S
Jag undrar om det är ok att göra enligt bilden. Jag vill inte bygga en låda mitt i rummet för avloppet från ovanvåningen. Jag vill helt enkelt dra om avloppet till ett hörn i rummet istället för mitt i.
Schematisk ritning av ombyggd avloppsrördragning i hörn med vinklar markerade som "2x45°".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går fint att göra så.

• Gilla
Screew
  • Laddar…
S
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det går fint att göra så.
Tackar! Böjarna som går ner kav väl vara vanliga 90° börjar?

B
Kan man köra på 2x45 är det mindre risk för stopp. 90 är väl mer till för om det inte går att lösa på annat sätt.

• Gilla
Screew
  • Laddar…
Ska i så fall vara långböjar med större radier.

Säker Vatten 2021:

Skärmdump av en textsektion från Säker Vatten 2021, markerat stycke om installation av liggande samlingsledning.
Skapa konto

3D-illustration av en liggande och en stående samlingledning med mindre än 45 graders vinkel.
Skapa konto

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
S
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ska i så fall vara långböjar med större radier.

Säker Vatten 2021:

[bild]
[bild]
Tack! Jag kör 2x45° överallt, jag ska ändå bygga en låda runt allt så den blir väl marginellt större

S Screew skrev:
Tack! Jag kör 2x45° överallt, jag ska ändå bygga en låda runt allt så den blir väl marginellt större
Ja är man petig så är det ju det rätta. Just detta fall med liggande till stående är väl osannolikt att få problem med även om man har en vanlig 90-böj, men om det inte spelar så stor roll kan man lika gärna göra det ”rätt”.

• Gilla
Screew
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.