Nerre skrev:
Ska man ta de tekniska detaljerna så handlar det oftast om att TV körs på ett separat VLAN ("virtuellt nätverk"), sen delas allt upp i boxen (detta för att TV inte ska "stjäla" bandbredd från surfandet och vice versa). Är man lite (mycket?) tekniskt kunnig så kan man låta VLAN:en gå vidare i det egna nätverket och dela upp på annan plats (det kräver dock att man har switchar som kan hantera VLAN-taggning).
Lite OT, men vet du vilka taggar som brukar användas?

I hus, om jag var på väg att göra om, skulle jag dra 2-4 sladdar till varje rum. Lätt. Det är ju bara en som är för ethernet, men de andra är väldigt bra att ha också.

Jag tycker att trådlöst suger för annat än mobila enheter.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Nerre skrev:
Nä, det får man försöka googla på. Det är oftast leverantörsberoende såvitt jag förstått.

Exempel framgooglat lite snabbt för Telia (dock gamla trådar så det kan vara ändrat, men inte så troligt)
[länk]
Spännande. Jag har aldrig sett kundutrustning (CPE) där man kan få ut taggade paket, utan dessa delas alltid upp på enskilda portar som man får tagga själv i sin egen switch om man vill köra VLAN internt.

VLAN-taggar är lite kul.

Jag tänkte se om man inte kan få ut (det annars trådlösa) gästnätverket även på LAN-portarna på min Airport Extreme genom att ansluta en extern switch och tagga paketen på lämpligt sätt. Beror ju förstås på hur dom gör internt, men med lite tur så kan det funka.

lars_stefan_axelsson skrev:
Spännande. Jag har aldrig sett kundutrustning (CPE) där man kan få ut taggade paket, utan dessa delas alltid upp på enskilda portar som man får tagga själv i sin egen switch om man vill köra VLAN internt.
Det man gör är ju att man byter ut Telias router mot sin egen, då kan man släppa igenom dem taggade.

Nerre skrev:
Det man gör är ju att man byter ut Telias router mot sin egen, då kan man släppa igenom dem taggade.
Jo, jag förstår. Men på den tiden jag bygde sådana system så fanns det inte på kartan att man delade upp utrustningen på det viset s.a kunden kunde komma åt ett taggat interface. Alldeles för stor risk för krångel. Om man ville ha flera möjliga tjänsteleverantörer så tillhörde kundens utrustning (på nätsidan då) nätet och det man fick ut ur den var redan avtaggade interface. (Sedan så kan naturligtvis tjänsteleverantören stoppa dit sin egen IP-telefonilåda/IP-TV låda osv, men det får i så fall ske efter att avtaggningen är gjord).

lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, jag förstår. Men på den tiden jag bygde sådana system så fanns det inte på kartan att man delade upp utrustningen på det viset s.a kunden kunde komma åt ett taggat interface.
Men då var det antagligen inte "öppna" nät som byggdes?

Bygger man "slutna" nät vill man såklart inte ge kunden frihet, då vill man ju tvinga på kunden "hyra" för router och såna grejer.

(Fast man formulerar det som att "router ingår i priset".)

Nerre skrev:
Men då var det antagligen inte "öppna" nät som byggdes?

Bygger man "slutna" nät vill man såklart inte ge kunden frihet, då vill man ju tvinga på kunden "hyra" för router och såna grejer.

(Fast man formulerar det som att "router ingår i priset".)
Jo, det är i öppna nät. Mitt eget öppna nät (Göteborg) ser ut precis på det viset. Dvs "fiberconvertern" innehåller en switch med 8 portar samt en kabel-TV överlämningspunkt. IP-TV/IP-Telefoni lådor ansluts till dessa portar och konfigurering av VLAN osv. sköts från nätsidan av vald operatör via deras konfigureringsgränssnitt (som jag har förstått det när jag pratat med dem). Intressant nog så är med stor sannolikhet kabel-TV interfacet analogt hela vägen, dvs det sitter ingen D/A-omvandlare i burken.

CPE innehåller ingen routerfintionalitet för övrigt, inget som kan konfigureras av användaren. I allt väsentligt så är det en lite större fiberconverter. (Som ekonomin ser ut så kostar också dessa delar inget extra. Det dyra är fiberinterfacet, resten får man på köpet i en liten skitkrets i ena hörnet). Så det är inget "på köpet", något måste ju fibern termineras i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.