AW skrev:
En vän till mig sa att han alltid drar skärmad data kabel, i villor. ??

Han sa att man då kan köra en tv signal på skärmen som finns i kabeln ?

Tydligen behövde man också en speciell typ av switch,

Ska ringa han i morgon o kolla upp hur han gör.


Anders ( ska installera nätverk i mellandagarna )
Ja det finns.. men frågar du antenn-nerdarna här så kommer dom säkert att säga att det är mycket sämre än vanlig antennkabel.. :cool:
 
Det skulle kunna vara lecom systemet han menar och ja det kan man köra tv över så länge vi talar kabeltv eller boxer. Det stödjer inte officiellt Satelit och systemet är förhållandevis dyrt också.

Jag tycker det är bättre att sätta två dosor då. En med dubbla Cat6 och en brevid med ett vanlig antenuttag plus coax. Vill man göra om i framtiden så är det ju bara dra i annan tråd och sätta dit ett nytt uttag. Det är ju både enkelt och rätt billigt. Dra nya rör i efterhand är ingendera.
 
Det stämmer Mats .

Elko link eller vad det nu hette,

Jag tror jag gör som någon skrev tidigare i tråden , cat 6 oskärmat.

En fråga bara , jag har möjlighet att dra i en kabel i ett befintligt rör till tv rummet i källaren, OBS får bara plats med en kabel.

Är det OK att sätta en 5 portars gigabitswitch, (finns för 500 kr) och fördela till 2 stationära datorer och PS3 ?

eller ska jag dra 4 kablar från patchpanelen , ta på mig vindkrypar overallen och lägga en massa arbete på att få fram kablarna....känns inte så kul, men det går att lösa.

Anders
 
Det går alldeles utmärkt att sätta decentraliserade switchar, gäller bara att hitta ett snyggt ställe att placera de på. När det LAN:as här är det switchar lite hursomhelst men routern hittar alla datorer.

Protte
 
Bra förslag på Switchar ?

/Gojan
 
gojan skrev:
Bra förslag på Switchar ?

/Gojan
Det mesta funkar. Man betalar för hur effektivt bakplanet är, d.v.s. hur många maskiner som skall trängas samtidigt med full hastighet.
Skall man ha fler än en switch är det en grundregel att ha samma fabrikat. Helst samma modell.

Mitt förslag: HP Procurve Switch 1400-8G eller 1400-24G beroende på hur många portar du skall ha.
 
Ack så trevliga men en netgear GS-105 eller liknande tycker jag räcker som distribuerad switch. Sen sätter jag gärna en procurve i kärnan istället :)
 
Me like HP Procurve Switch 1400-8G!
Dessa skall jag ha!

Tack för tipset!
 
Johan Gunverth skrev:
Word!
Bättre upp: Det finns ALDRIG behov av STP/FTP.
Jo, det finns det. Cat6a kräver skärmad kabel för att klara 10G med avseende på alien cross-talk. Men, å andra sidan är det nog många år till dess man behöver 10G i bostäder :-)
 
Grottan skrev:
Jo, det finns det. Cat6a kräver skärmad kabel för att klara 10G med avseende på alien cross-talk. Men, å andra sidan är det nog många år till dess man behöver 10G i bostäder :-)
Jo, det stämmer väl till viss del. Jag har bara läst lite kort om det och förstår att man går ifrån den amerikanska TIA-standarden till förmån för en ny ISO-standard. Det har väl dock mer med kabelns interna skärm och pargruppering att göra än med FTP/STP-helvetet med totalskärmad infrastruktur?
 
Johan Gunverth skrev:
Jo, det stämmer väl till viss del. Jag har bara läst lite kort om det och förstår att man går ifrån den amerikanska TIA-standarden till förmån för en ny ISO-standard. Det har väl dock mer med kabelns interna skärm och pargruppering att göra än med FTP/STP-helvetet med totalskärmad infrastruktur?
Kollade upp detta rätt noga för en kunds räkning och i princip alla systemleverantörer (Nexans, Lexcom, AMP o.s.v) har endast F-UTP för att klara just alien-cross talk. Tror det endast var Siemon som hade ett alternativ med oskärmad UTP men då var kabeln grov som en EKK.

Verkade överlag som 10G är extremt känslig för yttre störningar
 
Grottan skrev:
Kollade upp detta rätt noga för en kunds räkning och i princip alla systemleverantörer (Nexans, Lexcom, AMP o.s.v) har endast F-UTP för att klara just alien-cross talk. Tror det endast var Siemon som hade ett alternativ med oskärmad UTP men då var kabeln grov som en EKK.

Verkade överlag som 10G är extremt känslig för yttre störningar
F-UTP ≠ FTP

10G via PDS/Cat6/TP är en nödlösning som kanske får ett bra slut.
 
Tyvärr ser det dock ut som om det är samma jordningskrav. Det här blir inte kul ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.