Har dragit fördragen slang till 3 sovrum. När jag började skala kabeln så ser jag att jag tagit fel rulle från firman. Är det okej att installera i villa med ek 3g1.5 eller ska jag smyga ner och hämta löstråd och dra om i flexslangen ? Vill inte erkänna för chefen att jag gjort bort mig :)

Så du är elektriker?

Hehe, ja det är inte fel enligt några regler. Men detta är ett konsumentforum.

Nja, snart så! Chefen måste kolla allt jag gjort innan jag sätter igen dosorna. Men nu lutar jag mig tillbaks på att det inte är fel ivarjefall :) tack för svaret injonil

Jag tror att din chef hade uppskattat mera ifall du hade varit ärlig och frågat och sedan dragit om med löstråd än att du chansar på något han kanske inte uppskattar.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Framförallt så skulle nog dina framtida kunder uppskatta om du kan motivera dina trix...oavsett om båda är godkända så kan det ju finnas annat som motiverar, som pris.

Nu är jag inte elektriker. men är det inte så att EK kan vara näst intill omöjlig att få ut ur slangen, om den är dragen någon längre sträcka, med ett par krökar?

Du ska självklart fråga chefen. Då visar du att du är en ärlig person som tar ansvar för sina misstag och rättar till dem. Om chefen upptäcker felet så framstår du antingen som okunnig, slarvig eller oärlig.

FK kostar typ 2 kr/metern i inköp så det kanske handlar om några hundralappar i merkostnad för att dra om kablarna och det är ett jäkligt billigt misstag på jobbet.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det är inte nått "fel" att använda slang med EK i stället för FK bara så mycket besvärligare. För måååånga år sedan provade vi med EK i stället för FK för den var lite billigare i inköp, det var inte kul så det blev bara i början på jobbet som det blev EK. Att dra ur EK var inga problem utan problemen var när man skulle koppla dosor och ansluta apparater, det var mycket knöligare än med FK. Tala om vad du gjort så får han sig ett skratt och du får stå där med skammen och har fått dig en läropeng. :thumbup:

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Av ren skam så har jag nu dragit om nästan allt. Hade några rullar löstråd i bilen :( nästa gång kommer jag kolla först! ;)

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Höll på med detta misstag själv på ett valv. PM hade märkt en 3x1,5 med FQ men i rullen så vart det EQ. Som tur var så han vi aldrig med att få ut några bitar med den utan den åkte i sopbingen och de fick ersätta med nya rullar.

EK borde vara förbjudet i slang. Torix borde alla ha lagt ner vid detta lagret men jag ser många FK och EK som är ihoptvvinade med varandra. ussh.

I vårt 2009-hus så är det blandat hej vilt. Har brun tändtråd också, men jag antar att det är ok.

Självklart är det ok, inte hade du behövt byta av den anledningen nu när jobbet ändå var gjort. Får ju vara en smaksak för den som jobbar med den.

Vi fick också PM Ek på ett valv, men förutom att den är dryg att peta in i dosorna är det ju inte hela världen. Man får välja sina strider ;)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Skäll på chefen. Varför i helvete det ligger EK på firman... men du borde ju märkt det när du klippte slangen första gången, tröttmössa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.