När jag ser de där bilderna blir jag SÅÅ glad att det inte var minsta vattensamling runt grunden när jag dränerade om förra året, bara fuktig lerjord...

H
b8q skrev:
När jag ser de där bilderna blir jag SÅÅ glad att det inte var minsta vattensamling runt grunden när jag dränerade om förra året, bara fuktig lerjord...
Dränerade 2003, det komm 110mm regn på 6 timmar. Snacka om att det var blött. Inget hände men det var nervöst. Lera rasar bara om det har varit grävt innan. De hade grävt för gasledning 2 meter från huset. Gissa vad som rasade=( Hoppas att man slipper det igen.

Undrar hur mycket isolering man ska använda, 100 eller 200mm ? Lönar det sig att välja 200 mm om golvet är oisolerat. Källaren är uppvärmd till 21 grader då det är bostadsrum och badrum där.
www.paroc.se kan man göra en lättare beräkning.

Själv tycker jag en leverantör (Fuktspärrteknik-Optidrain) jag nyligen pratat med sammanfattade det bra:
- Vi kan tacka Martin Timell för 200mm. Vi säljer gärna dubbelt ;)
Men har du inte en ny kåk med 200mm i övrigt, varför gräva ner det under marken?

P
Å andra sidan är det här inget jobb som jag kommer att göra om så 3-4000:- hit eller dit spelar ju ingen större roll. Känns bra att veta att det är ordentligt isolerat och om vi vill tilläggsisolera resten av huset någon gång.

P
Går trögt nu med all lera. Fall uppbyggt på sulan och schaktbotten klar. Blev en hel del handschaktande i blåleran. Har stött på lite problem vid garage nedfarten då det är berg i nivå med sulans nederkant samt att det bara finns plats för ett rör genom muren vid nedfarten. Lutar åt att jag kopplar ihop den lilla biten dränering utanför garaget med markrännan och låter det vattnet gå i ett separat markavloppsrör bort till dräneringsbrunnen sedan får det bli ett nytt dräneringsrör på andra sidan muren. Kommer antagligen stryka kanten av sulan utanför garage och källardörr med gummiasfalt om det mot förmodande skulle bli vatten stående där.

Några synpunkter?

P
Äntligen är det värsta gjort, nu är det bara nedförsbacke....................

• P4250038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4250040.jpg
    Skapa konto
  • P4250042.jpg
    Skapa konto
  • P4250044.jpg
    Skapa konto
Ser bra ut det där, snart bara det roliga kvar då. Återfyllnad.

Heja heja heja!

Jag minns att vi fick dra på sju säckar cementputs på klacken och bränna på med gasol för att det skulle torka. Platon+10cm cellplast körde vi med.

P
Känns i kroppen idag. Har gjort av med nästan 9 ton singel och då undertecknad kanske inte riktigt planerade placeringen av massorna optimalt blev det bara 3 platser att tippa ner singel i dräneringsdiket vilket innebar mycket krattande/skyfflande av singel.

Jag vet vad du menar, en sida som vi dränerade var trång mot en häck så fick springa med singel i hinkar för att man inte kom förbi med skottkärra.
Dan efter jag fixade sockeln med cement på en sida så var det kattspår hela vägen, ganska sött.

P
P
Känns som jag körde fast lite nu, hur mycket har nl andra isolerat utsidan av sulan ?
Ska jag köra med dubbla skivor räcker inte materialet.

Nere vid sulan verkar du ju ha gott om dränerande material (makadam)ändå, så det bör väl räcka med en skiva ur dräneringsaspekten iaf. Den andra funktionen som skivorna har (isolering) är väl inte heller viktigast nere vid sulan, det är ju långt ner i marken där det inte blir så hiskligt kallt.
Jag har iaf bara en skiva nere vid sulan, men dubbla lager upp längs väggen.

P
Det är väl främst om man har väldigt mycket vatten som dubbla skivor rekomenderas, mycket lera är det men vattnet stod inte så högt upp. Kör på som tänkt då med en skiva på sulan och resten dubbelt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.