Claes Sörmland
C calvin82 skrev:
Jättebra förklarat Claes. Jag ska se till att få fram ett beslut som går att överklaga om det nu inte skulle visa sig att anvisningen är till min fördel.
Det kan ju vara så att VA-huvudmannen har stenkoll och att det finns en tydligt beslutad förbindelsepunkt där på andra sidan GC-vägen enligt 1970-års VA-lag. Då är det inte mycket att göra för din del än att acceptera det.

Jag har också de senaste åren försökt hitta rättsligt stöd för att du som fastighetsägare måste återställa den allmänna platsen (GC-vägens bärlager och asfalt) om du underhåller din servisledning som går in under den. Jag har inte hittat något uttryckligt lagstöd för att det måste vara så, t ex i LAV eller PBL. Det verkar mer lösas så för att det känns rimligt. Kanske finns det något gammalt rättsfall som ger praxis, men jag har inte hittat något sådant.

Man kan även fundera på om jordabalkens grannrättsliga hänsynsregler inte ger det ansvaret? Samtidigt stipulerar PBL tydligt att kommunen ska svara för underhållet av gator och andra allmänna platser som kommunen är huvudman för. D v s huvudregeln är att kommunen betalar för underhållet. Samma kommun som ju har beslutat om att du måste ha din enskilda servisledning under den allmänna platsen och som dessutom har beslutat att lägga en dyr asfaltsbeläggning på den.

Vad tänkte du med grännrättsliga häsnynsregler?

Claes Sörmland
C calvin82 skrev:
Vad tänkte du med grännrättsliga häsnynsregler?
3 kap. jordabalken har regler som gäller mellan grannar. Läs här:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ngssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K3

Det är inte spot on för reglerna handlar huvudsakligen om när man schaktar på sin egen fastighet och hur man då ska skydda grannfastigheter från skada. Det som t ex du vill göra är ju att schakta på annans fastighet för att nyttja din rätt enligt LAV att använda den allmänna VA-anläggningen. Dessutom kommer du att behöva gräva sönder den allmänna platsen på markytan (GC-vägen).

I grunden är nog lagregleringen 23 § LAV som ger regeringen rätt att bemyndiga kommunen att utfärda föreskriver om användningen av den allmänna va-anläggningen. Det dokument som kommunen har beslutat om som kallas för "ABVA". Står det föreskrifter om underhållet/schaktningen av servis där så lär det gälla. Men t ex min kommuns ABVA beskriver inte hur underhåll av servisledningen ska gå till, det är alltså inte reglerat i detalj via föreskrift för min servisledning.

Redigerat:
Står inget kring underhåll/schaktning i ABVA från min kommun

Nu fick jag följande svar från kommunen:

Fastighetsägaren ansvarar för ledningarna inom tomtgränsen samt fram till förbindelsepunkten, som är placerad 0,5 meter utanför tomtgränsen för både vatten- och avloppsledningarna.
Det innebär att när ledningarna ska renoveras, utför ni arbetet fram till förbindelsepunkten och ansluter ledningarna där.
Förbindelsepunkten är inte en fysisk markering utan en juridisk gränspunkt, vilket innebär att den inte kommer att synas ute i gatan.

Det viktigaste att tänka på om ni väljer att byta ledningarna på tomten är att byta dem hela vägen fram till förbindelsepunkten, där ert ansvar och ägande upphör.”

Då byter jag till 50cm utanför tomtgräns och dokumenterar såklart. Får se om det ligger galv hela vägen ut till servicen eller om det är plast en bit. Avloppet är iaf plast från tomtgränsen till avloppsbrunnen. Såg det när jag gick igenom avloppsfilmningen igen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så den första medarbetaren hittade bara på, den där som inte kunde termen förbindelsepunkt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så den första medarbetaren hittade bara på, den där som inte kunde termen förbindelsepunkt.
Ja det första svaret var iaf otydligt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.