Sittställning
Tja,

Frustrationen är hög nu, idag fick jag för mig att dra vatten till bastun och även lägga frostskydds kabel tillsammans med den.

Nu står jag här med 25 meter pem, värme kabel och massa rör isolering men ingen kulvert / rör att lägga det i.

Folk har ju dragit vatten i urminnes tider, så det borde finnas ett enkelt sätt?

Tanken var att det skulle få kosta några tusen lappar men nu när jag inte hittar rör att förlägga det i så blir jag galen.

Det är ca 16 meter totalt, kanske 6-7 meter ovan mark eftersom det är under trädäck och jag orkar inte gräva.

Den där mässings koppling för pem kosta ju också jäkligt mycket.

Önskar hjälp från någon kunnig.
 
Hur tjock isolering och vilken dim på PEM-slangen, kan gå med 110 avloppsrör, sen det med värmekabeln, bäst är att stoppa den i slangen. Sen för att få ekonomi i driften, ska du ha en elektronisk termostat. Det brukar vara ca 2 meter för givaren, men går att skarva den upp till 100 meter. Givaren förlägges lämpligt i en PEM-slang 16 mm för att kunna byta om den säger upp sig. Givaren placeras då på det grundaste stället på översidan av vattenslangen och glöm inte att mäta ut exakt och skriva upp var den är.
 
Sittställning
Sittställning Sittställning skrev:
Köpte biltemas 12/22 isolering
Pem 16mm
[länk]

Tanken var att ha den utanpå pem, kopplingen va super dyr.

110 avlopps rör, alltså vanliga plaströr?
Jepp och har du bara 16 mm slang så blir det utvändigt, annars bäst med 25 mm. Sen vad du använder som kanalistion är egalt. Men 110 mm avloppsrör är bra, då det är gott om plats för allt och lätt att isolera/fästa V-kabeln utanför. Samt dra i allt med hjälp. Ev uppgångar så tar 45 eller 30 graders vinklar, sistnämnda bäst. Glöm inte även att när du lägger kanalisationen, få med ett starkare snöre att dra med.
 
Sittställning
J jonaserik skrev:
Jepp och har du bara 16 mm slang så blir det utvändigt, annars bäst med 25 mm. Sen vad du använder som kanalistion är egalt. Men 110 mm avloppsrör är bra, då det är gott om plats för allt och lätt att isolera/fästa V-kabeln utanför. Samt dra i allt med hjälp. Ev uppgångar så tar 45 eller 30 graders vinklar, sistnämnda bäst. Glöm inte även att när du lägger kanalisationen, få med ett starkare snöre att dra med.
Smart.

Har inte tänkt på termostaten men det kan jag lösa

Borde kanske räcka med

75mm rör
16mm pem
Frostkabel
Termostat
Isolering
Lite tejp för skarvar...och kopplingar i ändarna

Förlägga ovan och under mark
 
Sittställning Sittställning skrev:
Smart.

Har inte tänkt på termostaten men det kan jag lösa

Borde kanske räcka med

75mm rör
16mm pem
Frostkabel
Termostat
Isolering
Lite tejp för skarvar...och kopplingar i ändarna

Förlägga ovan och under mark
Kan du få in slang/isolering i 75 rör, så går bra. Du skriver ovan/under jord, då ska givaren placeras på det grundaste stället, där frysrisken är som störst. Blir att mäta ut var den ska vara, så om något händer med givaren så går det att veta allt. . Änden på slangen värmer du med något så den nästan smälter, kläms ihop med en tång så det klistrar och blir tätt. ( ingen väta på givaren som dödar den ) Att få i givaren i 16 slangen En dragfjäder/rensfjäder där givaren sätts med liiiite tejp i nosen är bra. Det trycks det in i slangen och när det tar stopp, så blir det att göra ett ryck så lossar givaren. Givaren kan hamna lite snett och inte direkt på översidan slangen, men gör sitt jobb och termostaten ställs på ca 5 C. Elektroniska termostater finns det flera sorter av, alla gör sitt jobb.
Är du med.
 
Behövs det för resten verkligen värmekabel?

Om det monteras en avstänging plus ventil inomhus kan det gå att tömma slangen som leder till bastun om kranarna öppnas i bastun. Om slangen då töms nästan helt gör det väl inget att den lilla mängd vatten i den fryser?
 
Sittställning
16 mm PEM-slang för vattnet

Lägg värmekabel utanför PEM-slangen

Använd isolering runt PEM + värmekabel

Lägg allt i ett 75 eller 110 mm rör

Placera givaren intill PEM-slangen, på det grundaste stället

Täck och täta rörändar och skarvar mot vatteninträngning, lock och genomföringar

Dra ett snöre i röret innan om jag ska dra igenom något senare

Inget är i marken så kan bygga mycket ovan mark och göra det lätt för mig så att säga.
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Behövs det för resten verkligen värmekabel?

Om det monteras en avstänging plus ventil inomhus kan det gå att tömma slangen som leder till bastun om kranarna öppnas i bastun. Om slangen då töms nästan helt gör det väl inget att den lilla mängd vatten i den fryser?
Det är iså fall om jag drar in den i källaren under mark, tänkte koppla detta på utkastaren. Då hamnar ledningens lägsta punkt i källaren.

Jag vill kunna ha vatten i bastun för att dricka / ha kast vatten primärt, kanske duscha utanför bastun.
 
Sittställning Sittställning skrev:
Dra ett snöre i röret innan om jag ska dra igenom något senare
Det kommer du inte att kunna göra. Snöret var för att dra i slang/V-kabel på ett lätt sätt. Kan du få in slangen i källaren, så är det bäst. Tex termostaten bör sitta innomhus, samt att det om slangen går in, kan du ha ett par ventiler för att tömma slangen. Då behöver du inte ha V-kabeln i drift, kanske en hel vinter, Förutsättningen är att det är nedförsbacke in i källaren. Vintertid startas V-kabeln och vattnet släpps på och när inte bastun ska brukas tappas det ur. Tänk då på om det kan frysa i bastun, så måste även dom vattenburna delarna tömmas.
Däremot när du ändå ska lägga kanalisation och tanken för ytterliggare kanalisation för annat, så ta då 110 rör och dra i en 25 mm PM-slang tillsammans med dom andra delarna samtidigt. Det gäller att ligga i framkant.
 
Sittställning
J jonaserik skrev:
Det kommer du inte att kunna göra. Snöret var för att dra i slang/V-kabel på ett lätt sätt. Kan du få in slangen i källaren, så är det bäst. Tex termostaten bör sitta innomhus, samt att det om slangen går in, kan du ha ett par ventiler för att tömma slangen. Då behöver du inte ha V-kabeln i drift, kanske en hel vinter, Förutsättningen är att det är nedförsbacke in i källaren. Vintertid startas V-kabeln och vattnet släpps på och när inte bastun ska brukas tappas det ur. Tänk då på om det kan frysa i bastun, så måste även dom vattenburna delarna tömmas.
Däremot när du ändå ska lägga kanalisation och tanken för ytterliggare kanalisation för annat, så ta då 110 rör och dra i en 25 mm PM-slang tillsammans med dom andra delarna samtidigt. Det gäller att ligga i framkant.

Yes låt smart,

Fattade aldrig riktigt, givaren ska ligga i en egen pem jämte den pem där vattnet ska gå i ?

dock blir det svårt med givaren på grundaste stället då det blir vid bastun. Möjligen får jag vända på värmen så den kommer från bastun.

Jag borde kunna lösa ventiler för tömning i källaren ganska lätt, där pem går in finns vatten och golvbrunn.


Bastar var varannan dag nu på sommaren och vinter lär bli varje dag, så det känns värt att säkra upp ordentligt, till humant pris dock
 
Sittställning Sittställning skrev:
Yes låt smart,

Fattade aldrig riktigt, givaren ska ligga i en egen pem jämte den pem där vattnet ska gå i ?

dock blir det svårt med givaren på grundaste stället då det blir vid bastun. Möjligen får jag vända på värmen så den kommer från bastun.

Jag borde kunna lösa ventiler för tömning i källaren ganska lätt, där pem går in finns vatten och golvbrunn.


Bastar var varannan dag nu på sommaren och vinter lär bli varje dag, så det känns värt att säkra upp ordentligt, till humant pris dock
Då har du el i bastun och kanske 2 meter givarkabel räcker ut då. En bit PEM-slang att lägga den i är bra, även smälta änden så det blir tätt, inget ovanligt att med väta på givaren, så kan den säga upp sig.
Ta då strömmen till V-kabeln från bastun, placering av termostaten beror på var vattnet kommer in.
Hur ska du göra med röret som allt ligger i, någon form låda runt eller bara jord/täckning, med låda kan du ha en lucka där givaren är och tejpa den direkt mot slangen, lämpligt då att tejpa in givaren, så det blir tätt mellan givare och kabel.

Edit har du 110 rör, så finns det s,k rensluckor att sätta där givaren är, lätt då att komma åt den, och dom är täta mot väta. Samt låta själva skruvluckan vara uppåt. Du ska ha dom oranga rören, dom tål lite mer solljus och blir nästan vita efter några år. Men förintas/krackilerer med tiden, så att fylla över är inte fel.
 
J jonaserik skrev:
Det kommer du inte att kunna göra. Snöret var för att dra i slang/V-kabel på ett lätt sätt. Kan du få in slangen i källaren, så är det bäst. Tex termostaten bör sitta innomhus, samt att det om slangen går in, kan du ha ett par ventiler för att tömma slangen. Då behöver du inte ha V-kabeln i drift, kanske en hel vinter, Förutsättningen är att det är nedförsbacke in i källaren. Vintertid startas V-kabeln och vattnet släpps på och när inte bastun ska brukas tappas det ur. Tänk då på om det kan frysa i bastun, så måste även dom vattenburna delarna tömmas.
Däremot när du ändå ska lägga kanalisation och tanken för ytterliggare kanalisation för annat, så ta då 110 rör och dra i en 25 mm PM-slang tillsammans med dom andra delarna samtidigt. Det gäller att ligga i framkant.
Jag har vatten till bastun med värmekabel inne i PEM-slangen sedan 30 år. Den kan tömmas (även bastun kan jag låta frysas då även om jag sällan gör så), men inte på hela vägen i PEM-slangen då den ligger lite ojämnt i marken. Men jag behöver inte rör/isolering (lite några meter ovan jord, men inte i mark. PEM tål att det fryser i svackorna. När jag vill basta får jag sätta på värmen de få dagar det är kallt nog att frysa (är i fritidshus och jag kan sätta på/av den på distans). Jag har ingen termostat, bara av/på, men det fungerar ju med lite framförhållning att tina det frysta i PEM, eller bara lämna det på under köldknäppar. En "Y/T-koppling" för att lägga in värmekabel i slangen i 25 mm PEM-slang är inte stor kostnad jmf isolering/rör/termostat som man då slipper. Men det beror ju lite på klimat och användning.
 
Sittställning
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Jag har vatten till bastun med värmekabel inne i PEM-slangen sedan 30 år. Den kan tömmas (även bastun kan jag låta frysas då även om jag sällan gör så), men inte på hela vägen i PEM-slangen då den ligger lite ojämnt i marken. Men jag behöver inte rör/isolering (lite några meter ovan jord, men inte i mark. PEM tål att det fryser i svackorna. När jag vill basta får jag sätta på värmen de få dagar det är kallt nog att frysa (är i fritidshus och jag kan sätta på/av den på distans). Jag har ingen termostat, bara av/på, men det fungerar ju med lite framförhållning att tina det frysta i PEM, eller bara lämna det på under köldknäppar. En "Y/T-koppling" för att lägga in värmekabel i slangen i 25 mm PEM-slang är inte stor kostnad jmf isolering/rör/termostat som man då slipper. Men det beror ju lite på klimat och användning.
Hmm okej, har också funderat på att skippa allt klabb och kära på det sättet.

25 mm med värme kabel i slangen i en gul slang borde kanske räcka då.

Bor i Hbg så här är det minsann sällan så kallt
 
Sittställning
Sittställning Sittställning skrev:
Behöver men någon stödhylsa för att få kopplingen tät ?
Har inte satt stödhylsa i koppling ( PRK ) på PEM. Men numera sägs det att det bör vara det. Kanke inte fel med hylsa, då slangen annars har en förmåga att klämmas ihop i kopplingen. En PRK ska dras ända in mot metallen och låses därmed mot refflade kanten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.