En liten uppdatering kanske är på sin plats. Dragkrok mm har anlänt sedan länge och allt verkar kanon, montaget är inte gjort då det inte finns nån bil att skruva dit dem på. Totalkostnad för drag, ett Westfalia med vertikal löstagbarhet, modellspecifik elsats av plugintyp, även det westfalia, och frakt blev 3434kr, alltså kommer jag efter besiktningen för 380kr att ha nästan ett par hundralappar över upp till 4000. Köpte även lös ett modellspecifikt Thule-takräcke och en som det verkar rejäl bagagerumsmatta i samma frakt, alltihopa hamnade på strax under 5000.
 
Tjo, äntligen en tråd där jag kan glänsa lite :) Jag arbetar inom branschen

mina råd som bygger på erfarenhet, samt självklart lite eget tycke och smak:

Svängbart drag, flashigt, dyrt, snyggt, frågar ni mig så är det för jag-vill-ha-faktorn man köper en sådan.

avtagbart, en bra kompromiss OM man ser till att ta av kroken, vilket 99% inte gör. köp ALDRIG avtagbart om ni inte plockar av det mellan gångerna. ett säkert sätt att få problem

Fast krok, fult, ja, men absolut bäst. kontra svängbart så finns inget som kan krångla. kan man leva med fast krok på bilen, då ska man inte köpa något annat.

kvalité på olika krokar: alla märken har bra och dåliga krokar. kan låta klyschiga, men orginalkrokar är bättre, detta pga att biltillverkare ställer högre krav på ytbehandling. köper man ett eftermarknadsdrag får man antagligen en sämre doppmålning, detta pga att kunden inte är beredd att betala mer för bättre ytbehandling, och då skulle välja en konkurrent men sämre ytbenhandling. en svensson ser bara prislappen och skiter i om kroken är rostig efter 6mån.

krockdiskussionen. om du har krok på bilen kontra inte spelar roll:

1. har du ingen krok alls så funkar deformationszonerna som tänkt
2. har du avtagbart drag, men kroken demonterad så förstärker draget upp bilkarossen och deformationszonen sätts till viss del ur spel
3. har du avtagbart drga med kroken monterad, alt fast krok, så finns risken att när bilen blir påkörd bakifrån så uppstår följande.
longitunalbalkarna i bilen ska funka som en dragspel, dom ska pressas ihop, har du en kula på så kan initialsmällen böja kulan neråt och sätta "rotation" på balken, istället för att pressa ihop longitunalbalkarna som ett dragspel böjs dom, vilket kan få stora följder.

mvh Henke
 
Redigerat:
Vilka är de stora följderna?
 
istället för att knycklas ihop som ett dragspel så böjs dom. överdrivet skulle man kunna säga att det finns risk att bilen blir som ett uppochnervänt U. överdrivet då.
 
uuuuhh

fattar nada, men det verkar som du håller med om att infällbart drag är bäst....eller ???? fast och avtagbart verkar ju som du dissar
 
Nimajneb skrev:
uuuuhh

fattar nada, men det verkar som du håller med om att infällbart drag är bäst....eller ???? fast och avtagbart verkar ju som du dissar
Det kommer klarna för dig när du sovit på saken....


Sett till dragkroksfunktionen tycker henke att fast funkar smidigast.
Sett till krockpåverkan stöttar henke uppgifterna i tråden om att dragkrok kan försämra bilens förmåga att ta upp krockkraft...
 
Att ytbehandlingen på eftermarknadskrokar skulle vara sämre är intresssant. Jag iofs aldrig sett en dragkrok som inte är rostig, men vad säger bilprovningen om att man kluddar på lite ny färg på kroken? Har fått för mig att det inte är ok...
 
Jag skulle tro att valet av bilmodell har avsevärt mycket större inverkan på krocksäkerheten än valet av dragkrok. :)

Nu kapar jag tråden:

Någon som vet var man hittar en sådan här med EU-godkännande?
 
  • Image3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mycke_nu skrev:
Jag skulle tro att valet av bilmodell har avsevärt mycket större inverkan på krocksäkerheten än valet av dragkrok. :)

Nu kapar jag tråden:

Någon som vet var man hittar en sådan här med EU-godkännande?
http://www.beckab.se/dragkrok kolla med dem, de verkar ha nån form av koll iaf,
 
Tack, tror jag har kollat med dem tidigare, deras drag var lite för låga för min bil vill jag minnas.

Skall höra med dem igen!
 
mycke_nu skrev:
Jag skulle tro att valet av bilmodell har avsevärt mycket större inverkan på krocksäkerheten än valet av dragkrok. :)

Nu kapar jag tråden:

Någon som vet var man hittar en sådan här med EU-godkännande?
är inte det en en hitchkrok? dvs en USA-krok?

dessa är ej godkända i EU, då EU-reglerna ser annorlunda ut än i usa.
 
MathiasS skrev:
Att ytbehandlingen på eftermarknadskrokar skulle vara sämre är intresssant. Jag iofs aldrig sett en dragkrok som inte är rostig, men vad säger bilprovningen om att man kluddar på lite ny färg på kroken? Har fått för mig att det inte är ok...
färg eller tectyl är inga problem, dock får du inte tectyla en krok innan du reg-besiktigar den, det måste du göra efter
 
MathiasS skrev:
Det kommer klarna för dig när du sovit på saken....


Sett till dragkroksfunktionen tycker henke att fast funkar smidigast.
Sett till krockpåverkan stöttar henke uppgifterna i tråden om att dragkrok kan försämra bilens förmåga att ta upp krockkraft...
Fast är bäst. kort och gott :)

dragkroken sitter i absolut värsta miljön som finns, så rörliga delar leder alltid till problem, bara en fråga om när. fast dte klart det bror på hur man ser det. i min värld tycker jag en dragkrok ska hålla i 10-15år, alla har kanske inte den normen :)
 
Paul-Staffanstorp
Ska bli intressant och se hur länge dragkroken får sitta kvar på min nya skåpbil som kommer om ett par veckor.
Jag har klarat mig utan krok i tre år nu med liknande bil så frågan är ju bara om den inte mest blir något att slå smalbenen i och något man fastnar med byxbenen i när man ska in och ut ur bilen därbak...

Fördelen om jag lär mig leva med kroken är ju att jag kan slippa köra en massa avfall i bilen och då lär den hålla sig fräsch längre...
 
Ja på min jobb transit som jag hämtade ut i oktober har jag fortfarande inte plockat av kulskyddet trots tillgång till två fina kärror....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.