Nu har vi äntligen fått fiber i enplanshuset. Jag har testat två olika lösningar för internet via eluttagen/mesh men är inte nöjd med hastigheten (har fiber med 500/100 in). Jag är därför inne på att dra nätverkskabel, antingen via vinden till rummen eller - och det är här min fråga kommer - dra den i de gamla telejacken som vi inte använder längre och ta bort telekablarna. Då får vi kabeln i väggarna och slipper utanpåliggande kabel och dosor. Eller finns det någon hake?
 
JanneJanne123
Att återanvända rören för telefonin låter som en utmärkt idé och är en ganska vanlig lösning.
 
  • Gilla
jrosenthal och 3 till
  • Laddar…
Alltid en bra lösning att återanvända dessa. Om jag inte minns fel är teleuttagen och därmed rördragningen i serie, vilket innebär att du få tänka till vad gäller kabeldragning.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
harry73
Jag använder gamla telekablar, och eftersom jag har ett relativt nytt hus, har jag cat5 som telekablar. Så jag behöver bara byta uttag / sätta på rätt kontakt och allting funkar.
 
  • Gilla
jrosenthal och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Alltid en bra lösning att återanvända dessa. Om jag inte minns fel är teleuttagen och därmed rördragningen i serie, vilket innebär att du få tänka till vad gäller kabeldragning.
Mina låg inte i serie så jag drog nytt på några timmar ... jag använde tele tråden som dragtråd sedan passar cyb (Jag gillar dom ) (schnider data uttag I dosan) tänk på att tele tråden har suttit sedan Gustav Vasa så mycke klet ....
 
  • Gilla
jrosenthal och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabba och bra svar! Jag har talat med en bekant som har elfirma och han bekräftade att det är ett smidigt sätt att lösa kabelfrågan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.