Hej!
Jag vill ha era åsikter om dragningen av elen i installationsskiktet enligt följande bilder.
Bra, dåligt?
Helst åsikter av er som jobbar som elektriker, men även ni som sett mycket eldragningar.
Jag vill ha era åsikter om dragningen av elen i installationsskiktet enligt följande bilder.
Bra, dåligt?
Helst åsikter av er som jobbar som elektriker, men även ni som sett mycket eldragningar.
Inget fel i det , slangarna vekar vara uppfästa som är ett måste med dom , kanske lite
mera fästen på foto 2 , samt vid anslutning till dosorna för att inte gå ur , som extra säkerhet ( en del dosor brukar ha en låsfjäder ) när ledningarna dras ,, går bra att göra med smältlim mot dosa , dom är tomrör nu
mera fästen på foto 2 , samt vid anslutning till dosorna för att inte gå ur , som extra säkerhet ( en del dosor brukar ha en låsfjäder ) när ledningarna dras ,, går bra att göra med smältlim mot dosa , dom är tomrör nu
Jag tycker att slangarna sitter alldeles för nära regelns framkant. Minsta lilla skruv/spik som fästs i den regel riskerar att träffa slangen och kanske elkablarna i den. Man bör dra röret, om man nu måste borra i regel, i regelns bakkant. Säger jag som inte är elektriker.
Ska du eller snickarn skruva , det gäller att veta var rören går oavsett hur dom ligger och längden på skruv , märkes enklast med penna på skivanW webkocken skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Slangen ska förläggas närmast väggskivan enligt reglerna för att man ska kunna använda den hjälp som finns för dimensioneringen, så det är helt rätt på bilderna. Med slangen begravd i isolering försämras belastningsförmågan, även om många kan vittna om att det "fungerar" i den bemärkelsen att isoleringen på ledningar inte brukar smälta. Det är visserligen sant, för man brukar inte ligga och belasta ledningarna till max under långa perioder, men det är inte rätt.
Frågan om spikskydd är därmed mycket relevant. Jag skulle gärna se slangarna betydligt bättre samlade och dragna vertikalt och horisontellt företrädesvis rakt mot dosor så att man har en rimligt chans att gissa vart de går, och därmed undvika dem. Därmed tar man även bort behovet av spikskydd i plåt vid regelgenomföringar. Detta kan gärna kompletteras med foton så man hittar dem även efter att tapeten är på.. Även bra att lägga sig nära rummets kanter så det blir lätt att mäta var de finns med alla ytskikt på. Just där i fönsterkarmen vill man ju skruva foder, fönsterbräda och gardinstång
Det kan då vara lättare att jacka ur reglarna istället för borra. Man kan t.ex stacka slangarna på reglarna mellan två spik. Då blir de samlade och ligger bra.
Frågan om spikskydd är därmed mycket relevant. Jag skulle gärna se slangarna betydligt bättre samlade och dragna vertikalt och horisontellt företrädesvis rakt mot dosor så att man har en rimligt chans att gissa vart de går, och därmed undvika dem. Därmed tar man även bort behovet av spikskydd i plåt vid regelgenomföringar. Detta kan gärna kompletteras med foton så man hittar dem även efter att tapeten är på.. Även bra att lägga sig nära rummets kanter så det blir lätt att mäta var de finns med alla ytskikt på. Just där i fönsterkarmen vill man ju skruva foder, fönsterbräda och gardinstång
Det kan då vara lättare att jacka ur reglarna istället för borra. Man kan t.ex stacka slangarna på reglarna mellan två spik. Då blir de samlade och ligger bra.
Skulle ledningarna bli så varma att det föreligger en fara, har den som projekterat anläggningen gjort en stor miss i projekteringen. Normalt ska ledningarna inte ens bli ljumna. Men visst står det att dom ska ligga mot "skivan".
Hej!
En undran, även om det inte är det trådstartaren frågare efter. På fotona antar jag att vi ser från byggnadens insida. Fuktspärren, dvs plastfolien ligger alltså en reglerbredd(han anger 70 mm) från täckskivan(troligen gipsskiva). Trådstartaren avser fylla utrymmet mellan plastfolien och täckskiva med värmeisolering.
Ska inte en fuktspärr, om det är det plastfolien är tänkt att vara, ligga precis bakom täckskivan?
Fukten, dvs vattenånga från rummet ska stoppas tidigt och inte låtas passera värmeisoleringen och kondensera och bilda vatten där. Ger fuktskador och mögel.
Nu nämner trådstartaren inte vad det är för sorts rum. Det kan även vara så att trådskaparen har tjockt(ca 100 mm) med värmeisolering bakom plastfolien vi ser och mot utomhusväggen. Då blir det inte mycket kondens på plastfolien tror jag.
En undran, även om det inte är det trådstartaren frågare efter. På fotona antar jag att vi ser från byggnadens insida. Fuktspärren, dvs plastfolien ligger alltså en reglerbredd(han anger 70 mm) från täckskivan(troligen gipsskiva). Trådstartaren avser fylla utrymmet mellan plastfolien och täckskiva med värmeisolering.
Ska inte en fuktspärr, om det är det plastfolien är tänkt att vara, ligga precis bakom täckskivan?
Fukten, dvs vattenånga från rummet ska stoppas tidigt och inte låtas passera värmeisoleringen och kondensera och bilda vatten där. Ger fuktskador och mögel.
Nu nämner trådstartaren inte vad det är för sorts rum. Det kan även vara så att trådskaparen har tjockt(ca 100 mm) med värmeisolering bakom plastfolien vi ser och mot utomhusväggen. Då blir det inte mycket kondens på plastfolien tror jag.
Redigerat:



