1 661 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Dra vp rör med fördragen kabel.
Hej,
Har tidigare dragit vanliga tomma vp rör men nu denna gången har elektrikern lämnat vp rör till mig med fördragen kabel som jag ska dra i helgen...
Problemet är att jag öppnade paketen nu och ser att vissa slangar har 3 kablar och vissa 5 kablar ...
Nu är det helg så kan inte ringa till elektrikern...
Undrar iallafall var vill han ha 3 och var vill han ha 5 ?
Räcker väll med 3 kablar till allt ? Strömbrytare, kontaktuttag, lamputtag medmera förstår inte var jag ska använda rören med 5 kablar.
Var lättare förra gången när det var tomma rör då hade det ju ingen betydelse fanns bara en och välja på men elektrikern sa att det blir billigare för mig om jag drar med fördragen kabel.
Tack på förhand. Gärna snabba svar.
Har tidigare dragit vanliga tomma vp rör men nu denna gången har elektrikern lämnat vp rör till mig med fördragen kabel som jag ska dra i helgen...
Problemet är att jag öppnade paketen nu och ser att vissa slangar har 3 kablar och vissa 5 kablar ...
Nu är det helg så kan inte ringa till elektrikern...
Undrar iallafall var vill han ha 3 och var vill han ha 5 ?
Räcker väll med 3 kablar till allt ? Strömbrytare, kontaktuttag, lamputtag medmera förstår inte var jag ska använda rören med 5 kablar.
Var lättare förra gången när det var tomma rör då hade det ju ingen betydelse fanns bara en och välja på men elektrikern sa att det blir billigare för mig om jag drar med fördragen kabel.
Tack på förhand. Gärna snabba svar.
Bästa svaret
Generellt, 3-ledare mellan uttag - uttag och i de fall uttagsgruppen går till takdosa där mellan också.
5-ledare mellan takdosa och strömbrytare, och mellan strömbrytare.
Detta täcker inte allt, men det blir väl kanske 80-90% rätt.
Eller så gör man som någon här på forumet alltid propagerar för; 5-ledare överallt och sen plejdpuckar överallt.
(och det är absolut inte fel tänkt)
Eller så gör man som någon här på forumet alltid propagerar för; 5-ledare överallt och sen plejdpuckar överallt.
Hej, strömbrytarna ska bara tända och släcka en lampa var.H huggan skrev:
Är det bara strömbrytarna som skulle kunna behöva 5 trådar ?
Alla kontaktuttag och lamputtag kan jag dra de som har 3 trådar ?
Ja det hade ju varit mycket enklare men då kanske slangen som han hämtat inte räcker...Mikael_L skrev:
Generellt, 3-ledare mellan uttag - uttag och i de fall uttagsgruppen går till takdosa där mellan också.
Okej tack så mycket.
5 kablar där slangarna går ner till elcentral i källare också ?
Hej okej tack.Mikael_L skrev:
Väntar med att dra ned någon kabel isåfall.
Drar alla rören och sätter alla dosor på ovanvåningen så får elektrikern säga på måndag vad han tänkt ska gå ner till elcentralen.
Tack så mycket för hjälpen.
Klicka här för att svara