Hej

Har ett lite tråkigt problem. I korthet handlar det om ett troligt läckage på en radiatorkrets, där returen, som antagligen är den som läcker går nedgjuten i golvet. Kretsen betjänar 2 st radiatorer i kök, sovrum samt en handdukstork i ett badrum renoverat för ca 2 år sedan.

För att komma till bukt med problemet tänker vi oss att bygga en helt ny krets och sen bara plugga returen i golvet. Detta gör det betydligt enklare än att börja bila och förlägga nya rör i golv. Detta inte minst då vi har vattenburen golvvärme ovanpå den eventuellt läckande returen (som betjänas av en annan krets).

Problemet är dock badrummet - för att kunna ansluta den nya kretsen och därmed helt kunna koppla bort den nuvarande, krävs att rören till handdukstorken dras om. Dessa går idag utanpåliggande en bit, för att sedan gå in i "WC-lådan" vi byggt för toafixturen, därifrån går de in i vägg och ansluter senare mot aktuell krets.

För att få ihop den nya installationen på ett snyggt sätt skulle vi istället dra rören genom "WC-lådan" (precis som idag), men därefter istället ta upp nytt hål mot köket (dvs genom väggen bakom toaletten i bilden). Väl inne i köket kan vi ansluta på de nya rören till radiatorn där.

I korthet krävs det alltså att två nya hål tas upp i väggen bakom "WC-lådan", där nya rör dras in. Det är ju troligen badrummets minst fuktutsatta läge, så långt ifrån badkaret man kan komma och dessutom det extra skydd som lådan ger. Huset är dessutom ett lättbetonghus, så fuktmässigt är jag inte så orolig. Självklart kommer genomföringen tätas med silikon eller motsvarande för att bli så tät som det bara går.

Undrar dock lite vad BKR/BBV säger om detta, och om det finns något "rätt" sätt att göra det med tätning etc, och hur hade ni andra gjort? Verkar inte rimligt att behöva riva ett helt nytt badrum i toppskick bara för genomföringen av två värmerör.

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade gjort så. Bkr etc är inga lagar. Dock, om genomföringarna har haft påverkan i en framtida skada så kommer det påverka skaderegleringen. Men om du tätar ordentligt så ska det inte bli ngn skada pga dessa radiatorrör...

Är inte lådan byggd efter dom kaklat. Dvs att tätskiktduken är bakom och inte i toalådan

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Det bör vara som Bagarn skriver. Tätskiktet ska vara bakom lådan. Lådan bygger man utanför, och ordnar med någon form av skvallerrör, eller öppning nere vid golvet. Detta för att kunna upptäcka ev läckage från wc-cisternen.

Precis så är det – tätskiktet sitter bakom lådan, lådan är endast våtrumsskivor + kakel. Och just pga detta så uppkommer ju problemet – för att kunna dra rören genom väggen till köket behöver jag punktera tätskiktet, som sitter på den väggen bakom lådan.

Vad är våtrumsskivor? Gips eller styrolit?

Jag skulle inte vara orolig för att gå igenom väggen bakom lådan. Ska det läcka in där, då måste man spola mängder med vatten uppe på väggen ovanför locket på inbyggnaden. Gör hålen så långt upp från golvet som det går.
Sen ser det ut som ni har badkar, då blir det ju ännu mindre fuktbelastning utanför.

Örby Villastad skrev:
Precis så är det – tätskiktet sitter bakom lådan, lådan är endast våtrumsskivor + kakel. Och just pga detta så uppkommer ju problemet – för att kunna dra rören genom väggen till köket behöver jag punktera tätskiktet, som sitter på den väggen bakom lådan.

Gör det en bit upp på väggen. Jag skulle absolut inte göra om hela badrummet. täta så gott det går. Det bör ju inte begutas något vatten på väggen bakom/i lådan...så det låter riskfritt. Det är ju bra att du kan göra det bakom lådan!

Bagarn1 skrev:
Vad är våtrumsskivor? Gips eller styrolit?
Lådan är byggd av styrolitskivor, ca 5 cm tjocka.

Tack för svaren – bekräftar det jag hoppades, att det inte är en helt dum lösning och att badrummet inte behöver göras om.

Det stämmer att vi har badkar, så den enda fukt/vattenbegjutning som hamnar utanför badkarshörnan är egentligen kondensen, och där tar ju lådan upp det mesta av detta även utan tätskikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.