2 809 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Dra vattenburet själv
Nej inte med 16 mm som man får försöka hålla sig till sista sträckan till 1-2 radiatorer. Det blir lika bra som andra rör i häradet 15 mm och man vinner lite i mindre flödesmotstånd om man ser till sånt. Själv har jag gjort ett enkelt riktverk av hjul typ Biltema och utgår från raka längder 3 eller 5 m och bockar allt som ryms med de längderna och slipper dyra och ibland "fula" kopplingar när jag rörhempular lite.E eeuukkaa skrev:
Du kan givetvis välja vilka rör som helst men det blir gärna mer kopplingar vid tex elförzinkat eller koppar hela vägen. Ligger det så till att du kan löda utan större bök på de grövre sträckorna är det bra med koppar hela vägen för även om rören kan vara dyra är olika löddelar riktigt billiga och om du tar dig tiden som blir lite längre med den metoden.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Hur stort är ditt hus/uppvärmningsgebov? Klarar du dig med 22 mm i stammarna och sedan 15 till varje radiator så kommer du hitta billigare klämringskopplingar. 22-22-22 och sedan en förminskning till 15. När jag gjorde detta hade bauhaus de billigaste, tror det var deras eget märke admiral.
22 mm är gränsfall, men klarar det säkert. Men vet inte om jag vill ligga på gränsen.I InsidersUnited skrev:
Ja det låter ju såklart som ett alternativ!Jonatan79 skrev:
Jag får undersöka torpargrundslösningen mera, men jag tror att det blir kallare i min torpargrund än på min vind.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Jag har två 22 mm stammar till ca 120 m2, resten värms av separat golvvärme. Äldre hus men extraisolerat. Värmebehov ca 8 kw vid -10c. Och då har jag pex i stammarna vilket har ännu mindre innerdiameter än cu tror det är ca 18mm(?).
Har ca 148 m2 som ska värmas på två stammar. Gammalt timmerhus, så drar en hel del.I InsidersUnited skrev:
Klicka här för att svara