Hej,

Jag planerar att bygga ett förråd några meter från huset och sitter och funderar hur jag lämpligen får ut el dit bort. Saken är den, att strax bredvid där jag avser placera förrådet går idag ett rör som jag dragit fiber i - detta rör går upp i fasadskåpet och sedan vidare in i huset, tyvärr är dock det flexröret som går från fasadskåpet IN i själva huset såpass litet att jag inte skulle få plats med elkabel.

Det "stora" röret, däremot, (45mm gissar jag?) som går från fasadskåpet där fibern går under marken är garanterat tillräckligt stort för att peta ner en elkabel.

Frågan är dock, går det att få "ut" ström från fasadskåpet på något sätt? Det är ett sådant infällt modernt fasadskåp som sitter på alla nybyggen. Öppnar jag det ser jag iaf inga uppenbara sätt eftersom allt är täckt med skydd/luckor. :)

Vol

I moderna skåp brukar det vara förberett för att både säkra av och dra ut flera matningar, så det är troligen enkelt. Problemet kan vara att komma från skåpet ner i marken men det kan man lösa genom att öppna upp väggen eller dra en utanpåliggande kabel med kabelskydd.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
elmont skrev:
I moderna skåp brukar det vara förberett för att både säkra av och dra ut flera matningar, så det är troligen enkelt. Problemet kan vara att komma från skåpet ner i marken men det kan man lösa genom att öppna upp väggen eller dra en utanpåliggande kabel med kabelskydd.
Antar det sitter bakom alla luckor då i så fall? Komma ner i marken är inga problem, med tanke på det jag skrev tidigare - det går alltså redan en 45mm flexrör ner från skåpet i mark och bort till förrådet där det idag går en fiber.

Egentligen ska väl inte dessa förläggas i samma rör, men det kanske någon mer insatt har vidare inblick i.

Självklart blir det inte fackmannamässigt, det inser till och med en amatör som jag... ;). Men, jag känner väl att det är som gjort för mig att dra elen i om man säger så, och fibern vet jag med säkerhet inte blir påverkad så - what-the-hell liksom...

Nej fibern påverkas inte så där finns ingen praktisk anledning till att det inte går. Däremot bör du ju ha en behörig elektriker som gör inkopplingen, men det tänkte du nog redan.

Ja, fasadskåpsbiten förutsätter jag att jag inte får röra själv...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.