Jag blev påkörd bakifrån ganska ordentligt på motorvägen för en tid sedan. Fick bromsa in tvärt pga en kö som uppenbarade sig efter ett krön - jag hann stanna, men föraren som låg bakom mig hade tankarna någon annanstans och brakde in i mig i +100 km/h. Räddningsperonalen sa något i stil med "Du skall skatta dig lycklig som inte har drag på bilen, då kunde det varit sju resor värre". Det som Nimajneb påpekar är alltså ett känt faktum bland våra blåljusförsedda vänner.

Det hela slutade med ambulansfärd till akuten för min del, men som tur var slapp jag undan med en mindre förskjutning mellan två nackkotor. Bilen blev förstås skrot... Efter att ha varit med om en sådan sak skulle jag aldrig sätta ett fast drag på min bil. Oavsett hur stor eller liten inverkan det har på skaderisken känns det bättre att välja alternativ som förbättrar oddsen även om de kostar en slant extra.
 
bygga_bo skrev:
Jag blev påkörd bakifrån ganska ordentligt på motorvägen för en tid sedan. Fick bromsa in tvärt pga en kö som uppenbarade sig efter ett krön - jag hann stanna, men föraren som låg bakom mig hade tankarna någon annanstans och brakde in i mig i +100 km/h. Räddningsperonalen sa något i stil med "Du skall skatta dig lycklig som inte har drag på bilen, då kunde det varit sju resor värre". Det som Nimajneb påpekar är alltså ett känt faktum bland våra blåljusförsedda vänner.

Det hela slutade med ambulansfärd till akuten för min del, men som tur var slapp jag undan med en mindre förskjutning mellan två nackkotor. Bilen blev förstås skrot... Efter att ha varit med om en sådan sak skulle jag aldrig sätta ett fast drag på min bil. Oavsett hur stor eller liten inverkan det har på skaderisken känns det bättre att välja alternativ som förbättrar oddsen även om de kostar en slant extra.
Skönt att höra att det gick relativt bra för dig. Och jag förstår att du inte hade som högsta prioritet att fråga räddningspersonalen hur det hängde i hop. Men det skulle ändå vara kul att veta.

I Schweiz stämmer kurvorna över storkbeståndet och barnafödandet genom åren överens. Med det menar jag inte att jag inte tror på att fasta dragkrokar ökar risken för whiplash, men jag skulle vilja veta orsakssambandet.

Sa dom "drag" eller "fast monterat drag"? För jag kan tänka mig att förstärkningar för vilket drag som helst försämrar bilens krockskydd. Men på vilket sätt är det värre med fasta drag. Det är frågan. :O
 
testa o backa in i en mur med dragkrok ute och utan.
Övertygad om att krafterna som påverkar nacken är mycket högre med dragkrok utfälld.
 
Jag tycker fast drag är mycket smidigare och enklare vid besiktningar. Köpte för ett par år sedan en dragkrok (Bosal) från tyska ebay. Den kom på en liten lastpall. Kostade runt 1000 kr komplett med 13-polig elsats (helt överlägset) och var ganska enkel att montera. Jag kommer inte ihåg vad frakten kostade, men det var faktiskt inte så farlig.
 
På nyare plastic-padding bilar så är väl draget en av få prylar baktill som faktiskt inte är gjort i plast, så visst det kanske påverkar. :)
 
Har drag på alla mina bilar. Sista jag satte på var på en saab 93-cab. Kan säga att att det var många som hade synpunkter på det. Draget var ett brink avtagbart jag köpte på skroten (1200). Själva kroken har nog aldrig varit monterad och fästplattan blästrade jag och målade med hammarlack. Elen behövde man inte ha monteringskit för 600 hos saab, universal för en 100-lapp och kabelskor funkar bra. En bil utan krok är en halv bil...
 
Jag har aldrig haft drag på någon bil förutom epan, men funderar på att få ett monterat på focusen eftersom jag har fri tillgång till ett par släpkärror.
Skulle kosta 4000 färdigmonterat hos min bilhandlare, antar att det var ett fast monterat drag (vilket jag vill ha).
 
Har haft löstagbart drag en gång och aldrig mer!

Löstagbart drag = mög (Ska fungera varje gång på bilprovningen: Sitter det på plats för jämnan rostar det fast = underkänd, lägger man det i bilen är det i vägen hela tiden, till slut tröttnar man och lägger det i garaget, sen glömmer man det när det är dags för bilprovning = underkänd, samt att det ska fettas in med jämna mellanrum för att det överhuvudtaget ska fungera)

Fast dragkrok = fult men praktiskt.

Infällbart = ? har jag ingen erfarenhet av.
 
slaskman skrev:
En bil utan krok är en halv bil...
Word... I tillbehörslistan när man köper ny bil, borde texten jämte kryssrutan för drag vara "Ej dragkrok" d^_^b
 
Det som gör oss Svenskar unika är det massiva användandet av dragkrokar o snus.
 
En teori om krockeriet kan nog vara att med kroken på plats får man två smällar, först när den påkörande veckar sin bils front runt kroken, och sen nästa när den påkörande bilens front möter bakdelen på den påkörda och börjar skrynkla ihop åken. Dragvåndorna är i allafall avslutade, ett westfaliadrag av föreslagen modell med modellspecifik elsats är beställt.
 
Nimajneb skrev:
Det som gör oss Svenskar unika är det massiva användandet av dragkrokar o snus.
Japp, det är våra enda nationella särdrag. Märkligt att vår flagga eller statsvapen inte innehåller uteslutande dragkrokar och snusdosor. Och kanske även en rutten strömming.
 
Nimajneb skrev:
Det som gör oss Svenskar unika är det massiva användandet av dragkrokar o snus.
Och ändå vet ingen hur man backar med släp och har vett att lägga ut prillan innan man somnar. En svensk bil känns igen genom att bakre spoilern ser ut som man provat sig fram med kärran i mörker var kroken sitter.
 
snaggletooth skrev:
Har haft löstagbart drag en gång och aldrig mer!

Löstagbart drag = mög (Ska fungera varje gång på bilprovningen: Sitter det på plats för jämnan rostar det fast = underkänd, lägger man det i bilen är det i vägen hela tiden, till slut tröttnar man och lägger det i garaget, sen glömmer man det när det är dags för bilprovning = underkänd, samt att det ska fettas in med jämna mellanrum för att det överhuvudtaget ska fungera)

Fast dragkrok = fult men praktiskt.

Infällbart = ? har jag ingen erfarenhet av.
Min djupa sympati till dina problem med den lösa kroken. Dina problem än nog inte kroken uta valet av bil! q(;^;)p
Jag har haft flera olika varianter av löstagbara krokar och på de flesta bilar jag haft har det funnits en krokhållare i resevhjulsbaljan så den har varit tillgänglig och väl skyddad. Idag sitter kroken skyddad och uppsvängd bakom den bakre kofångaren det bästa av två värdar.
 
stilofunk skrev:
Idag sitter kroken skyddad och uppsvängd bakom den bakre kofångaren det bästa av två värdar.
Prisade som sagt den infällbara kroken tidigare.

Elden, Hjulet, Kylskåpet, Ostbågar och infällbar dragkrok måste vara mänsklighetens största uppfinningar:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.