Jag har en keddy som jag eldat i utan några som helst problem i stugan jag köpte för ett halvår sen. Men förra veckan försvann draget i skorstenen. Det går inte elda längre ens med fullt öppna spjäll. Jag har dragit lite med sotviska i skorstenen och gjort rent och fixat så den är ren och jag kan se rakt ner i kaminen så det är inga stopp. hittar inget fel men ändå slocknar elden bara. skorstenen är relativt kort 5 meter kanske. Det jag märker är att stålröret som går mellan kaminen och murstocken blir varmt. men murstocken blir inte varm längre.
Vad kan detta bero på? Vädret?
Jag har provat ha ytterdörren öppen som är rakt mittemot och spjällen är inte täppta i kaminen så tilluft finns.
Röret jag menar är det som går från kaminen upp i murstocken. Och det går i princip rakt upp. Lite snett bara men sätter jag en ficklampa i kaminen så ser jag ljuset från den uppifrån skorstenstoppen. går inte se några stopp
Röret jag menar är det som går från kaminen upp i murstocken. Och det går i princip rakt upp. Lite snett bara men sätter jag en ficklampa i kaminen så ser jag ljuset från den uppifrån skorstenstoppen. går inte se några stopp
Troligtvis en kallpropp i skorstenen , öppna en lucka lite och håll ett ljus så du ser om det drar
ut , ska göra det , tydligen är skorsten och kamin ini huset och då bör det vara ett litet drag ut
Kallpropp kan vara svår att få bort , en sudd tidningspapper i röret inne i kaminen kan ev . knuffa ut den
Det med murstocken inte blir varm , det är mycket massa som ska värmas , kan ta många timmar kanske dygn innan det känns , en murstock av den storleken ska få tillskott av värme flera gånger om dygnet och då blir det inga problem att tända och elda
Prova och kom tillbaka
ut , ska göra det , tydligen är skorsten och kamin ini huset och då bör det vara ett litet drag ut
Kallpropp kan vara svår att få bort , en sudd tidningspapper i röret inne i kaminen kan ev . knuffa ut den
Det med murstocken inte blir varm , det är mycket massa som ska värmas , kan ta många timmar kanske dygn innan det känns , en murstock av den storleken ska få tillskott av värme flera gånger om dygnet och då blir det inga problem att tända och elda
Prova och kom tillbaka
När allt var som det skulle kunde man se röken sugas upp vid brännplåten men nu är det inte så längre så lite kan det kanske ryka in. Det finns inget drag i skorstenen helt enkelt. Det är som att det är stopp i skorstenen men jag kan se rakt igenom den att det inte är det. Det luktar annorlunda när man eldar med. har köpt en kolmonoxidmätare men den har inge sagt något än.L lordi skrev:
Provade tända upp med brännplåten borta så röken bara behövde gå rakt upp men det gjorde ingen nämnvärd skillnad. Törs man ta bort stålröret och titta om det är nått fel på det eller måste man täta om det då? Är det något man kan göra själv i så fall?
L Liteavvarje skrev:Troligtvis en kallpropp i skorstenen , öppna en lucka lite och håll ett ljus så du ser om det drar
Prova och kom tillbaka
Borde inte kallproppen försvunnit när man eldat en hel brasa med spjällen öppna helt?
Elda en hel brasa ? du skrev att det inte gick att elda ens med öppna spjäll .
Hur brinner det , Inte alls , med rökigt ; lucka öppen , lucka stängd ,
Du pratar om brännplåt , sitter kanske något där bakom som stoppar , sot , kanske en kaja som ville ha värme , talgoxar har en förmåga att ramla ner i skorstenar , det har hänt förr
Hur brinner det , Inte alls , med rökigt ; lucka öppen , lucka stängd ,
Du pratar om brännplåt , sitter kanske något där bakom som stoppar , sot , kanske en kaja som ville ha värme , talgoxar har en förmåga att ramla ner i skorstenar , det har hänt förr
ja tänder jag upp med finved så brinner en sån brasa med nöd och näppe. Men sen går det inte elda mer.
Nu när kaminen stått några timmar provade jag att lägga extra mycket tidningspapper på brännplåten och tända på med öppna luckor. det blir rejält drag en liten stund sen försvinner det. Inte ens tändkuddar brinner sen om jag lägger dom på brännplåten. draget bara försvinner. Hjälper inte om jag öppnar ytterdörren.
Nu när kaminen stått några timmar provade jag att lägga extra mycket tidningspapper på brännplåten och tända på med öppna luckor. det blir rejält drag en liten stund sen försvinner det. Inte ens tändkuddar brinner sen om jag lägger dom på brännplåten. draget bara försvinner. Hjälper inte om jag öppnar ytterdörren.
Är pipan tät hela vägen?
En tokig fråga , den brännplåt som gaserna ska runt , sitter den rätt , finns det bara ett sätt att sätta den på , så den inte har kommit i fel läge
Vad heter insatsen , skulle var intressant om det går att få fram en sprängskiss på den och se hur den är byggd
Vad heter insatsen , skulle var intressant om det går att få fram en sprängskiss på den och se hur den är byggd
Hej jag har samma Keddy som du har. Du pratar om rör, är det inte en spiralslang som går ända upp i skorsten som en insats?G GVR4 skrev:Jag har en keddy som jag eldat i utan några som helst problem i stugan jag köpte för ett halvår sen. Men förra veckan försvann draget i skorstenen. Det går inte elda längre ens med fullt öppna spjäll. Jag har dragit lite med sotviska i skorstenen och gjort rent och fixat så den är ren och jag kan se rakt ner i kaminen så det är inga stopp. hittar inget fel men ändå slocknar elden bara. skorstenen är relativt kort 5 meter kanske. Det jag märker är att stålröret som går mellan kaminen och murstocken blir varmt. men murstocken blir inte varm längre.