K Kjell W skrev:
Hej jag har samma Keddy som du har. Du pratar om rör, är det inte en spiralslang som går ända upp i skorsten som en insats?
Om du har en slang borde nedre änden I skorsten vara tät och oxså tät mellan skorsten och slangen på skorstenskrönet. Mellan slangen och skorstenen skall finnas wermeculit som isolerar och skyddar mot brand.

Det behöver inte var insatsrör hela vägen i detta fallet. Det kan lika gärna sitta en inmurningsstos eller liknande vid anslutningen till skorstenspipan.

Är det då otätt där så kanske det drar tjuvluft. Bara en teori...

L lordi skrev:
Det behöver inte var insatsrör hela vägen i detta fallet. Det kan lika gärna sitta en inmurningsstos eller liknande vid anslutningen till skorstenspipan.

Är det då otätt där så kanske det drar tjuvluft. Bara en teori...
Hej ja då har han problem för då måste hela skorstensstocken värmas upp innan det blir lite drag. Gör som jag vid uppstart. Tänd men stäng inte luckorna helt, då kan man reglera luften bättre. Sedan när det tagit sig kan man stänga luckan och öppna spjället. Eldplåten som sitter ca 2cm under insatstaket är till för att hindra lågorna gå rätt upp i skorsten. Den måste ordentligt skjutas mot bakväggen

röret är ca 1 meter långt och är isolerat och tätat som det ska. allt är rent, rätt monterat osv.
Tror inte det är otätt för kolmonoxidvarnaren säger inte ifrån än så länge.

Nu har jag eldat som en galning med kartong på brännplåten under lång tid samtidigt som jag eldat en brasa. har hivat i en massa ved och för tillfället klarar den att hålla sig vid liv med fullt öppna spjäll.

Kan detta problemet uppstått av att jag inte eldade på en vecka? Murstocken är ju rätt rejäl och dessutom är ena sida på utsidan av huset. Jag har inte haft detta problemet tidigare vid samma förhållande dock.

Så ser det ut där röret går in i murstocken. ser bra ut tycker jag. det slutar någon dm ovanför isoleringen och jag kan se röret om jag tittar ner o skorstenen. Inga stopp som sagt

• Flexibelt rör som går in i en murstock omgiven av isolering i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G GVR4 skrev:
röret är ca 1 meter långt och är isolerat och tätat som det ska. allt är rent, rätt monterat osv.
Tror inte det är otätt för kolmonoxidvarnaren säger inte ifrån än så länge.

Nu har jag eldat som en galning med kartong på brännplåten under lång tid samtidigt som jag eldat en brasa. har hivat i en massa ved och för tillfället klarar den att hålla sig vid liv med fullt öppna spjäll.

Kan detta problemet uppstått av att jag inte eldade på en vecka? Murstocken är ju rätt rejäl och dessutom är ena sida på utsidan av huset. Jag har inte haft detta problemet tidigare vid samma förhållande dock.
Hej bästa draget får du när hela murstocken är varm. Keddy är vad jag förstår bäst när man har samma dimension på skorstensstocken som utloppsröret på Keddyn. Pga vädret sista veckan så har du nog mycket fukt i skorsten. Detta ger upphov till vattenånga som tar mycket energi och då blir inte skorsten varm fort nog. Lycka till Keddyn är toppenbra.

K Kjell W skrev:
Hej bästa draget får du när hela murstocken är varm. Keddy är vad jag förstår bäst när man har samma dimension på skorstensstocken som utloppsröret på Keddyn. Pga vädret sista veckan så har du nog mycket fukt i skorsten. Detta ger upphov till vattenånga som tar mycket energi och då blir inte skorsten varm fort nog. Lycka till Keddyn är toppenbra.
Tack

Verkar som jag var tvungen att elda på riktigt rejält men nu brinner det faktiskt av sig själv. Inte varit med om det förut men får skylla på att jag är nybörjare :-)

G GVR4 skrev:
Så ser det ut där röret går in i murstocken. ser bra ut tycker jag. det slutar någon dm ovanför isoleringen och jag kan se röret om jag tittar ner o skorstenen. Inga stopp som sagt
Hej jag ser att det bara är mineralull runt slangen. Det är inte godkänt måste muras med speciellt bruk annars gäller inte brandflrsäkringen jag

Vad har du fått det ifrån?
Jag är alltid skeptisk till alla "detmåstevarasiellersåför-annats-gäller-inte-försäkringen"-uttalanden, de är i 99% av fallen fel.
En rökkanal ska ha "erforderlig täthet", står att läsa i BBR.

Det står i manualen på nätet att det ska tätas med mineralull

K Kjell W skrev:
Hej jag ser att det bara är mineralull runt slangen. Det är inte godkänt måste muras med speciellt bruk annars gäller inte brandflrsäkringen jag
Hej såg du är nybörjare finns en bra bok om vedeldning som heter " Elda", norsk författare. Lite tipps kör med sk övereldning dvs om du tänder i översta lagret så brinner rökgaserna i stället för att gå ut i skorstenen

G GVR4 skrev:
Det står i manualen på nätet att det ska tätas med mineralull
Hej fråga sotaren så får du svar

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
K Kjell W skrev:
Hej fråga sotaren så får du svar
Tätas ja med inte brandskyddas, får du soteld blir trycket så stort att Mineralullen trycks ut

Okej ska kolla boken och fråga sotaren.

Tack för hjälpen :)

• Gilla
Kjell W
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Okej ska kolla boken och fråga sotaren.

Tack för hjälpen :)
Hej
Vi satte in Keddy och slangen för 3år sedan, det bästa vi gjort. Viktigast är att ha torr och varm ved,. Minst ett dygn i rumstemperatur. Tänd inte med tidningspapper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.