7 163 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Dra om all el - kostnadsuppskattning?!
Håller som bäst på att fundera kring omdragning av ALL el i en 2-plansvilla med hel källare, tot ca 260 kvm. Kan någon hjälpa till med en ungefärlig kostnadsuppskattning för detta (ska anlita elfirma för allt), primärt vad gäller arbetet.
Vet inte vilken övrig info som är relevant att känna till för den som kan svara, men ni får fråga så får vi se om jag har svar.
Tack.
Vet inte vilken övrig info som är relevant att känna till för den som kan svara, men ni får fråga så får vi se om jag har svar.
Tack.
Hej, och välkommen till forumet..
Frågan är allmänt återkommande, och är som vanligt väldigt svår att besvara.
Bland annat diskuteras liknande frågor i tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5975
Helt klart är det kostsamt.
Hur gammalt är huset?
Är VP-rör och liknande i bra kondition?
Planerar du andra förändringar?
Frågan är allmänt återkommande, och är som vanligt väldigt svår att besvara.
Bland annat diskuteras liknande frågor i tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5975
Helt klart är det kostsamt.
Hur gammalt är huset?
Är VP-rör och liknande i bra kondition?
Planerar du andra förändringar?
Tack för svar och länk till tidigare tråd. Letade innan jag postade min fråga, men måste ha missat den tråden.
Huset är byggt -37.
Vad gäller kondition på rör har jag ingen uppfattning.
Såg i den andra tråden att ngn nämnde 60.000, och det är förvisso mycket pengar, men hamnar det någon stans i närheten av det så är det ok.
Huset är byggt -37.
Vad gäller kondition på rör har jag ingen uppfattning.
Såg i den andra tråden att ngn nämnde 60.000, och det är förvisso mycket pengar, men hamnar det någon stans i närheten av det så är det ok.
Drog om all el samt bytte alla proppskåp mot nya automatsäkringar. Bytte även alla vprör, alla brytare samt kontakter och drog en del ny el. Kostade minst 200 000, iförsig var det en del larmdragning inkluderat i detta. Det började med att bara dra ny el men det slutar som sagt oftast inte bara med detta.
ca 100.000 kr tyvärr.alacs skrev:Håller som bäst på att fundera kring omdragning av ALL el i en 2-plansvilla med hel källare, tot ca 260 kvm. Kan någon hjälpa till med en ungefärlig kostnadsuppskattning för detta (ska anlita elfirma för allt), primärt vad gäller arbetet.
Tack.
Jag tycker väl att dina siffror låter mer rimligt, skulle det kosta 100' eller mer så skulle det betyda en gubbe heltid i 5 veckor så lång tid kan det väl inte ta att dra om? Här hemma drog två elektriker om allting på 3 dagar (120 kvm + källare 60 kvm). Det var på inget sätt en enkel match heller, alla gamla trådar var av den tjärade trådspunna(?)(Rätta mig gärna på vad dom kallas!) typen och se satt ganska rejält i de gamla rören. De bytte alla trådar samt satte lite nya uttag samt bytte elcentral.El_-micke skrev:
redovisa gärna vad det kostade, när det vart klart, så får vi se vem som var närmast....alacs skrev:Håller som bäst på att fundera kring omdragning av ALL el i en 2-plansvilla med hel källare, tot ca 260 kvm. Kan någon hjälpa till med en ungefärlig kostnadsuppskattning för detta (ska anlita elfirma för allt), primärt vad gäller arbetet.
Tack.
om det är metallrör så ska dom jordas i hela sin längd(hur nu det ska gå till?). isåfall så kanske man måste byta rör och dosor. sen så brukar det vara glest med uttag i äldre hus men om man nöjer sej med 1-2 uttag per rum så blir det så klart billigare.
wertok- kostade det dej 24.000:- med kvitto då?
man behöver inte byta metallrören, och det vet du tallefant, räknas som underhåll medmera, vem fan byter metallrör till vp-rör?pellefant skrev:om det är metallrör så ska dom jordas i hela sin längd(hur nu det ska gå till?). isåfall så kanske man måste byta rör och dosor. sen så brukar det vara glest med uttag i äldre hus men om man nöjer sej med 1-2 uttag per rum så blir det så klart billigare.
Tjena jag är elektriker och tänkte byta lite el och bryta upp väggarna för jag måste byta ut dina el rör.......... (det fungerar inte i verkligheten..)
/elektriker från stockholm med lite verklighet uppfattning.......
hörrdu fel rikkard!
isåfall kan man "bara" byta ut befintliga trådar men inte komplettera med tex en x-tra fk till fönsterlamputtag...
har man ett gammalt hus från tex 1937 där man tex flyttar väggar, tilläggsisolerar invändigt, byter ut vågiga väggskivor osv så varför i h-vete ska man då snåla in på el-rör och behålla gamla järnrör???????????om det nu finns några rör...
om man nu inte behöver följa föreskrifterna så då behöver man ingen behörighet heller?
är det så du menar?
isåfall kan man "bara" byta ut befintliga trådar men inte komplettera med tex en x-tra fk till fönsterlamputtag...
har man ett gammalt hus från tex 1937 där man tex flyttar väggar, tilläggsisolerar invändigt, byter ut vågiga väggskivor osv så varför i h-vete ska man då snåla in på el-rör och behålla gamla järnrör???????????om det nu finns några rör...
om man nu inte behöver följa föreskrifterna så då behöver man ingen behörighet heller?
är det så du menar?
exakt det jag gjorde med hus byggt -45 (117 +117)... om du tycker jag är korkad så får det stå för digel richard skrev:
ingen aning om vad allt gick på till slut, men har en polare som är elektriker som gjorde kopplandet (riva väggar å järnrör och gipsa om fick jag stå för)
(edit) ps... jag är också 08...
Om elektrikern som kommer hem till mig på onsdag säger så om mina pansarrör så åker han ut med verktygslådan före.el richard skrev:
Jag hatar dessa förb*ade rör, men jag har varken tid eller råd att byta ut dem.
Klicka här för att svara