Nu har turen kommit till att dränera om huset.
har läst och läst väldigt mycket om olika system hit och dit för och nackdelar.
Verkar finnas lika många sätt att göra detta på som det finns grävmaskiner.
Gör inte så för då kan det hända och nej för i ....... säger nästa så kan du inte göra.
Men efter velande har jag kommit fram till att jag ska köra med Fuktskyddsmatta från fuktspärrteknik.
http://www.fuktsparrteknik.se/produkter_utvandig-kallarvagg_delta-black-line
Och utan på den kommer jag sätta finja drän skivor.
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5044-1.pdf#view=fit
Kommer lägga nya dränerings rör och flytta inkomande vatten och även ändra inkomande el och förbereda för mitt garage. dra in rör till fiber, ska även lägga igen kälar garaget.
Här har jag bilat ner ena stödmurren till garage nedfarten. Nu släpper vi lös detta projektet!
Nu har jag släppt lös huddigen!!
Man ser lite sand blandning högst upp.
Men snart kommer blå leran!
hård som betong färdig för drejskivan direkt!
Det dräneringsröret ligger ju lite högt och knappt vatten sjukt!
Och jäklar med singel runt!
Här ska nya källartrappan bli.
gjuta botten plattan nu.
Sen ska jag använda 15cm skalblock för att göra muren.
Här har jag lagt i vattenrännan på plats tyvärr flyttade den sig lite sen.
byggde även en slisk så jag kunde hälla ner betongen direkt.
Klockan 22:30 i söndags kväll.
har läst och läst väldigt mycket om olika system hit och dit för och nackdelar.
Verkar finnas lika många sätt att göra detta på som det finns grävmaskiner.
Gör inte så för då kan det hända och nej för i ....... säger nästa så kan du inte göra.
Men efter velande har jag kommit fram till att jag ska köra med Fuktskyddsmatta från fuktspärrteknik.
http://www.fuktsparrteknik.se/produkter_utvandig-kallarvagg_delta-black-line
Och utan på den kommer jag sätta finja drän skivor.
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5044-1.pdf#view=fit
Kommer lägga nya dränerings rör och flytta inkomande vatten och även ändra inkomande el och förbereda för mitt garage. dra in rör till fiber, ska även lägga igen kälar garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har jag bilat ner ena stödmurren till garage nedfarten. Nu släpper vi lös detta projektet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag släppt lös huddigen!!
Man ser lite sand blandning högst upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men snart kommer blå leran!
hård som betong färdig för drejskivan direkt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det dräneringsröret ligger ju lite högt och knappt vatten sjukt!
Och jäklar med singel runt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ska nya källartrappan bli.
gjuta botten plattan nu.
Sen ska jag använda 15cm skalblock för att göra muren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har jag lagt i vattenrännan på plats tyvärr flyttade den sig lite sen.
byggde även en slisk så jag kunde hälla ner betongen direkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klockan 22:30 i söndags kväll.
Efter lite funderade och räknade så beslöt jag mig för att köra med skalblock istället för leckablock.
Funkade faktiskt otroligt bra!
Kommit en bit till
Så där ja klart!
+ Med skalblock blir riktigt starkt
enkelt att bygga med liksom bara "lava" på och vara noggrann.
- När man börjar komma upp i höjd är det as jobbigt att hälla i betongen stå på en stege och ballansera med en 25L span ful med betong inte så roligt!
Funkade faktiskt otroligt bra!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommit en bit till
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så där ja klart!
+ Med skalblock blir riktigt starkt
enkelt att bygga med liksom bara "lava" på och vara noggrann.
- När man börjar komma upp i höjd är det as jobbigt att hälla i betongen stå på en stege och ballansera med en 25L span ful med betong inte så roligt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyckte dom gamla hålkälen inte såg så roliga ut precis så fick ett ryck och bilade bort det. "när jag ändå var i gång!"
så här blev det när dom vart klara.
nu ä det klart för att dra på primer till membranet förhoppnings vis hinner jag med det i helgen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så här blev det när dom vart klara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nu ä det klart för att dra på primer till membranet förhoppnings vis hinner jag med det i helgen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så där ja primern på plats tid för själva membranet i morgon.
Tack.
Jag har grävt upp från gamla garage nedfarten och runt ett hörn fram till trappen.
Så just nu är en kortsida öppen och halva lång sidan.
Nästa etapp blir andra delen av lång sidan och hela bortre kort sida precis runt hörnet.
Sista etappen blir hela kvar varande lång sida och mura igen och fylla upp vid garage porten.
Så blir en trestegs raket
Jag har grävt upp från gamla garage nedfarten och runt ett hörn fram till trappen.
Så just nu är en kortsida öppen och halva lång sidan.
Nästa etapp blir andra delen av lång sidan och hela bortre kort sida precis runt hörnet.
Sista etappen blir hela kvar varande lång sida och mura igen och fylla upp vid garage porten.
Så blir en trestegs raket
Tror jag har gjort helt jäkla fel.
Jag läste detta som att man ska prima 50 cm upp på väggen och ut på hålkälet sen ner på själva sulan och eftersom själva membranet är 50 cm brett kan man ju inte montera det horisontellt.
utan att jag tog för givet att det måste ju monteras lodrät då ju som en tapet.
beskrivningen är ju ganska missvisande enligt mig.
på ilostrationen ser det ju ut som han monterar den horisontellt men den täcker ju hela det primade området ändå?
Den går ju ganska högt upp på väggen nu riva ner det och börja om eller bara låta det vara och gå över till horisontellt och göra resten så?
Undras hur det blir med ut torkningen.
så här ser det ut där jag har satt
Kanske bara jag som är trögare än andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag läste detta som att man ska prima 50 cm upp på väggen och ut på hålkälet sen ner på själva sulan och eftersom själva membranet är 50 cm brett kan man ju inte montera det horisontellt.
utan att jag tog för givet att det måste ju monteras lodrät då ju som en tapet.
beskrivningen är ju ganska missvisande enligt mig.
på ilostrationen ser det ju ut som han monterar den horisontellt men den täcker ju hela det primade området ändå?
Den går ju ganska högt upp på väggen nu riva ner det och börja om eller bara låta det vara och gå över till horisontellt och göra resten så?
Undras hur det blir med ut torkningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så här ser det ut där jag har satt
Kanske bara jag som är trögare än andra.
Medlem
· Västernorrland
· 12 inlägg
En fråga bara, det ser ut som om du hade kallasfalt på källarvägen men du verkar lyckats väldigt bra med att få bort den enligt bilderna
Hur gick du till väga?
Medlem
· Västernorrland
· 12 inlägg
Okej. Vet inte om du missförstod frågan men det jag var ute efter var hur du gick till väga för att bli av med kallasfalten med så gott resultat? Har läst om diverse olika metoder som "hugga hål med gammal yxa", "hacka med barkspade", slipa med vinkelslip och diamantskivor, högtryckstvätt, isblästring m.m.
Jag har bosch vinkelslipp på 1300w använde den och en diamant slipskiva.
exakt denna!
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...deller/sliprondeller/diamantslipskiva-016001/
Använd dammskydd
http://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/filtermasker/filtermasker-906236/
Ansiktsskydd
http://www.jula.se/catalog/klader-o...-huvudskydd/ansiktsvisir/ansiktsskydd-906084/
Och hörselskydd.
och ta god tid på dig.
Jag skulle tänka mig att blästring är den effektivaste metoden för att få bort det.
Men om man gör huset i omgångar så tror jag det blir ganska dyrt.
För att man måste ha dit dom 4 gånger ca och brukar bli mycket dyrare om dom måste komma och ställa upp utrustningen flera gånger.
Om man ska köra bläster så tror jag det lämpar sig bäst där man kan köra hela grunden i ett svep då blir det billigare och effektivare.
exakt denna!
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...deller/sliprondeller/diamantslipskiva-016001/
Använd dammskydd
http://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/filtermasker/filtermasker-906236/
Ansiktsskydd
http://www.jula.se/catalog/klader-o...-huvudskydd/ansiktsvisir/ansiktsskydd-906084/
Och hörselskydd.
och ta god tid på dig.
Jag skulle tänka mig att blästring är den effektivaste metoden för att få bort det.
Men om man gör huset i omgångar så tror jag det blir ganska dyrt.
För att man måste ha dit dom 4 gånger ca och brukar bli mycket dyrare om dom måste komma och ställa upp utrustningen flera gånger.
Om man ska köra bläster så tror jag det lämpar sig bäst där man kan köra hela grunden i ett svep då blir det billigare och effektivare.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 inlägg
Okej, det var ett sådant svar jag sökte. Hur lång tid fick du lägga ner på arbetet att bli av med kallasfalten runt grunden?