Tjena!
Vi har en tvättmaskin som jag installerade för ett år sedan. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med tvättresultatet och nyligen märkte vi att det kommer ut vatten som luktar tvättmedel när vi använder vattenslangen på andra sidan väggen. Har jag gjort en felaktig installation, är rören konstigt dragna eller vad tror ni? Finns det någon rörmokare i gruppen som har en bra förklaring? Borde det vara en Ballofix vid vattnet till trädgårdsslangen som vi kan slå av/på när vi tvättar?
På bilden kommer vattnet överst från det intilliggande badrummet. Underst går det ut till trädgårdsslangen och i mitten ser man kopplingen till tvättmaskinen. Vill också säga att vi flyttat in i huset ganska nyligen och att när jag bytte den gamla som gick sönder så kopplade jag på den nya på precis samma sätt (iaf enligt mig).

Tacksam för alla tankar i frågan :)

Mvh
 
  • Tvättmaskin med vattenrörsanslutningar; rör från badrumstak, tvättmaskin i mitten och koppling till trädgårdsslang längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G gouvernator skrev:
Tjena!
Vi har en tvättmaskin som jag installerade för ett år sedan. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med tvättresultatet och nyligen märkte vi att det kommer ut vatten som luktar tvättmedel när vi använder vattenslangen på andra sidan väggen. Har jag gjort en felaktig installation, är rören konstigt dragna eller vad tror ni? Finns det någon rörmokare i gruppen som har en bra förklaring? Borde det vara en Ballofix vid vattnet till trädgårdsslangen som vi kan slå av/på när vi tvättar?
På bilden kommer vattnet överst från det intilliggande badrummet. Underst går det ut till trädgårdsslangen och i mitten ser man kopplingen till tvättmaskinen. Vill också säga att vi flyttat in i huset ganska nyligen och att när jag bytte den gamla som gick sönder så kopplade jag på den nya på precis samma sätt (iaf enligt mig).

Tacksam för alla tankar i frågan :)

Mvh
Blir det bättre resultat när tvättmaskinen vatten är avstängd (ballofixen)
 
Att tvättmaskinen skulle kunna mata ut tvättmedel till inkommande vatten, det går bara inte. Så något annat är det.
Det är inte så att det är trädgårdsslangen som avger lukten till vattnet?
 
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Blir det bättre resultat när tvättmaskinen vatten är avstängd (ballofixen)
Ballofixen styr inkommande vatten till tvättmaskinen så jag tänker att jag inte kan slå av den? :)
 
D Du och 19till skrev:
Att tvättmaskinen skulle kunna mata ut tvättmedel till inkommande vatten, det går bara inte. Så något annat är det.
Det är inte så att det är trädgårdsslangen som avger lukten till vattnet?
Jag hoppas att det är så för det skummar vitt när vi använder slangen och det luktar typ tvättmedel (eller kanske diskmedel). Spolar man slangen i några minuter så slutar det. Vi har en slangvinda på andra sidan. Hur skulle slangen kunna göra det?

Vi har en gammal diskmaskin (från IKEA) som förmodligen får sitt vatten i väggen på andra sidan badrummet.
 
Om du tappar upp en hink direkt ifrån utkastaren så vet du..

Står vatten i slangen längre så kan det förorenas av slangens material.

Diskmaskinen kan inte heller mata tillbaka vatten. Det är inte möjligt.
 
  • Gilla
camaro z28
  • Laddar…
tommib
Det ska inte vara möjligt....

Jag skulle satt en backventil på matningen till tvättmaskinen för att se om problemet försvinner. Det är billigt och enkelt.

Man skulle kunna tänka sig en venturieffekt som på något sätt suger via tvättmaskinen, även om det är mycket osannolikt.
 
  • Gilla
gouvernator
  • Laddar…
Diskmaskinen kan inte vara boven? Tänker på vreden för att slå av/på vatten till den.
 
  • Närbild av en kökskran med ett vred märkt FM Mattsson för att stänga av och på vatten, placerad bredvid ett blått diskställ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsslangar består ofta av plast med stor andel mjukmedel för att hålla sig smidig och det är ofta mjukmedlet som till mycket liten del löses ut i kvarvarande vatten i slangen under lång tid och ofta ger doften, sedan kan det finnas tillväxt av biologisk art, speciellt om det har funnits ljus på slangen under lång tid som att det kommit in mycket ljus på slangpaketet om den förvaras inomhus eller hängt utomhus länge och kan ge den grummliga vattnet när du spolar igenom den första gången för säsongen

Titta på hur en tvätt/diskmaskin fyller på vatten, att något skulle sugas bakvägen är nog lika (o)sannolikt som att handiskmedel skulle sugas in bakvägen till dricksvattenledningen när du fyller diskhon med vatten och samtidigt klämmer ett par kläm diskmedel rakt ned i diskhon - med andra ord, det händer inte...
 
Redigerat:
tommib
Varför skulle den vara inblandad i detta?

Edit: Diskmaskinen alltså.
 
G gouvernator skrev:
Jag hoppas att det är så för det skummar vitt när vi använder slangen och det luktar typ tvättmedel (eller kanske diskmedel). Spolar man slangen i några minuter så slutar det. Vi har en slangvinda på andra sidan. Hur skulle slangen kunna göra det?
Jag har en slang som beter sig lika med skum, minus lukten. Grön, har för mig det är en Hozelock. Haft den i ca 10 år.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag har en slang som beter sig lika med skum, minus lukten. Grön, har för mig det är en Hozelock. Haft den i ca 10 år.
Skummar den ordentligt varje gång du använder den? Min slangvinda är från Clas Ohlson, deras egna märke tror jag.
 
tommib tommib skrev:
Varför skulle den vara inblandad i detta?

Edit: Diskmaskinen alltså.
Vet inte... Tänkte om det var nått med disktabletterna som kom ut i vattnet men fattar att det är ett longshot. Tycker det luktar tvätt/diskmedel men det kanske bara är insidan av trädgårdsslangen som ger ifrån sig.

Grejjen är väl att jag aldrig kopplat på en tvättmaskin tidigare och att jag tycker resultatet från tvättarna är minst sagt mediokert. Har lusläst manualen och följer alla rekommendationer men nått känns skumt (pun intended). Det här i kombination med att trädgårdsslangen beter sig konstigt på andra sidan väggen.

Kanske någon annan här som har en tvättmaskin från Bosch och som är missnöjd? :D
 
Jo, det blir ett vitt skum som får spolas ur.
 
G gouvernator skrev:
Grejjen är väl att jag aldrig kopplat på en tvättmaskin tidigare och att jag tycker resultatet från tvättarna är minst sagt mediokert. Har lusläst manualen och följer alla rekommendationer men nått känns skumt (pun intended).
Du har kollat sådana saker som vattnets hårdhet (i tyska grader, dH) och anpassat mängden tvättmedel för hårdheten av vattnet ??. - och kontrollerat att mängden tvättmedel verkligen tillsätts, om det är någon skum automatik som doserar själv...

Är det för lite så blir det kalktvål (en grå smetig historia, samma modell som smutsranden i badkaret efter tvagning med hård tvål) som inte ger tvättverkan utan istället gör att tvätten ser otvättad ut och blir värre ju fler tvättar som görs på samma plagg.

Pulvertvättmedel består än idag av olika tvålar som kan ge kalktvål och det är därför man har stor mängd zeoliter som är tänkt att binda kalket i vattnet så att det inte (för)stör tvålens tvättfunktion. Även flytande tvättmedel (tvättsåpa) måste doseras i tillräcklig mängd vid hårt vatten för att deras avhärdare (soda, citrus-salter mfl.) skall finnas i tillräcklig mängd för att avhärda vattnet.

Att tänka på är att kläder som fått större mängder kalktvål och kalk bundet i sig efter flertal tvättar med för liten mängd tvättmedel, är väldigt svåra att tvätta 'vita/rena' igen - kan kräva många antal tvätt med tillräckligt med tvättmedel innan det är nästan borta igen...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.