Hej alla,

Sitter och klurar på hur jag skall få upp trådat nätverksuttag från undervåningen där jag har mitt ADSL modemtill övervåningen där jag har TV, digitalbox, Xbox m.m
Syftet är ju självklart att få en stabil uppkoppling med hastighet bra nog för uppspelning av högupplöst film och liknande. Hade tankar på att lösa det trådlöst först, men har övergett det pga. att många upplever störningar vid uppspelning.

Min ursprungliga plan var att lägga en kabelkanal utanpåliggande på väggen samt dra nätverkskabeln i den genom att borra hål i vägg och så vidare. Detta skulle dock vara irriterande då det skulle bli synligt och inte snyggt.
går slog det mig dock att jag ev. kan använda samma rör som antennkabeln från parabolen går. Jag är dock orolig för att det är för trångt för att få plats med både parabol kabel och nätverkskabel

Därför klurar jag på om man kan dra en ”flat” cat 6 kabel samt antennkabel i samma rör?

Då kommer jag i så fall använda befintlig antennkabel för att dra upp både nätverkskabeln och nya antennkabeln.

Då alla flat kablar kommer med förmonterade kontakter så innebär det att jag i så fall måste kapa den ochhitta någon form av multimediauttag som har både nätverksuttag och uttag för parabol (finns det?) där jag kan installera den, alt slänga på ett nytt uttag när jag väl dragit kabeln.
[
http://www.kjell.com/sortiment/dato...r/ftp-utp/modulkontakt-rj45-tool-free--p68014

Detta skulle dock vara en ful lösning och jag skulle uppskatta ett fast monterat nätverksuttag
Därifrån får jag sen dra en kabel och ställa upp en switch för inkoppling av alla enheter.

Tänker jag fel? Hur hade ni gjort?
Vilken typ av kabel skall jag använda?
Tacksam för tankar och idéer.

Redigerat:
harry73
Om ni får blixtnedslag i parabolen och nätverkkabeln går i samma rör, då kan du även skada din nätverksprylar

Hej,

Jag har inte sett multimediauttag för både coax och rj45. Men jag tror säkert att det finns. Kjell.com hade det inte? Annars kolla elfa.se och elbutik.se

De, relativt nya, platta nätverkskablarna är käcka! Gillar de skarpt. Vi har faktiskt stora kunder på jobbet som använder dessa uteslutande i sina serverrum. Så det är inget fel på kvaliten. De klarar 1000mbit/s. Den ena nackdelen är att de har den sämsta sköldningen och slitageskyddet. Men om de ska dras i samma rör/kanal som coax så är inte det några problem.
Kan dock vara bra om ni är två när sladdarna ska dras igenom, en som drar och en som kontrollerar att den platta kabeln går in i röret på rätt sätt. Annars kommer den ställa sig på högkant och bli svår att dra igenom.

Mvh

Stefan

Ps. Tror något är lurt med formateringen i ditt inlägg.

Harry73 - tack för input! Tror inte det lär hända i första taget, Parabolen sitter på husväggen skyddad delvis av taknocken,

Stew - såg formateringen, så går det när man skriver i word och kopierar in ;) åtgärdat nu! Sorry.

Kjell har inget, men jag skall kika vidar, måste ju finnas någonstans :)

1000 mbit/s låter ju fullt tillräckligt. Det blir inga störningsproblem från Coax kabeln med tanke på att sköldningen är så dålig?
Jepps, behöver defenitivt vara två för att få till det på ett bra sätt! tack för tipset.

Det jag funderar på lite är att när jag kolla platt kabel på Kjell så står det att den ej bör kapas. Har du erfarenhet av att kapa och installera i nätverksuttag alt sätta på en ny rj kontakt? Påverkar det negativt på prestanda eller är det bara något man "Skriver" för att gadera sig?

Tack för feeback båda :)

Jag har dragit antennkabel och koax i samma rör. Detta efter ett missöde med en rörskarv på röret där nätverkskabeln skulle gått. I den nya delen av vårt hus har jag dragit fram nätverk till de ställen där jag har antenn också.

Jag löste det genom att köpa en jättetunn koax, köpte på Elfa, men jag tror att Kjell o co också har den idag. En sådan kabel ger betydligt mer dämpning än en vanlig koax, men det är en så kort sträcka att det gör inget.

harry73
Felde skrev:
...Tror inte det lär hända i första taget, Parabolen sitter på husväggen skyddad delvis av taknocken,...
När blixten slår ner i huset leds den längs tak och väggarna ner i jorden.

När vi fick blixtnedslag för några år sen, slog den visserligen in i parabolen som är högsta punkten på vårt hus, så all tv och radioutrustning gick sönder, men också kretskortet i larmet gick sönder. Och några säkringar slog ut. Larmet har en siren på utsidan och sen givare på dörrar och fönstrar. De säkringar som slog ut var till utebelyssning m.m. Jag misstänker att allt som satt på fasaden och var kopplad till el på något vis fick en smäll. Så du är varnad.

Sen får vi i genomsnitt en blixtnedslag per år, antingen direkt i huset eller i telefon eller elledningen, så vi bor kanske på ett utsatt läge :(

Ett annat alternativ kan även vara att dra cat5e istället för cat6. De vanligaste rullarna cat5e man får tag på har oftast lite mindre diameter än cat6. 5e klarar gbit inom de längder man normalt har i ett hus.

Harry, det låter inte det minsta skoj, och jag visste inte att det tog med sig så mycket i ett nerslag.

Dock tror jag att vi är skyddade, har bott i huset i 2 år och inte råkat ut för nått nerslag än. Sen är det andra hus samt lägre bergsknallar som ligger "högre" i närheten. Tack för varningen dock!

Hemmapularen - det är ju ett alternativ, dock kanske det påverkar bilden? Vi ligger redan lite på gränsen gällande mottagning, får ex inte hd kanaler att funka, behöver finjsutera parabolen troligtivs. En annan aspekt är att den behöver ligga utmed väggen en bit i undervången där den kopplas ihop med en likadan kabel som kommer utifrån. att den då blir tunnare är jag inte helt säker på att jag vill. Alt är ju att jag sätter ett uttag i nerevåningen med där jag drar in koax kabeln och bara kör "tunn" koax i vp röret...tack för tipset!

Bjurran, ja, vi snackar inte långa längder, kan tänka mig att det är max 5 meter det handlar om. Men är inte cat6 mer "framtidssäkert"?

Det är ju ganska offtopic, men nu är ju snart säsongen igång så kan meddela att även jag har råkat ut för otrevlgiheter med åskan. Trodde jag hade allt åskskyddat, men hade missat att skydda en switch. Åskan gick genom den och brände allt som var kopplat på nätverket. Datorer, switchar, modem, spelkonsoller m.m.
Finns det en väg in så kan åskan hitta den!

Felde skrev:
Bjurran, ja, vi snackar inte långa längder, kan tänka mig att det är max 5 meter det handlar om. Men är inte cat6 mer "framtidssäkert"?
Visst är det mer framtidssäkert, men jag tror att det kommer dröja ganska länge innan man verkligen har behov av 10 gbit när det finns så många andra flaskhalsar i våra utrustningar

harry73
Felde skrev:
Harry, det låter inte det minsta skoj, och jag visste inte att det tog med sig så mycket i ett nerslag.

Dock tror jag att vi är skyddade, har bott i huset i 2 år och inte råkat ut för nått nerslag än. Sen är det andra hus samt lägre bergsknallar som ligger "högre" i närheten. Tack för varningen dock!
Vi bor i en skog och har över 20m höga träd som står nära huset (mellan 7 och 20m), så jag trodde också att vi var skyddade, men nu har jag lärt mig och försöker undvika vissa uttag för känslig utrustning och kopplar ur allting när det börjar åska

Låter jobbigt detdär med Åska. Hur skyddar man sig bäst?

Hittat platt kabel på löpmeter hos Conrad.se. Finns både Cat 5,6 och 7.
Prismässigt gör det ingen större skillnad för mig eftersom det är så få meter som skall köpas.

http://www.conrad.se/EXTRA-PLATT-N%c4TVERKSKABEL-STP,KAT-7.htm?websale7=conrad-swe&pi=604064&ci=SHOP_AREA_90694_2510420

Om man bortser från pris, vilken Cat skall jag köpa? Är det 7 som gäller då, eller finns det några nackdelar med den ? Måste uttag vara cat7 kompatibla i så fall ?

harry73
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.