Hej,

Jag har en massa elkabel som har plast isolering runt tre 2,5 mm2 kablar. Är det godkänt att dra dessa i väggar och golv utan att först dra rör?

MVH
Niklas
 
Du menar att du har en kabel typ EKK 3G2,5? Ja, det är tillåtet att dra lös kabel infällt, men det är omgärdat av en hel del regler, du kanske borde snacka med din elektriker om det först?
 
  • Gilla
Göran Åkesson
  • Laddar…
Japp, liknande kabel har jag!

Var kan man få tag i reglerna runt detta?
 
Kablarna ska dragavlastas i dosorna, spikskydd ska användas vid regelgenomföringar.
Dock avråder jag dig att använda denna metod, blir inte kul vid nästa renovering eller komplettering.
 
OM du väljer att dra dem i väggen utan rör, så bör du nog ta reda på exakt vilken kabeltyp det är. Det finns snarlik kabel som inte är tillåten att dra vare sig med eller utan rör inne i en vägg. Ex. EKRK den får inte dras dolt överhuvudtaget.
 
Tror även att man inte får blanda lös kabel i vägg med rörinstallation i samma anläggning. Avråder också skarpt från denna typ av installation, då är nog blocket bättre och köp slang och FK för pengarna...
 
Dra kabeln i rör så är du ifrån problemet om du ändå har en massa liggandes
då är de bara o köpa rör eller slang .
 
Floppman skrev:
Tror även att man inte får blanda lös kabel i vägg med rörinstallation i samma anläggning. Avråder också skarpt från denna typ av installation, då är nog blocket bättre och köp slang och FK för pengarna...
Det påståendet skulle jag vilja ha härlett till text i standard eller föreskrift. Att man inte skulle få blanda förläggningssätt i en anläggning, som jag läste här på forumet, skulle bli väldigt konstigt. Då skulle man t.ex. inte få gå från dold till öppen förläggning, det är ett klart byte av föräggningssätt.
 
MickeM skrev:
Det påståendet skulle jag vilja ha härlett till text i standard eller föreskrift. Att man inte skulle få blanda förläggningssätt i en anläggning, som jag läste här på forumet, skulle bli väldigt konstigt. Då skulle man t.ex. inte få gå från dold till öppen förläggning, det är ett klart byte av föräggningssätt.
Jag menar att man inte ska blanda lös kabel dold i vägg med slang/FK. Helt ok att ha infälld standardinstallation samt synligt förlagd kabel utanpåliggande. Så är det i minst 80 % av alla hem skulle jag gissa. Föreskrifterna har jag ingen hänvisning till...
 
Redigerat:
Floppman skrev:
Tror även att man inte får blanda lös kabel i vägg med rörinstallation i samma anläggning. Avråder också skarpt från denna typ av installation, då är nog blocket bättre och köp slang och FK för pengarna...
Jag har heller aldrig sett i några regler (har läst en hel del genom åren) om varför man inte skulle få blanda dessa två förläggningsätt, fast vissa påstår att det är så. :confused:
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Du menar att du har en kabel typ EKK 3G2,5? Ja, det är tillåtet att dra lös kabel infällt, men det är omgärdat av en hel del regler, du kanske borde snacka med din elektriker om det först?
Hej! undrar om det är godkänt att installera internet kabel i väggar utan flexrör. ( Jag vet att man måste använda flexrör när det gäller elkablar.)
 
Japp (Men du såg att tråden är 10 år gammal)
 
Hej! undrar om det är godkänt att installera internet kabel i väggar utan flexrör. ( Jag vet att man måste använda flexrör när det gäller elkablar.)
 
F
S soheil1 skrev:
Hej! undrar om det är godkänt att installera internet kabel i väggar utan flexrör. ( Jag vet att man måste använda flexrör när det gäller elkablar.)
Vad jag kan se så finns det inga regler om krav om rör för nätverkskablar
Det finns även några trådar om detta. Tex.

https://www.byggahus.se/forum/threads/maste-naetverkskabel-dras-inuti-roer-i-vaegg-tak.343149/
https://www.byggahus.se/forum/threads/poe-i-vaegg-utan-roer.323980/
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-naetverkskabel-pa-oinredd-kallvind.293147/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.