Tjena.
Kika på bilderna. Förstår inte varför gul/grön ej återfinns? Har någon en vettig förklaring?

• Närbild på elkablar med färger blå, brun och grön, men saknar gul/grön markering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkabel i rulle med en synlig vit ledning utan gul/grön markering, EXQ-Pure 4G1,5 information synlig.
    Skapa konto
Det är den nedersta i bilden. Håller med om att kulören är lite annorlunda men det går inte missa att den är grön i varje fall.

Har sett att den typen av kabel och man kunde då se att den göra var lite gulflammig på sina ställen.

tommib
Eh.... jag tycker den är tydligt gulgrön...

• Gilla
NorraS
  • Laddar…
Det ser ut som det brukar på Drakas kablar.
Är ändå ganska svårt att missa att det är den nedersta.

Kan det vara så att du har någon mild variant av färgblindhet? :)

Som sagt klart och tydligt G/G.

Jag som är rätt ordentligt färgblind tycker också färgerna i just Drakas exq är otydliga, så TS kanske hör till vår blinda skara :). Tycker det är konstigt att de inte håller sig till "vanlig" kulör, för har inte stött på problemet i några andra kablar.

Mikael_L
Vettig vet jag inte, men förklaringen är så enkelt som att den nedersta är gul/grön, men färgerna är dassiga och saknar stuns så det syns inte lika tydligt som i många andra kablar.

Kabeltillverkarna verkar ha sina svårigheter med färgerna. Det är inte ovanligt med brun som mest verkar orange, t.ex.

• Gilla
charl_6
  • Laddar…
EXQ ledare har en PEX-isoleringen och det materialet är det svårt att infärga. Så färgerna kan bli lite blek.

• Gilla
MrKylen och 2 till
  • Laddar…
Och just elektriker är kanske inte ett yrke som är det bästa valet om man är färgblind. För det är ju många ggr just färger och färgnyanser som gör att man kan identifiera och separera trådar. Inte minst när man sysslar med svagström. ( som ju elektriker normalt gör).

• Gilla
Collie
  • Laddar…
Påminner om någon kabel som jag köpte, jag tycker faktiskt inte att den färgsättningen kan kallas gul/grön... Men den påminner om det så den tråden får duga som skyddsjord i brist på bättre :p

A
Olika färger är ju svårdefinierade som det är redan vad gäller just nyans och benämning. Ett sätt att återge färger är med s.k monokromatiskt ljus i olika våglängder. Gult och grönt gränsar ju till varandra kring en våglängd på 550-570nm.

Men vad gäller ledarisoleringen på bilden råder inga tvivel om att den är gul och grön.

Tack för svar. Färgblind är jag inte men vilken klarsynt person som helst kan se att den gula varianten av kulör är näst intill omöjligt att identifiera. Men reglerna kring grön resp gul är tydlig så förväxling är i praktiken omöjlig.

Kika på bild som jämförelse.

tack alla för kloka inputs.

• Hand håller tre elektriska kablar med distinkta färger: grön, gul och svart, mot en bakgrund av en vit behållare.
    Skapa konto
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.