som rubriken lyder...
Funderar på att dra om spirorör på vinden som går från värmeväxlare till tilluftventiler i några sovrum.
Vill nämligen flytta takventilerna då jag tycker dom är jäkligt dumt placerade. Sitter typ längst inne i hörn i några av rummen, jag vill placera dom över dörröppningen. Då blir det ju aldrig problem, som nu om man t.ex vill ställa en garderob i det hörnet där den är... eller om man har en säng direkt under så hörs pumpen...
Känns som det inte skulle vara några konstigheter att dra om med nya rör sålänge antalet ventiler är det samma som original och ser till att göra allt enligt byggnormer gällande kopplingar, isolering, täthet med nitar å liknande?
Har aldrig vart på sådana system innan. Men detta bör väll inte vara några konstigheter, om de nya rören blir längre än de gamla bör väll inte heller påverka? Mängden luft som växlaren pumpar blir ju ändå densamma eller? Vi pratar om kanske 3-4 meter extra rör...
Eller finns det någon regel hur långt en ventil får vara kopplad från ”huvudledningen”?
Någon som är kunnig inom området och kan upplysa mig lite?