25 826 läst ·
97 svar
26k läst
97 svar
Dragning av nätverkskabel nybörjare
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Trist attityd.tommib skrev:
Suck.... Vad trött jag blir. Jag har inget intresse av att googla fram mätdata för olika powerlineadapters åt dig. Principen är dock att de delar på transmissionsmediat (elkablarna i väggarna) eftersom dessa sitter ihop. Således är hastigheten som anges den maximala hastigheten för samtliga anslutna enheter tillsammans. GbE är punkt-till-punkt och så länge man har en någorlunda modern switch med ett rimligt bakplan så kommer denna hastighet kunna levereras till samtliga anslutna enheter, samtidigt. Om en enhet strömmar från en annan (t.ex. Server till desktop) och en annan strömmar från internet (t.ex. Chromecast) så får dessa separat kapacitet i nätet. Ja, för saker som ska gå ut på internet kommer kapaciteten begränsas av den uppkopplingen men internt i nätet kan enheterna få full hastighet mellan varandra. För min egen del kör jag flera servrar med olika användningsområden.
En 100 Mbps-länk kommer klara av att föra över just 100 Mbps nästan konstant. Vanligen begränsas den av ändutrustningen. Samma med en Gbps-länk. Ofta är det hårddiskar i ändarna som begränsar större överföringar.
Problemet när alla delar nät är dock att responstiden förlängs pga alla paket som skickas hit och dit samt att man får kollisioner och retransmissioner. Det blir laggigt, speciellt när någon kör en stor filöverföring. Detta kan hanteras med QoS i någon mån men då är vi en bit ifrån nybörjargrejer.
Ärligt talat, vem bryr sig om BNC-kontakter i andra applikationer, eller ens i denna? Vem bryr sig om ComHem och deras gamla Coaxnät med DOCSIS 3? Det har ingen bäring på denna diskussion. Att ComHem försöker använda deras befintliga nät är logiskt, de vill ha så mycket ROI som möjligt på det. Att teknologin är underlägsen t.ex. fiber eller ethernet är irrelevant för den diskussionen.
Om man nu är helt oförmögen att installera ethernetkablage i sin bostad så kanske powerline är ett alternativ för en enstaka länk. Själv är jag det inte.
Jodå, jag är väl insatt i hur datakommunikation fungerar. Och ja, om man sitter och överför stora filer i hemmet enormt ofta, så finns det absolut en vits med att kunna ha hela bandbredden tillgänglig. Så ser det dock inte ut hos de flesta, så att dela på bandbredden är inget problem. I synnerhet inte när det rör sig om Gbit-hastighet. Skulle det vara så, så kan man koppla flera homeplugs till en router och då få dedikerade kanaler med FULL bandbredd.
Det var du som drog upp att allt idag hade rj-45. Så är det inte. Där har du näringen i diskussionen; det var ditt argument. Och som sagt; du blandar ihop standard med bevis. Det är inte samma sak, och du kan inte dra några slutsatser som du gjorde av en standard.
Homeplug är inget annat än en nödlösning när man inte kan dra cat6 till de rum man har stationär utrustning.
Ju färre omvandlingspunkter man har i nätverket desto bättre. Så går det hålla sig till ethernet över cat6 så är det att föredra om man vill ha stabilt nätverk i huset.
Ju färre omvandlingspunkter man har i nätverket desto bättre. Så går det hålla sig till ethernet över cat6 så är det att föredra om man vill ha stabilt nätverk i huset.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Inte på dom företagen där jag drar kablar i gamla hus, söndags 11h, su du menat att det är brukligt att sätta homeplugs istället för att dra cat kabel, visserligen sparat ca 10h i söndags på den villan,Cancerman_777 skrev:
Vilket företag sätter homeplugs istället, när kunden beställer dragning av cat, och säger att det är lika bra.
Du menar alltså att du tar upp kabelmodem som exempel på utrustning som inte har Ethernet? På riktigt? Som något slags anledning till att PowerLine minsann är lika bra som ethernet?Cancerman_777 skrev:
Du argumenterar för att ersätta ethernet med powerline
Det är inte samma sak som att ha en ethernetport, av anledningen jag har givit tidigare. Powerline, likt WiFi, är delat medium och alla anslutna enheter delar på max bandbredd. Kollisionerna ökar också med ett ökat antal enheter och försämrar prestanda avsevärt. Har du siffror som visar annorlunda är jag intresserad.Cancerman_777 skrev:
Du får tycka att min attityd är trist om du vill men det är du som kommer med påståenden som är ur linje med industrinormen. Eller hade du exempel på där proffsutrustning kör powerline?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag håller fullt med dig om att man vill ha så få omvandling som möjligt. Nödlösning är det definitivt inte. Det är en konsumentlösning som täcker de flestas behov.O OskarJ skrev:
Vad gäller prestanda så kan man prioritera trafik i routern.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Namnet säger sig självt; HOMEplugs. Inte officeplugs.kenneth5828 skrev:
Inte på dom företagen där jag drar kablar i gamla hus, söndags 11h, su du menat att det är brukligt att sätta homeplugs istället för att dra cat kabel, visserligen sparat ca 10h i söndags på den villan,
Vilket företag sätter homeplugs istället, när kunden beställer dragning av cat, och säger att det är lika bra.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag bemötte ditt uttalande och påvisade felaktigheten i det. Att du blir stött av att ditt exempel var fel, är ditt problem.tommib skrev:
Du menar alltså att du tar upp kabelmodem som exempel på utrustning som inte har Ethernet? På riktigt? Som något slags anledning till att PowerLine minsann är lika bra som ethernet?
Du argumenterar för att ersätta ethernet med powerline
Det är inte samma sak som att ha en ethernetport, av anledningen jag har givit tidigare. Powerline, likt WiFi, är delat medium och alla anslutna enheter delar på max bandbredd. Kollisionerna ökar också med ett ökat antal enheter och försämrar prestanda avsevärt. Har du siffror som visar annorlunda är jag intresserad.
Du får tycka att min attityd är trist om du vill men det är du som kommer med påståenden som är ur linje med industrinormen. Eller hade du exempel på där proffsutrustning kör powerline?
Jag har ALDRIG hävdat att de skall ersätta ethernet, vara industristandard eller liknande. Det är väl för bövelen inte ett NSA-kontor som TS eller någon av oss sätter upp??? Det är ett HEMNÄTVERK där kapaciteten i homeplugs gladeligen räcker i de ALLRA flesta fall. Det är vad jag hävdar. I synnerhet när det handlar om en NYBÖRJARE (läs rubriken i tråden). Att då komma med lösningar med mediaskå, industristandard för kontor med ka ske 30-100 datorer, osv är bara trams. TS vill få tillgång till internet på annat ställe i huset än där routern finns. Anser ni då att det bästa rådet till en NYBÖRJARE är att börja dra cat, sätta uttag och hela midevippen, snarare än att sätta två fyrkanter i två vägguttag och koppla routern till den ena? Kom igen. Tänk till lite nu.
Du har fått svar från TS att homeplugs inte är vad hen har tänkt sig. Varför fortsätter du att tjata om det?
Du har kommit med tangentiella påståenden som "koppar som koppar" vilket är extremt slött argumenterat eller vittnar om en närmast total oförståelse av hur det fungerar.
Bara för att homeplugs uppfyller ditt behov så innebär det inte att det fungerar bra för alla. Det är faktiskt den teknologi av de föreslagna som har störst sannolikhet att fungera dåligt. Till och med WiFi Mesh är sannolikt bättre i de flesta lägen.
Det är ett utmärkt råd även till en nybörjare att dra fram Cat6. Det är inte svårt, Kjelle har en bra guide för det faktiskt. De har också en guide för de vanligt förekommande nätverksteknikerna hemma. Med lite tur snappar man upp tillräckligt så att man slipper felsöka massa konstiga saker i onödan och gör rätt direkt istället.
Du har kommit med tangentiella påståenden som "koppar som koppar" vilket är extremt slött argumenterat eller vittnar om en närmast total oförståelse av hur det fungerar.
Bara för att homeplugs uppfyller ditt behov så innebär det inte att det fungerar bra för alla. Det är faktiskt den teknologi av de föreslagna som har störst sannolikhet att fungera dåligt. Till och med WiFi Mesh är sannolikt bättre i de flesta lägen.
Det är ett utmärkt råd även till en nybörjare att dra fram Cat6. Det är inte svårt, Kjelle har en bra guide för det faktiskt. De har också en guide för de vanligt förekommande nätverksteknikerna hemma. Med lite tur snappar man upp tillräckligt så att man slipper felsöka massa konstiga saker i onödan och gör rätt direkt istället.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ja, och när TS ansåg att ubiquity verkade för avancerat, men människor här fortsätter att tjata om en lösning som TS har dömt som för krånglig, så lyfter jag det alternativ som jag anser är vettigaste igen. Ingenting konstigt med det.tommib skrev:
Du har fått svar från TS att homeplugs inte är vad hen har tänkt sig. Varför fortsätter du att tjata om det?
Du kanske inte förstod varför jag skrev koppar är koppar. Läs argumenten som presenterades mig, så tror jag du förstår varför jag skrev det.
Vi får nog enas i att vi inte är överens. Jag undrar om du har någon erfarenhet av homeplug själv, eller om du är ännu en som skramlar utan erfarenhet.
Då är vi inte överens här heller. Jag anser inte att det är ett lämpligt råd till en nybörjare. Så enkelt är det. Plug'n'play har uppfunnits av en anledning, och den anledningen är INTE för att dra cat till höger och vänster.
Cat6 är så nära plug and play du kan komma. Bokstavligt. Ja, det är lite pyssligare fysiskt att installera men sen fungerar det. Ingen konfiguration, inga konstiga fel. Är kabeln rätt förlagd och kontakterad kommer det fungera. Vill man ha det ännu enklare, bokstavligen plug and play, köper man en färdigkontakterad kabel men då blir hålen större.
Ang argumenten som presenterades för dig så var det väl "förlita sig på några gamla elkablar i väggen" på vilket du replikerade något om att byta ut Cat-kabel. Detta är igen irrelevant eftersom din argumentation då förutsätter att det finns en nätverkskabel. Man kunde möjligen förklarat exakt varför elkablaget är sämre (på samma sätt som koaxialkabel i ett stjärnnät för CATV är det) men det har inte direkt med tjockleken eller åldern på kabeln att göra.
Jag har vid ett tillfälle, för många år sedan, ägt två powerlineadapters. Det fungerade skitdåligt och de lämnades tillbaka. Sen drog jag nätverkskabel.
Ang argumenten som presenterades för dig så var det väl "förlita sig på några gamla elkablar i väggen" på vilket du replikerade något om att byta ut Cat-kabel. Detta är igen irrelevant eftersom din argumentation då förutsätter att det finns en nätverkskabel. Man kunde möjligen förklarat exakt varför elkablaget är sämre (på samma sätt som koaxialkabel i ett stjärnnät för CATV är det) men det har inte direkt med tjockleken eller åldern på kabeln att göra.
Jag har vid ett tillfälle, för många år sedan, ägt två powerlineadapters. Det fungerade skitdåligt och de lämnades tillbaka. Sen drog jag nätverkskabel.
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag tror mycket väl att du är med på min motargumentation gällande de gamla kablarna. Så det lämnar jag därhän.tommib skrev:
Cat6 är så nära plug and play du kan komma. Bokstavligt. Ja, det är lite pyssligare fysiskt att installera men sen fungerar det. Ingen konfiguration, inga konstiga fel. Är kabeln rätt förlagd och kontakterad kommer det fungera. Vill man ha det ännu enklare, bokstavligen plug and play, köper man en färdigkontakterad kabel men då blir hålen större.
Jag har ägt många skitdåliga produktar inom många kategorier, men jag dissar inte teknologin bakom dem. Det finns liksom fler felkällor än just teknologin.
Jag kan kontra med att jag körde med cat för många år sedan. Det var bökigt och en massa jobb innan man kunde använda nätet. Sedan köpte jag trådlöst och homeplug.
Jisses... Vilket tjatter.
Homeplug är ungefär vad en uttorkad gammal vattenslang är kontra nya fräscha rör för vatten. Det kan funka bra men inga garantier och definitivt inte frantidssäkert. Det är en ok nödlösning om man har begränsat nyttjande, dåligt med pengar i sin budget och tycker det är ok att chansa med framtida problem som kan uppstå av störningsproblem mm...
I dessa fall är det betydligt bättre att bara köra på trådlöst med bra komponenter.
Men nu ville ju ts ha trådat och därav svaren kring Cat6 därefter.
Homeplug är ungefär vad en uttorkad gammal vattenslang är kontra nya fräscha rör för vatten. Det kan funka bra men inga garantier och definitivt inte frantidssäkert. Det är en ok nödlösning om man har begränsat nyttjande, dåligt med pengar i sin budget och tycker det är ok att chansa med framtida problem som kan uppstå av störningsproblem mm...
I dessa fall är det betydligt bättre att bara köra på trådlöst med bra komponenter.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jisses vad många vars uttalanden och analogier är löjliga.P pennybridge skrev:Jisses... Vilket tjatter.
Framtidssäkert? Säg mig vilken teknologi som är framtidssäker. Säg mig också den teknikpryl som du fortfarande använder efter 15 år.
Det är mycket åsikter, men väldigt liten erfarenhet från många kritiker. Någon hade erfarenhet för "många år sedan"...
Kan det vara så att man försvarar sina dyrare/krångligare investeringar och lösningar?
Det hade varit intressant att se ett diagram över kvantiteten på den datatrafik som ni HP-kritiker har för att se huruvida kapaciteten används. Kanske (troligen?) hade det räckt och blivit över med en hp.
Nej, hp är inte någonting ultimat, företagslösning, anpassat för NSA-likna de operationer, osv. Det är för att enkelt, smidigt, kostnadseffektivt och utan större arbetsinsats få LAN på annat ställe än routern, och wifi:t förstärkt.
Som sagt. Homeplug är en relativt dålig nödlösning. Det kan fungera ok I vissa installationer men problemet är att du inte har någon garant för att det fungerar när du lägger till use case #2, #3, #4 osv... Du vet aldrig vad du får dvs. Därav dåligt för framtidssyfte. En för protokollet tänkt kabel är så framtidssäkert du kan få det.Cancerman_777 skrev:
Jisses vad många vars uttalanden och analogier är löjliga.
Framtidssäkert? Säg mig vilken teknologi som är framtidssäker. Säg mig också den teknikpryl som du fortfarande använder efter 15 år.
Det är mycket åsikter, men väldigt liten erfarenhet från många kritiker. Någon hade erfarenhet för "många år sedan"...
Kan det vara så att man försvarar sina dyrare/krångligare investeringar och lösningar?
Det hade varit intressant att se ett diagram över kvantiteten på den datatrafik som ni HP-kritiker har för att se huruvida kapaciteten används. Kanske (troligen?) hade det räckt och blivit över med en hp.
Nej, hp är inte någonting ultimat, företagslösning, anpassat för NSA-likna de operationer, osv. Det är för att enkelt, smidigt, kostnadseffektivt och utan större arbetsinsats få LAN på annat ställe än routern, och wifi:t förstärkt.
Du kan än idag köra på samma cat kablar du installerade för 15 år sedan. I vissa fall kanske du inte får ut den hastighet du önskar längre men annars så skickas endast de signaler som är avsedda för trafiken på kabeln än om det tappas paket på vägen.
I en villa med nät som delas av alla på samma nät är dessutom mycket mer osäkert. Vem som helst kan i teorin koppla upp sig på ditt nät. Lägg där till att du driver ditt nätverk med billiga prylar... Finns inget positivt med Homeplug förutom att det är en enkel quick fix, ungefär som att åka runt med ett lagat däck som haft pyspunka
D Didde08 skrev:
Det behöver inte vara Ubiquity eller avancerat. Du kan börja med att dra ethernetkabel från mediomvandlare till en vanlig konsumentrouter, och sedan koppla en AP till dess LAN-port (eller en router konfigurerad som AP) som du kan ha på nedervåningen.
En vanlig router brukar ha fyra portar på LAN-sidan, på det viset får du täckning på båda våningar och tre lediga ethernetportar per våning med endast två Ethernetkablar.
Och jag rekommenderar att du drar nätverkskabel mellan medieomvandlaren och routern och routern och accesspunkten.
Skippa mesh och skippa definitivt home plug.