Hej!
Vi har ett enplanshus med källare enligt bild, byggt på slutet av 70-talet, garage på platta som sitter fast i huset med trapap inne i garaget ner i källaren. Vi bor på toppen av ett berg/kulle, på framsidan är det relativt platt medans på baksidan där uterum/altan är lutar det kraftigt nedåt i kombination med att taket går ut ca 1m från yttervägg vilket gör att det sällan blir blött precis vid grunde.
Vi har inga problem med källaren, haft minimalt med källardoft men det har sannolikt framförallt varit orsakat av ingjutna reglar i plattan som vi håller på att ta bort successivt. På baksidan är det uterum + ny altan så där går ej att dränera. Vi hade en bekant som kikade för något år sedan och som tyckte med hänsyn till att vi ej har problem, uterum och kraftig sluttning samt utskjutande tak ska det mycket till för att dränering skall vara otillräcklig på baksidan.
Vi funderar lite på att dränera på framsidan, "för att ha det gjort", i såfall tänker jag kanske att man bara gör det rödmarkerade biten? Hur skulle ni resonera? Jag förstår att i den optimala värden för att helgardera sig mot allt ska man dränera hela huset men det går ej i detta fall. Jag kan väldigt lite om just dränering så är tacksam för era tankar.