skiva nere vid sulan, men dubbla lager upp längs väggen.
Jag har iaf bara en skiva nere vid sulan, men dubbla lager upp längs väggen.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Det är väl främst om man har väldigt mycket vatten som dubbla skivor rekomenderas, mycket lera är det men vattnet stod inte så högt upp. Kör på som tänkt då med en skiva på sulan och resten dubbelt.
Redigerat: