tack för tips! :)

Om du ska ha IP-TV och internet/LAN upp till övervåningen så måste du oftast dra två nätverkskablar, en för IP-TV och en för internet/LAN, lite beroende på hur IP-TVn ska kopplas, vissa/dom flesta/all IP-TV-distrubitioner splittas i ADSL-modemet.

Det finns två lösningar på det,sätt en splitter i var ände på kabeln så får du två 100 Mbit-anslutningar
Eller så tar man en switch med VLAN (överkurs för hemanvändare kanske) så kan man ha valfritt antal separata anslutningar över gigabit.

Vanlig rund Cat5e + tunnaste coaxen går i utan problem i ett 16-rör.

LNB på parabolen har inbyggd förstärkare, så du behöver inte bekymra dig om signaldämpning i kabeln - om du har dålig mottagning så beror det troligen på felriktad parabol eller träd i siktfältet.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
+1 på mr frenzys inlägg. Jag har dragit ca 25 m med den tunna koaxkabeln hemma, inga problem. Får du pixeleringar behöver parabolen justeras.

Härligt, klurade på om mini coax funkar :)

Då blir det minicoax och Cat 6 oskärmad, samt fast uttag på båda sidor

Tack för tips!

Var tionde år sådär kommer ett åskväder som inga överspänningsskydd rår på (...har jag hört)

Här på landet kommer åskväder som dödar plugin-åskskydd (sådana som man sätter i uttaget eller har inbyggt i grendosan) varje år.

Jag har ännu inte varit med om ett åskväder som tagit sönder utrustning skyddad av grov och mellanskydd korrekt monterat i elcentralen.

mrfrenzy skrev:
Jag har ännu inte varit med om ett åskväder som tagit sönder utrustning skyddad av grov och mellanskydd korrekt monterat i elcentralen.
Håller med, grannarna på samma ledning får byta vattenpumpar med jämna mellanrum i samband med åskväder, men vi har klarat oss hitintills. Skydden var dyra som kvicksilver, men pumpar är minst lika dyra.

För att inte tala om alla datorer, vitvarorna och värmepumpen.

Så, då har man köpt hem sakerna som behövs.....

Första problemet stöter jag på med en gång, testade att fästa kablarna i redan befintlig kabel och dra igenom, slutade med att kabeln jag drog i gick sönder.
Till Hornbach och köpa dragfjäder. Drog ut den befintliga kabeln som nästan gled ur av sig själv när jag väl skulle dra ut den.
I med dragfjäder och......stop efter 6-7 meter. Ut med den och in på andra sidan och....stop efter 6-7 meter. Sista metern pressade jag igenom cm för cm. Totalt är det dryga 9 m. Använder en plast fjäder eller vilket material det nu är...

Någon ide på vad jag kan göra för att komma igenom? Kletade vasselin på främre delen av dragfjädern men ingen skillnad. Varför åkte den befintliga kabeln ur så galet lätt men när en tunnare dragfjäder skall igenom så säger det stop? Hur kommer det gå när jag äl är igenom och skall sra både nät och coax kabel?
Faaaaaan vad less jag blir, ursäkta mitt språk.....

Troligen har du en knix på slangen eller någon liten kant som tar emot.

Knyt en bommulstuss på en fiskelina. Blås igenom med tryckluft från ena hållet eller sug med dammsugare från andra hållet.

När du fått igenom fiskelinan drar du igenom en bit FK åt andra hållet. I FKn knyter du både minicoax och nätverkskabeln, den går inte av.

Nu behövs det två personer. En som matar in kablarna i ena änden samtidigt som han häller på kabelsmörj, en annan person drar försiktigt i FKn.

Observera att Cat5e är tunnare än Cat6 och fungerar precis lika bra.

Tack för tipset. Skall testa det. Känns som att det kan bli lite svårt med tillräckligt "sug" i röret?

Cat5e är inte aktuellt, då jag redan köpt kabel. Samt att Cat6 samt en minicoax får plats i röret. Gäller bara att få till det ;)

Nu sitter man där med enbart en kabel in till dekodern.... morr

jag drar endå ut alla kablar vid åska.
Jag har slutat med det. Tre anledningar:

* För många kablar att dra ut, tar för lång tid och tar för lång tid att återställa.
* Om blixten skulle slå ner så är sista stället jag vill vara på att stå med en kabel i handen. Elektronik kan ersättas, jag är oersättlig.
* Jag har det bästa skyddet mot blixtnedslag. Jag kallar det för en "försäkring".

Felde skrev:
I med dragfjäder och......stop efter 6-7 meter. Ut med den och in på andra sidan och....stop efter 6-7 meter. Sista metern pressade jag igenom cm för cm. Totalt är det dryga 9 m. Använder en plast fjäder eller vilket material det nu är...

Någon ide på vad jag kan göra för att komma igenom? Kletade vasselin på främre delen av dragfjädern men ingen skillnad. Varför åkte den befintliga kabeln ur så galet lätt men när en tunnare dragfjäder skall igenom så säger det stop? Hur kommer det gå när jag äl är igenom och skall sra både nät och coax kabel?
Faaaaaan vad less jag blir, ursäkta mitt språk.....
Du har antagligen flera böjar på rören, den ena böjen är antagligen uppe vid rummets tak (ca 2,2m från väggdosan), den böjen är antagligen ca 120 grader och sedan direkt efter kommer en motgående böj på ca 20 grader (blir nästan som ett frågetecken), man gjorde ofta sådanna böjar för att det inte skulle bli för skarpa böjar och att man ville ha röret liggande på taket.

Om du kommer åt röret någanstans längs vägen så kan du dela den i en av skarvana som finns och där ifrån mata i dragfjädern åt båda hållen.

Update: Har testat att dra tråd med bommulstuss från uttaget på övervåningen samt damsugare på högsta effekt på nedervåningen. Kom ungefär 6 meter innan det tog stopp.

Har inte testat tvärt om än då det började bli sent, dvs försöka suga upp tråden från undervåning till övervåning. Men har inga höga förhoppningar......

Om detta inte fungerar, har ni några andra tankar som kan funka?

Demmpa, ja, det är nog så att det är flera böjar. Jag har ingen möjlighet att komma åt rören utan att såga sönder väggar vilket inte känns aktuellt.

Fiskelina och en liten bit frigolit har funkat klockrent för mig med dammsugare.

Försök att tillverka ett doslock eller något med ett rör på. Så att det blir ganska tätt. När jag gjorde det så hade jag lösa rörmynningar att koppla sugaren på. En bit flexslang tejpad med typ en halv rulle eltejp mot dammsugaren fungerade perfekt.

Efterssom du tydligen har en svår rördargning så bör du använda kabelsmörjmedel när du väl fått igenon, först fiskelinan, som får dra igenom dragfjädern. Smörjmedel gör väldigt stor skillnad. Finns ex. att köpa över disk på Elfa.

Vissa säger att man kan använda diskmedel istället, men jag är orolig för att det skall torka in och göra kablarna ännu mer svårdragna senare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.