Hej på er allihopa!

Jag fick frågan av en kompis om jag kunde hjälpa honom att dra rör till en tvättmaskin de ska ha i badrummet..

Frågan är hur man fysiskt ska dra röret, eftersom det måste gå igenom duschen? (se bifogad vacker ritning)

Vattnet kommer från vänster, 60-70 cm över golvet, ur ett sånt där rot-renoverings-plåt-skåp gör två böjar upp i duschblandaren. Undre röret är kallvatten, så den late i mig ser ju den enklaste lösningen som att dra röret i nederkant på väggen.
Alternativet är att dra uppåt och i överkant på väggen. Det blir ju en liten böj över varmvattenröret och ett rör i synfältet bredvid badrumsspegeln, men sen är det ju samma ungefär...

Finns det något "rätt eller fel" här?
Jag inser ju såklart de två uppenbara nackdelarna med att dra i nederkant, dvs hålen i tätskiktet som blir när man klamrar röret, och att det blir ett ställe där smuts samlas, men är det något mer jag bör tänka på?

Tackar på förhand!

• Handritad skiss av badrum med duschblandare, rörledningar, kommod och kran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hej på er allihopa!

Jag fick frågan av en kompis om jag kunde hjälpa honom att dra rör till en tvättmaskin de ska ha i badrummet..

Frågan är hur man fysiskt ska dra röret, eftersom det måste gå igenom duschen? (se bifogad vacker ritning)

Vattnet kommer från vänster, 60-70 cm över golvet, ur ett sånt där rot-renoverings-plåt-skåp gör två böjar upp i duschblandaren. Undre röret är kallvatten, så den late i mig ser ju den enklaste lösningen som att dra röret i nederkant på väggen.
Alternativet är att dra uppåt och i överkant på väggen. Det blir ju en liten böj över varmvattenröret och ett rör i synfältet bredvid badrumsspegeln, men sen är det ju samma ungefär...

Finns det något "rätt eller fel" här?
Jag inser ju såklart de två uppenbara nackdelarna med att dra i nederkant, dvs hålen i tätskiktet som blir när man klamrar röret, och att det blir ett ställe där smuts samlas, men är det något mer jag bör tänka på?

Tackar på förhand!
Kan man så går man över dusch äggen av de anledningar du framför

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Kan man så går man över dusch äggen av de anledningar du framför
(y)
Får nog bli där uppe helt enkelt..

Kom att tänka på avloppet från tvättmaskinen, det lär ju gå ut i vanliga duschenbrunnen ... Funkar det att släppa rakt ut på golvet, eller behövs det en böj som riktas neråt i brunnen?
Tänkte väl sätta en sån där tratt på väggen och ett rör ner efter, men sen?

richardtenggren
Tänk på att det blir rätt mycket ludd som kommer ut genom avloppsslangen bara. Vi hade diskmaskinen tillfälligt i köket och spolade ut i diskhon, vi blev lite chockerade över mängden ludd.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tänk på att det blir rätt mycket ludd som kommer ut genom avloppsslangen bara. Vi hade diskmaskinen tillfälligt i köket och spolade ut i diskhon, vi blev lite chockerade över mängden ludd.
Finns det inte nån form av luddfällor man kan sätta istället för den tratten på väggen?

Det dröjer månader innan en tratt med vattenlås sätter igen och behöver rensas. Eftersom det är i våtrum så är det ingen fara om det svämmar över i tratten. Men leds röret från tratten ner i golvbrunnen behövs inget vattenlås i tratten och då blir det nog aldrig stopp.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Försök leda med det i brunnen. Vi hade tillfälligt tvättmaskinen inne i duschen i källaren medan golvet i tvättstugan bilades upp för utbyte av avloppsledningar. Det blev avlagringar med tvättmedel på golvet i duschen som var rätt svårt att få bort.

BirgitS
Jag har för mig att det numera finns klamrar som kan limmas (om det är kakel på väggen).

Om det är duschdörrar så är det extra komplicerat att få rören genom dörrarnas profiler.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har för mig att det numera finns klamrar som kan limmas (om det är kakel på väggen).

Om det är duschdörrar så är det extra komplicerat att få rören genom dörrarnas profiler.
Det var ett bra tips!

Finns inga dörrar av något slag, det är helt öppet...

BirgitS
Finns inga dörrar av något slag, det är helt öppet...
Vatten och elektrisk utrustning är inte så bra att blanda så jag har för mig att tvättmaskinen inte får stå på golvet utan måste höjas upp minst 10 cm. Sen måste ju då tvättmaskinen tåla att få vatten över sig, vilket måste kollas med tillverkaren.

Kommoder brukar vara vattenkänsliga :thinking:

richardtenggren
Finns det inte nån form av luddfällor man kan sätta istället för den tratten på väggen?
Jag körde sådan i nya tvättstugan, efter någon vecka fick vi en pöl på golvet… så silen är nu borta :)
min fru tvättar nog mer än gemene man, mycket nya barnkläder osv som körts.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vatten och elektrisk utrustning är inte så bra att blanda så jag har för mig att tvättmaskinen inte får stå på golvet utan måste höjas upp minst 10 cm. Sen måste ju då tvättmaskinen tåla att få vatten över sig, vilket måste kollas med tillverkaren.

Kommoder brukar vara vattenkänsliga :thinking:
Det är NAP, dvs. någon annans problem.. :D

Men jag tror det blir nått draperi i alla fall...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.