Sitter och försöker att ta reda på vad för material som är bäst när jag ska dränera. I mitt fall är det en kallkällare som endast innehåller tvättstuga, pannrum och några förråd. Inget inrett, bara betongvägg. När jag för skoj skull läser gamla inlägg på den här avdelningen är det förbluffande många som tycker det är överkurs att dränera runt en kallkällare. Lite fukt gör ingenting. I mitt fall har det vittrat bort betong ca 50 cm upp på väggen på ett antal ställen. På våren när tjälen släpper, sipprar det in vatten på ett par ställen precis där golv och vägg möts. Inga mängder, men det blir till att torka upp vattnet med golvmoppen ett par gånger om dagen. Jag är medveten om att dränering är en stor investering, så kan jag få tips om hur jag ska göra. På baksidan av huset är jag nere vid grunden, då jag tagit bort garaget som var ihopbyggt med huset, måste bara bila bort betongen. Om jag nu inte ska dränera, vad ska jag göra istället. Satsa på bättre ventilation och en avfuktare, för det är rått i källaren nästan året om.

Skulle kunna ha varit jag som skrivit inlägget! Har ett hus från 1935 med exakt samma symptom i källaren, dvs bortvittrad betong ett par decimeter upp, en liten pöl vid källardörren när tjälen släpper/vid skyfall osv.

Så, kom igen med tipsen!!! Vi är minst två som behöver råd...

Låter ju som att det behövs dräneras om även om det bara är en kallkällare då det siprar in så pass mycke vatten. Och när detta görs så skulle inte jag spara på nått bara för at tman idagsläget inte använder källaren till något. Trist att lagt ner så mycke jobb och ändå inte få fördelen av att iaf kunna göra om källaren till något annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.