P
Jag skall sänka taket för att sätta in Downlights, Kommer att använda burkar för att skydda för värme. Jag skall ha 4 downlights och dra det till en dimmer. Frågan är hur jag skall dra rören/ elen. Skall de vara seriekopplade? Bilder hade varit kanon!

OBS det kommer en elektriker och skall dra elen, jag skall bara förbereda, jag får inte tag i min elekrtiker, så jag tänkte höra med er. Måste ha dragit VP-rören till måndag.

Dadde

seriekoppla rören du, det blir kanonfint  :) Däremot när elektrikern kommer för att koppla in de trådar som du dragit så parallellkopplar han  ;)

beror ju på om det är 12V eller 230V.

Är det 230V så blir det inte så st ora strömmar så då spelar de tinte så himla stor roll hur du drar dem (alltså om du låter det gå vidare från en lampa till en annan.

Är det 12V så har du ju dels att tänka på att det inte får vara mer än 2 meter från transformatorn till den lampa som ligger längst bort (gäller för de flesta transformatorer), dels så bör du dela upp så att inte all strömmen går igenom en kabel någonstans. Helst en kabel till varje lampa, men det borde gå bra att koppla dem 2 och 2 också.

hempularen skrev:
Är det 12V så har du ju dels att tänka på att det inte får vara mer än 2 meter från transformatorn till den lampa som ligger längst bort (gäller för de flesta transformatorer), dels så bör du dela upp så att inte all strömmen går igenom en kabel någonstans. Helst en kabel till varje lampa, men det borde gå bra att koppla dem 2 och 2 också.
Elbutik har en transformator godkännd för 20 meters kabel http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=7313

På hemsidan står 12 meter men enligt företaget är det numera 20 meter.

Jag har annvännt dessa och det fungerar alldeles utmärkt. För att få ner kabelkostnaden har jag annvännt en silikonkabel från Elfa.

Jo en traf som är gjord för avståndet är ju OK. Men de flesta transformatorer som säljs idag har 2m begränsningen. De som tillåter lång kabel brukar kosta avsevärt mycket mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.