Byggahus.se

Dränering

1. Gimner
    Husägare Nivå 10
    Nu har turen kommit till att dränera om huset.
    har läst och läst väldigt mycket om olika system hit och dit för och nackdelar.
    Verkar finnas lika många sätt att göra detta på som det finns grävmaskiner.
    Gör inte så för då kan det hända och nej för i ....... säger nästa så kan du inte göra.

Men efter velande har jag kommit fram till att jag ska köra med Fuktskyddsmatta från fuktspärrteknik.
    http://www.fuktsparrteknik.se/produkter_utvandig-kallarvagg_delta-black-line

Och utan på den kommer jag sätta finja drän skivor.
    http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5044-1.pdf#view=fit

Kommer lägga nya dränerings rör och flytta inkomande vatten och även ändra inkomande el och förbereda för mitt garage. dra in rör till fiber, ska även lägga igen kälar garaget.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0047.jpg

Här har jag bilat ner ena stödmurren till garage nedfarten. Nu släpper vi lös detta projektet!

DSC_0052.jpg

Nu har jag släppt lös huddigen!!
    Man ser lite sand blandning högst upp.

DSC_0053.jpg

Men snart kommer blå leran!
    hård som betong färdig för drejskivan direkt!

DSC_0054.jpg

Det dräneringsröret ligger ju lite högt och knappt vatten sjukt!
    Och jäklar med singel runt! :)

DSC_0057.jpg

Här ska nya källartrappan bli.
    gjuta botten plattan nu.
    Sen ska jag använda 15cm skalblock för att göra muren.

DSC_0059.jpg

Här har jag lagt i vattenrännan på plats tyvärr flyttade den sig lite sen.
    byggde även en slisk så jag kunde hälla ner betongen direkt.

DSC_0061.jpg

Klockan 22:30 i söndags kväll. :)

2. Gimner
    Husägare Nivå 10
    Efter lite funderade och räknade så beslöt jag mig för att köra med skalblock istället för leckablock.
    Funkade faktiskt otroligt bra!

DSC_0288.jpg

Kommit en bit till

DSC_0289.jpg

Så där ja klart!
    + Med skalblock blir riktigt starkt
    enkelt att bygga med liksom bara "lava" på och vara noggrann.

- När man börjar komma upp i höjd är det as jobbigt att hälla i betongen stå på en stege och ballansera med en 25L span ful med betong inte så roligt!

DSC_0299.jpg

3. Gimner
    Husägare Nivå 10
  4. Gimner
    Husägare Nivå 10
  5. N
    Medlem · Nivå 12
    Ska du ta upp en dörr där du murar upp? Ser en brunn längst ner.

6. Gimner
    Husägare Nivå 10
    Ja där ska bli den nya kälar ingången då jag ska fylla igen garagenerfarten.

Så dörren ska bli där fönstret är längst bort.

7. P
    Medlem · Nivå 7
    Snyggt.
    Hur stor del av huset har du grävt upp i första omgången? Ett hörn?
    Kommer du klara entretrappan, eller ryker den nästa gång Huddigen kommer fram?

8. Gimner
    Husägare Nivå 10
    Tack.

Jag har grävt upp från gamla garage nedfarten och runt ett hörn fram till trappen.
    Så just nu är en kortsida öppen och halva lång sidan.

Nästa etapp blir andra delen av lång sidan och hela bortre kort sida precis runt hörnet.

Sista etappen blir hela kvar varande lång sida och mura igen och fylla upp vid garage porten.

Så blir en trestegs raket ;)

9. Gimner
    Husägare Nivå 10
    Tror jag har gjort helt jäkla fel.

DSC_0307.jpg

Jag läste detta som att man ska prima 50 cm upp på väggen och ut på hålkälet sen ner på själva sulan och eftersom själva membranet är 50 cm brett kan man ju inte montera det horisontellt.
    utan att jag tog för givet att det måste ju monteras lodrät då ju som en tapet.

beskrivningen är ju ganska missvisande enligt mig.

på ilostrationen ser det ju ut som han monterar den horisontellt men den täcker ju hela det primade området ändå?

Den går ju ganska högt upp på väggen nu riva ner det och börja om eller bara låta det vara och gå över till horisontellt och göra resten så?

Undras hur det blir med ut torkningen.

DSC_0304.jpg

så här ser det ut där jag har satt

Kanske bara jag som är trögare än andra.

10. N
    Medlem · Nivå 12
    Ja det där va en riktig luring, missvisande illustration minst sagt. Men vad gör det om det är lite primer ovanför membranet?

11. F
    Medlem Nivå 1
    En fråga bara, det ser ut som om du hade kallasfalt på källarvägen men du verkar lyckats väldigt bra med att få bort den enligt bilderna :) Hur gick du till väga?

12. Gimner
    Husägare Nivå 10
    Man ska ha så ren yta som möjligt så väggen kan torka ut fortare. så måste ta bort det membranet och ta bort primer ner till rätt nivå.

13. F
    Medlem Nivå 1
    Okej. Vet inte om du missförstod frågan men det jag var ute efter var hur du gick till väga för att bli av med kallasfalten med så gott resultat? Har läst om diverse olika metoder som "hugga hål med gammal yxa", "hacka med barkspade", slipa med vinkelslip och diamantskivor, högtryckstvätt, isblästring m.m.

14. Gimner
    Husägare Nivå 10
    Jag har bosch vinkelslipp på 1300w använde den och en diamant slipskiva.
    exakt denna!

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...deller/sliprondeller/diamantslipskiva-016001/

Använd dammskydd
    http://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/filtermasker/filtermasker-906236/

Ansiktsskydd
    http://www.jula.se/catalog/klader-o...-huvudskydd/ansiktsvisir/ansiktsskydd-906084/

Och hörselskydd.

och ta god tid på dig.

Jag skulle tänka mig att blästring är den effektivaste metoden för att få bort det.
    Men om man gör huset i omgångar så tror jag det blir ganska dyrt.
    För att man måste ha dit dom 4 gånger ca och brukar bli mycket dyrare om dom måste komma och ställa upp utrustningen flera gånger.

Om man ska köra bläster så tror jag det lämpar sig bäst där man kan köra hela grunden i ett svep då blir det billigare och effektivare.

15. F
    Medlem Nivå 1
    Okej, det var ett sådant svar jag sökte. Hur lång tid fick du lägga ner på arbetet att bli av med kallasfalten runt grunden?