14 073 läst ·
59 svar
14k läst
59 svar
Dragbil och be körkort
Jo, det var korkat skrivet, jag menade bara att man inte ska stirra sig blind på vad som står på regbeviset.MathiasS skrev:
Fast nu uttrycker du det lite konstigt.
Bilen får inte dra 2.3ton. Den får dra 1,6ton. Däremot får släpet ha en totalvikt på 2,3ton på utökat B vilket beror på att 4250kg-bilens totalvikt = 2300kg. Det är inte nödvändigtvis dragkroken som är någon begränsning, det är hela bilen som inte får dra mer.
Köpte mig en Honda Accord för många år sen, bilen saknade krok, men jag kollade upp dragvikten då min vagn vägde 1350 kg, och bilen hade 1400 kg. Beställde en krok av Mekonomen och slog dit den utan att tänka mig för, besiktade, och fick hem ett nytt regbevis. "MAX dragvikt 1300 kg"
WTF ??? Det visade sig att alla eftermarknadskrokar hade 1300 kg, jag fick köpa en dubbelt så dyr orginalkrok på Honda, och den fick dra 1400 kg. Skillnaden på krokarna var dekalen och det medföljande pappret, det var samma tillverkare.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Det har du rätt i! Råkade hitta min i en fyndhörna så nöjde mig med det. Men värt att tänka på om man köper begagnad bil med drag monterat.MathiasS skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Känns väldigt Cheap med en sån billig växellådslösning i ett Premium märke som Audi ändå vill vara, kan förstå billigare bilar, att de kör med dubbelkoppling, bränslesnåla och billiga att tillverka, och funkar helt ok vanlig körning, men stå i kö i 30min, eller backa med husvagn, då luktar det blomkålCheesen skrev:
Men jösses. Varför fortsätter du? Audis dubbelkoppling i premiumbilarna funkar inte på det sätt du beskriver. Har du ens provkört något annat än VWs dsg?
Jag kan kököra i flera timmar i sträck utan problem
Jag kan trycka gasen i botten från stillastående utan minsta antydan till slirande.
Jag kan manövrera maxlastade släp utan problem.
Sluta hitta på.
Den DSG du verkar relatera till har torr koppling och är specad för 250Nm. Det som sitter i premium audi är en våt koppling (men inte en momentomvandlare) och den tål tre gånger mer vrid. Du kanske förstår att dina generaliseringar ter sig rätt obildade?
Jag kan kököra i flera timmar i sträck utan problem
Jag kan trycka gasen i botten från stillastående utan minsta antydan till slirande.
Jag kan manövrera maxlastade släp utan problem.
Sluta hitta på.
Den DSG du verkar relatera till har torr koppling och är specad för 250Nm. Det som sitter i premium audi är en våt koppling (men inte en momentomvandlare) och den tål tre gånger mer vrid. Du kanske förstår att dina generaliseringar ter sig rätt obildade?
Redigerat:
Inte ens VW:s eller Skodas DSG-lådor fungerar på det sättet förutsatt att det är våtkoppling.
Att få för sig att dra tunga släp med de små motorerna som har lådor med torrkoppling skulle junibte ens fungera med någon annan låda heller...
Själv backar jag in här lite då och då med en vagn som väger strax över 1600kg utan problem.
Att få för sig att dra tunga släp med de små motorerna som har lådor med torrkoppling skulle junibte ens fungera med någon annan låda heller...
Själv backar jag in här lite då och då med en vagn som väger strax över 1600kg utan problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Man får kanske inte vara så snål och köpa minsta och billigaste VAG kärran, då får man låda där efter också. 
Att rata DSG, PDK, DKG mfl generellt är bara ett tecken på okunnighet.
Att rata DSG, PDK, DKG mfl generellt är bara ett tecken på okunnighet.
jomen faktiskt.
https://www.blocket.se/dalarna/Skoda_superb_2_0tdi_140hk_4x4_85285692.htm?ca=11&w=3
....den ena iallafall....
Dock bara 2000kg på den.
https://www.blocket.se/dalarna/Skoda_superb_2_0tdi_140hk_4x4_85285692.htm?ca=11&w=3
....den ena iallafall....
Dock bara 2000kg på den.
Nja, poängen är väl att släpvagnskalkylatorn fungerade när det var krav på reg-besiktning av drag. Den fungerar i alla fall för min bil. Bilmodellen är godkänd för 1500kg men mitt drag enbart för 910kg, vid reg-besiktning skrevs 910kg in. Kalkylatorn visar att jag får dra mitt 1300 släp men inte lasta till mer än 910kg bruttovikt.MathiasS skrev:
Info om D-värde finns inte på min Golf Alltrack (2018) som är såld och inregistrerad med dragkrok. Huruvida den finns på regbeviset vet jag inte.MathiasS skrev:
Grävde lite mer i detta. Om jag loggar in på transportstyrelsen/mina fordon och tittar på Tekniska data, så kan man utläsa både fordonets D-värde och kopplinganordningens D-värde.
[bild]
D-värdet tillsammans med bilens totalvikt ger max släpvagnsvikt:
[bild]
Så, vill man vara säker på att man maximerar bilens kapacitet med den draganordning man har monterad så kollar man att D-värdena ovan är lika eller åtminstone inte mindre för draget. Vill man räkna ut vad en bil kan få dra gör man det med formeln ovan. D-värde och totalvikt tas ur teknisk data / regbevis.
Kan det ha att göra med att reglerna för dragkrok ändrades för något år sedan?
Ok, jag ska inte säga vad någonannans poäng var, men i avseendet skilja på max dragvikt och det bilen är godkänd för just nu så tror jag inte den räknar ut det. Dvs, det du ser när 1300kg är ok kommer från att totalvikten visar att det är just ok, och maxlast tas från max släpvagnsvikt (som i ditt fall begränsas till 910 av kroken).jlind74 skrev:
Nja, poängen är väl att släpvagnskalkylatorn fungerade när det var krav på reg-besiktning av drag. Den fungerar i alla fall för min bil. Bilmodellen är godkänd för 1500kg men mitt drag enbart för 910kg, vid reg-besiktning skrevs 910kg in. Kalkylatorn visar att jag får dra mitt 1300 släp men inte lasta till mer än 910kg bruttovikt.
Ja kanske är det så. Synd isådant fall. Tillverkaren borde dock kunna tillhandahålla uppgiften. Eller Monoflex/Westfalia som finns i sverige, dom måste ju veta för att kunna tillverka en krok.j.f.s skrev:
Inte häller jag borde väl säga vad någon annans poäng är. Min poäng var att åtminstone i mitt fall så justerades max dragvikt ned från 1500kg till 910kg i samband med reg-besiktning av drag vilket gör att kalkylatorn räknar rätt. Även max totalvikt vid b-behörighet justerades ned 15kg (ca 1700kg) för att kompensera dragkrokens egenvikt. Kanske beror det på att det var en importbil från utanför EU, vid första reg-besiktning så registrerades bilen utan drag (med max dragvikt kopierat från motsvarande svensksålda modell) och efter min ombyggnad av fästanordning för drag så registrerades draget med ny vikt.MathiasS skrev:
Ok, jag ska inte säga vad någonannans poäng var, men i avseendet skilja på max dragvikt och det bilen är godkänd för just nu så tror jag inte den räknar ut det. Dvs, det du ser när 1300kg är ok kommer från att totalvikten visar att det är just ok, och maxlast tas från max släpvagnsvikt (som i ditt fall begränsas till 910 av kroken).
För att komma mer on-topic igen så blir mitt tips till TS att se upp med importbilar då dessa kan vara registrerade med helt andra dragvikter än samma modeller som är svensksålda. Jag säger inte undvik dessa, men kolla upp varje bil individuellt för att kontrollera du verkligen får dra så mycket som du tror.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
USA importerade X5 är tydligen hopplösa som dragbil i Eu. De är bara godkända med USA draget och sägs inte gå typa in i Sverige med ett EU drag då kombination inte uppfyller helbils godkännandet.
Det kan vara något att ha i åtanke då dessa annars skulle kunna kvala in under 60K och hög dragvikt.
Det kan vara något att ha i åtanke då dessa annars skulle kunna kvala in under 60K och hög dragvikt.
Klicka här för att svara