Jo 60 kula är opraktiskt men ett jädrigt bra argument att inte låna ut släpet till alla grannar mm ;)

MathiasS skrev:
Jag undrar om inte den skillnaden beror på begränsningen på en 50mm kula som tidigare var två ton men som nu är på just 3500kg. Det är något tillägg till ett eg-direktiv 94/20 som reglerar detta.

Lite opraktiskt med 60mm kula bara.

Tossegubbe skrev:
Jo 60 kula är opraktiskt men ett jädrigt bra argument att inte låna ut släpet till alla grannar mm ;)
Japp den funkar. Men det funkar även med 50-kula för hur många får dra ett släp med en totalvikt på 3500kg? Ingen av mina grannar iaf. Hjälper hellre till själv å kör ett lass när det behövs.

MathiasS skrev:
Jag undrar om inte den skillnaden beror på begränsningen på en 50mm kula som tidigare var två ton men som nu är på just 3500kg. Det är något tillägg till ett eg-direktiv 94/20 som reglerar detta.

Lite opraktiskt med 60mm kula bara.
Vet du möjligen var man hittar detta tillägg? Brukar läsa på föreskrifter, lagar och förarbeten innan jag går en rond mot byråkraterna.

Jag ska leta lite i arkivet.

Milkshaken
Jag har Toyota RAV4 av -08 modell, toyahandlaren sa att han inte fick sälja bilen ny med Ljusrampbåge på som original, för det var inte eu-typgodkänt, men han fick sälja löst för eftermontering precis samma båge.... Det är ofta som Eu,s typgodkännande sätter käppar i hjulet, och då på en massa konstiga detaljer.

Jaha efter ett par vändor med tillverkare, Transportstyrelsen och Bilprovningen så är det tydligen så här:

1. Drag måste fysiskt provas mot EU-normen 94/20. Teoretiska beräkningar räcker inte.
2. Ett drag som är konstruerat och provat mot normen, men inte har ett godkännandenummer godkänns för max 2000 kg.
3. Det finns även en möjlighet via en äldre SIS-norm, men även här krävs papper som visar detta och gränsen verkar vara 2000 kg.

Det drag för 2670 kg som finns här i Sverige faller under pkt 2, och är därmed endast godkänt för 2000 kg.

Fords originaldrag faller under pkt 1 (dom har inget CofC), och hamnar därför på 1500 kg.

RoTe
Verkar intressant. Har skrivit en förfrågan till dem.

Tack!

Kolla alltid såna här frågor med tillverkaren. Ofta har de dispenser, men Bilprovningen har behändigt "glömt" dem.

Jag hade ett liknande problem med en Pontiac Firebird Formula, vilken hade en del väldigt typiskt amerikanska lösningar som bilprovningen uppenbart aldrig sett, tex:

* Thermactor för avgasrening. Funkar fint, men gör att lambdavärdena är åt helvete så att det ser ut som ett fel. Finns en generell dispens för alla amerikanska bilar om det, men det försöker bilprovningen chansa på att man inte vet.
* Säkerhetsbältet låser inte när man rycker i det, utan när bilen utsätts för krafter (funkar ungefär som tilt-pendeln i ett flipperspel). Det var underhållande att se dem rycka och rycka och rycka innan de gav upp och man förklarade hur det funkade.
* De har inte koll på vilka avgasregler som gäller för importerade bilar. Var tvungen att driva det upp till deras chefsjurist innan jag fick rätt och fick ersättning för de merkostnader jag haft pga deras strul.
* De accepterade inte spårvidden på de däck som tillverkaren rekommenderade. Löstes genom att göra en ny besiktning på annan ort.
* De tyckte att blinkersen satt för långt från kanten på bilen, trots att den är typgodkänd i det utförandet. Jag löste det genom att lusläsa lagen och utnyttja att den talar om "yttersta punkten", inte "yttersta kanten", och drog en optisk fiber från blinkersen till kanten på motorhuven, vilket skapade en mikroskopisk punkt närmare kanten.

Överlag så verkar principen vara att om man vill ha godkänt så ska man inte ha en dyrare eller roligare bil än vad besiktningsmannen har...

Någon som undrar varför jag är för en legalisering av väpnat motstånd mot bilprovningen?

Ligger mycket i det du säger.

Jag fick mitt drag HELT underkänt vid regbesiktningen. Det var först två månader senare som jag själv lyckades luska ut via ett motsträvigt Vägverk att det finns generella dispensregler för icke EU-godkända drag. Dom var väldigt långa i ansiktet på bilprovningen när jag visade upp det pappret.

Senast igår fick jag veta att originalmonterade drag räknas som del av ramen och inte behöver godkännande. Denna fråga har jag upprepade gånger ställt till SBP och fått ett helt annat besked.

Ska ringa dem igen idag och höra hur dom kommenterar den uppgiften..

Bilprovningen medger nu att ett orignalmonterat drag är en del av ramen och därmed inte behöver EU-godkännande! :) Endast kroken måste vara godkänd.

Nästa steg är att bevisa att det är orignalmonterat. Lättare sagt en gjort på en tolv år gammal beg bil.. ska ta en sväng förbi stationen i morgon och se vad dom säger..

Vad betyder detta för dragvikten?

Inte riktigt så mycket som jag hade hoppats på, det landar på ca 2040 kg begränsat av maxvikten 4 ton på fordonskombinationen för just min motor/slutväxel.

Typiskt nog har jag det enda slutväxelalternativ som inte klarar 2,6 ton tillsammans med den stora sexan, något som jag hade missat tidigare. Får gräva vidare lite i vad denna begränsning beror på.

Fast en bra begagnad växellåda kan man väl hitta rimligt billigt på nätet?

Fast fastnar man inte i Bilprovningens garn igen då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.