Hej,

Har tidigare dragit vanliga tomma vp rör men nu denna gången har elektrikern lämnat vp rör till mig med fördragen kabel som jag ska dra i helgen...

Problemet är att jag öppnade paketen nu och ser att vissa slangar har 3 kablar och vissa 5 kablar ...

Nu är det helg så kan inte ringa till elektrikern...

Undrar iallafall var vill han ha 3 och var vill han ha 5 ?

Räcker väll med 3 kablar till allt ? Strömbrytare, kontaktuttag, lamputtag medmera förstår inte var jag ska använda rören med 5 kablar.

Var lättare förra gången när det var tomma rör då hade det ju ingen betydelse fanns bara en och välja på men elektrikern sa att det blir billigare för mig om jag drar med fördragen kabel.

Tack på förhand. Gärna snabba svar.

Din fråga är i princip omöjlig att svara på om man inte vet hur det ska kopplas. Strömbrytare beroende på vilken funktion och hur många knappar det är kan behöva många trådar.

Bästa svaret

Mikael_L
Generellt, 3-ledare mellan uttag - uttag och i de fall uttagsgruppen går till takdosa där mellan också.

5-ledare mellan takdosa och strömbrytare, och mellan strömbrytare.

Detta täcker inte allt, men det blir väl kanske 80-90% rätt.

Eller så gör man som någon här på forumet alltid propagerar för; 5-ledare överallt och sen plejdpuckar överallt. :)
(och det är absolut inte fel tänkt)

H huggan skrev:
Din fråga är i princip omöjlig att svara på om man inte vet hur det ska kopplas. Strömbrytare beroende på vilken funktion och hur många knappar det är kan behöva många trådar.
Hej, strömbrytarna ska bara tända och släcka en lampa var.

Är det bara strömbrytarna som skulle kunna behöva 5 trådar ?

Alla kontaktuttag och lamputtag kan jag dra de som har 3 trådar ?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Generellt, 3-ledare mellan uttag - uttag och i de fall uttagsgruppen går till takdosa där mellan också.

5-ledare mellan takdosa och strömbrytare, och mellan strömbrytare.

Detta täcker inte allt, men det blir väl kanske 80-90% rätt.

Eller så gör man som någon här på forumet alltid propagerar för; 5-ledare överallt och sen plejdpuckar överallt. :)
(och det är absolut inte fel tänkt)
Ja det hade ju varit mycket enklare men då kanske slangen som han hämtat inte räcker...

Okej tack så mycket.

5 kablar där slangarna går ner till elcentral i källare också ?

Mikael_L
Där känns det som att 25 eller 20mm slang med grövre ledare vore det rätta ...

Men jag vet ju inte hur han tänkt, och vad den centralen ska mata.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Där känns det som att 25 eller 20mm slang med grövre ledare vore det rätta ...

Men jag vet ju inte hur han tänkt, och vad den centralen ska mata.
Hej okej tack.

Väntar med att dra ned någon kabel isåfall.

Drar alla rören och sätter alla dosor på ovanvåningen så får elektrikern säga på måndag vad han tänkt ska gå ner till elcentralen.

Tack så mycket för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.