2 731 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Dragning av jord
Hej.
Jag ska dra jord i hela huset som är från -86. Nu undrar jag vad som är normalt förfarande, att bara dra till en jord, eller helt enkelt dra om alla ledare??
Anledningen är att Elektrikern säger att man alltid drar om allt, något som jag tycker låter konstigt..
Tänkte samtidigt passa på att fråga om någon vet hur mycket ett vägguttag i Eljo trend Solid bygger ut från vägg.
Tack på förhand!
Kristian
Jag ska dra jord i hela huset som är från -86. Nu undrar jag vad som är normalt förfarande, att bara dra till en jord, eller helt enkelt dra om alla ledare??
Anledningen är att Elektrikern säger att man alltid drar om allt, något som jag tycker låter konstigt..
Tänkte samtidigt passa på att fråga om någon vet hur mycket ett vägguttag i Eljo trend Solid bygger ut från vägg.
Tack på förhand!
Kristian
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Det är enklare att dra i 3 nya trådar, och använda de gamla som dragtråd. Ofta så gär det överhuvudtaget inte att komma fram med en ny tråd i rör där det redan går trådar.
Välj enkla lösningar så spar du dyr arbetstid.
Välj enkla lösningar så spar du dyr arbetstid.
Hus från 86 har antagligen fräscha ledningar, som inte behöver bytas av åldersskäl.
Men när en elektriker med en timpenning på x kronor ska göra jobbet så kan det kanske bli billigare i slutänden att dra om alla sladdar än att pillra in en extra ledare.
I det första fallet så klipper han befintligt, och sätter ihop det som ska in med det som ska ut och sen drar bara genom röret. Då kommer de gamla ledningarna ut samtidigt som de nya in.
I det andra fallet ska han först få in en dragfjäder genom röret, och detta kan krångla väldigt ibland, i ett rör med en massa ledningar i och kanske något dåligt gjort böj här och var. Så det blir ett arbetsmoment extra. Däremot blir det ju lite mindre kopplande i dosorna om man endast ska koppla gul/gröna ledare. Men just detta moment tar inte så fasligt mycket tid.
Jag tror att ifall det skulle löpa smidigt med dragfjädern så går det ungefär på ett ut. Men krånglar dragfjäderinförandet lite här och där så rinner arbetstimmarna snabbt till.
Skulle jag göra det själv, på min egna billiga fritid skulle jag definitivt endast komplettera med jordledare. Skulle jag anlita någon skulle jag möjligen ifrågasätta de två olika förfarandena, men låta sakkunskapen (som han bör ha) få avgöra.
edit:
hempularen hann före, man straffas för att man skriver mycket.
Men när en elektriker med en timpenning på x kronor ska göra jobbet så kan det kanske bli billigare i slutänden att dra om alla sladdar än att pillra in en extra ledare.
I det första fallet så klipper han befintligt, och sätter ihop det som ska in med det som ska ut och sen drar bara genom röret. Då kommer de gamla ledningarna ut samtidigt som de nya in.
I det andra fallet ska han först få in en dragfjäder genom röret, och detta kan krångla väldigt ibland, i ett rör med en massa ledningar i och kanske något dåligt gjort böj här och var. Så det blir ett arbetsmoment extra. Däremot blir det ju lite mindre kopplande i dosorna om man endast ska koppla gul/gröna ledare. Men just detta moment tar inte så fasligt mycket tid.
Jag tror att ifall det skulle löpa smidigt med dragfjädern så går det ungefär på ett ut. Men krånglar dragfjäderinförandet lite här och där så rinner arbetstimmarna snabbt till.
Skulle jag göra det själv, på min egna billiga fritid skulle jag definitivt endast komplettera med jordledare. Skulle jag anlita någon skulle jag möjligen ifrågasätta de två olika förfarandena, men låta sakkunskapen (som han bör ha) få avgöra.
edit:
hempularen hann före, man straffas för att man skriver mycket.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Man kan som vanligt göra på 2 sätt eller så gör man båda, kommer man igenom med dragfjädern på första försöket så drar man i EN tråd, vill det sig inte så drar man i nytt med det gamla.
Protte
Protte
Då blir det nog att vi kör på att byta allt. En liten fundering till...Jag har utebelysning som idag tänds inifrån med vanlig enkeltrapp. Nu tänker jag i samband med övriga arbetet komplettera med ett kapslat uttag och undrar vilken typ av brytare jag ska använda. Min första tanke var kron men sen läste jag någonstans att det kunde vara ide att bryta även jorden på ett uttag som sitter utomhus. Innebär det att jag borde använda en 2+1-brytare? eller finns det någon annan lösning?
Mvh
Kristian
Mvh
Kristian
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Får ALDRIG, ALDRIG bryta skyddsjorden, det är nollan du tänker på, den får du bryta men det känns lite som överkurs.
Protte
Protte
Nollan kan du som sagt bryta, använd en 2-polig strömbrytare i så fall.KL84 skrev:Då blir det nog att vi kör på att byta allt. En liten fundering till...Jag har utebelysning som idag tänds inifrån med vanlig enkeltrapp. Nu tänker jag i samband med övriga arbetet komplettera med ett kapslat uttag och undrar vilken typ av brytare jag ska använda. Min första tanke var kron men sen läste jag någonstans att det kunde vara ide att bryta även jorden på ett uttag som sitter utomhus. Innebär det att jag borde använda en 2+1-brytare? eller finns det någon annan lösning?
Mvh
Kristian
Eller ja, 2+1 pol om du önskar styra två lampgrupper (kronströmställare), den ena utan att bryta nollan. Å andra sidan, köper du inte rent värdelösa armaturer och/eller monterar dom i alltför utsatt läge ska dom knappast bereda dig några problem av den digniteten att du behöver bryta nollan.
Tycker jag iaf.
Drog man inte in jord så sent som 1986 ?? I vår brf från 1978 gjorde man det iallafall halvvägs...dvs från centralen till första kopplingsdosan var jorden dragen..
I övrigt är det givetvis sant att man inte pillar in en jord i befintliga rör utan använder trådarna som finns för att dra igenom nya trådar...
Sen om man är riktigt snål kan man ju iofs återanvända FKn som man har dragit ur, till nästa rör (kompletterat med ny jordledare)....Fk från 86 är nog helt ok...
I övrigt är det givetvis sant att man inte pillar in en jord i befintliga rör utan använder trådarna som finns för att dra igenom nya trådar...
Sen om man är riktigt snål kan man ju iofs återanvända FKn som man har dragit ur, till nästa rör (kompletterat med ny jordledare)....Fk från 86 är nog helt ok...
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Om man u ändå investerar i detta så är det väl lika bra att förnya trådarna, de är trots allt 25 år gamla, du förlänger installationens livslängd med 25 år.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Min husdel från 79 har också skyddsjord fram till första dosan, väldigt praktiskt.PST skrev:Drog man inte in jord så sent som 1986 ?? I vår brf från 1978 gjorde man det iallafall halvvägs...dvs från centralen till första kopplingsdosan var jorden dragen..
Troligen fanns det en förvarning om att det skulle bli krav på skyddsjordat men det tog väl 15 år.
Protte
Drog in jord till alla vägguttag för ett tag sedan. Inga som helst problem att låte den gamla kablen ligga kvar. Det var lätt att få i dragfjädern och sedan dra i jordkablen. Vårt hus är från 1962 och elektrikern sa att det är helt onädigt att byta de andra kablarna, håller med honom för de är som nya. Vi hade turen att jord var framdragen till första dosan överallt uom i en dosa vilken var 1 meter från HC.
Det var mycket vanligt att man drog fram jord till första dosan, det var för att underlätta om man i framtiden skulle sätta ett jordat uttag inte skulle behöva bryta hela centralen utan bara den gruppen. Ingen trodde då att alla uttag skulle jordas så småningom, det skulle vara helt bortkastade pengar.
Tacksam för alla svar.
Jag menade alltså att jag vill kunna bryta det kapslade utvändiga uttaget inifrån, från samma tvåknappsdosa som ytterbelysningen. Läste någonstans att man skulle ha 2-polig brytare för att undvika jordfel, om det skulle bli väldigt fuktigt då. Alltså, klarar jag mig med kron för en lamparmatur och ett utomhusuttag, eller behöver jag en 2+1-brytare då??
Mvh
Kristian
Jag menade alltså att jag vill kunna bryta det kapslade utvändiga uttaget inifrån, från samma tvåknappsdosa som ytterbelysningen. Läste någonstans att man skulle ha 2-polig brytare för att undvika jordfel, om det skulle bli väldigt fuktigt då. Alltså, klarar jag mig med kron för en lamparmatur och ett utomhusuttag, eller behöver jag en 2+1-brytare då??
Mvh
Kristian
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Tror inte det krävs 2-polig brytare för utomhusuttag. 1-polig räcker. Risken för att JFBn löser pga kontakt mellan nolla och jord är nog försumbar. Det kommer väl inte att drypa av fukt i detta uttag? Eller kommer du att ha en skarvsladd ikopplad?
Klicka här för att svara