Hej går i tankar att dränera mitt hus själv, det är ett en plans villa platta på mark byggd - 69 har tänkt gräva för hand för att hålla nere kostnaderna skulle gärna ta emot tips o råd av er kanske nån som utfört liknande arbete själv? Vad kostade det för er? Hur länge tod de? Tack redan i förhand

Gammal tråd men kanske kan vara hjälp för någon annan.
Jag hade samma utgångspunkt, hus från -70 med platta på mark och mycket växtlighet runt huset. Samt att vi är sista huset i området med berg och skog som sluttar mot huset så vi behövde dränera en kortsida och en långsida
Jag och några kompisar grävde för hand i två heldagar och följde guider kring lutning på rör, makadam och dräneringsrör. Svärfar var med och dubbelkollade så det blev bra.
vi skulle gräva med maskin först men det var lurigt så nära husväggen och trädgården är inte så lätt där.
Jag fick offert på 110k från en firma, vår kostnad blev 15k för material istället (men en hel del arbetstid såklart)

• En nygrävd dräneringsdike längs en husvägg med en trädgård i bakgrunden, omgiven av växtlighet och stenig terräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nygrävd dräneringsdike längs en husvägg, med en skottkärra och en kvast i närheten. Trädgrenar och jordhögar syns på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.