Ska sätta upp en lampa ca 1 m från uttaget i taket. Kan elektrikern sätta ett takdoslock med utlopp istället för uttaget och dra kabeln dit lampan ska hänga och där använda vanlig takkrok och kopp? I så fall, ska det vara dragavlastning under takdoslocket?

Elektrikern vi pratade med sa vi kunde sätta en CableCup hide, men jag tyckte inte den var så fin.

Om det krävs dragavlastning hänger ju på hur kabelns fästs upp.
Varför inte bara en täckkopp över bef. uttag, koppla på kabel med lampkontakt och dra fram den till den nya platsen. Montera nya armaturen enl. önskemål.

Du sparar en hel del pengar på att göra det själv.

E etompau skrev:
Varför inte bara en täckkopp över bef. uttag, koppla på kabel med lampkontakt och dra fram den till den nya platsen. Montera nya armaturen enl. önskemål.

Främst för att det hade varit snyggare med ett lock då det inte bygger ner något.

E etompau skrev:

Kabeln ska bara gå i en kabellist eller helt fritt till kroken där lampan ska gå ner.

Allt går bara det blir bra... Ett näslock är avsett för en installationskabel, i detta fall till ett nytt lamputtag på ny plats. Det är utgångspunkten.

Alternativet som är sagt en skarvsladd med lampstickpropp och lamputtag i vardera ände. Den får läggas i en kabellist.

Övriga lösningar går utanför god praxis.

Det inte uttryckligen förbjudet att ansluta en anslutningskabel i dosan med ett lamputtag monterat på sladden i andra änden, bara det blir bra gjort med lämplig plint mellan installationsledningarna i dosan och anslutningskabeln. Wago 224 är en sådan. Dragavlastning ser jag som irrelevant. Man ska se till att det inte hängs en lampa direkt i denna sladd, dvs eventuell dragavlastning ska finnas i bortre änden.

Ok så kontakt ska finnas, man bör alltså inte koppla lampsladden direkt i dosan med plint.

Ett lamputtag vill jag se i bortre änden ja.

Man kan dock gå med på en direkt anslutning i matande ände. Det kräver en viss kunskap och färdighet och rätt materiel. Som jag nämnde, Wago 224 fungerar.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett lamputtag vill jag se i bortre änden ja.

Man kan dock gå med på en direkt anslutning i matande ände. Det kräver en viss kunskap och färdighet och rätt materiel. Som jag nämnde, Wago 224 fungerar.
Så bra, då ska jag prata med elektrikern om det när han kommer nästa vecka.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.