5 860 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Dra nätverk i huset
Ja det finns.. men frågar du antenn-nerdarna här så kommer dom säkert att säga att det är mycket sämre än vanlig antennkabel..AW skrev:
Det skulle kunna vara lecom systemet han menar och ja det kan man köra tv över så länge vi talar kabeltv eller boxer. Det stödjer inte officiellt Satelit och systemet är förhållandevis dyrt också.
Jag tycker det är bättre att sätta två dosor då. En med dubbla Cat6 och en brevid med ett vanlig antenuttag plus coax. Vill man göra om i framtiden så är det ju bara dra i annan tråd och sätta dit ett nytt uttag. Det är ju både enkelt och rätt billigt. Dra nya rör i efterhand är ingendera.
Jag tycker det är bättre att sätta två dosor då. En med dubbla Cat6 och en brevid med ett vanlig antenuttag plus coax. Vill man göra om i framtiden så är det ju bara dra i annan tråd och sätta dit ett nytt uttag. Det är ju både enkelt och rätt billigt. Dra nya rör i efterhand är ingendera.
Det stämmer Mats .
Elko link eller vad det nu hette,
Jag tror jag gör som någon skrev tidigare i tråden , cat 6 oskärmat.
En fråga bara , jag har möjlighet att dra i en kabel i ett befintligt rör till tv rummet i källaren, OBS får bara plats med en kabel.
Är det OK att sätta en 5 portars gigabitswitch, (finns för 500 kr) och fördela till 2 stationära datorer och PS3 ?
eller ska jag dra 4 kablar från patchpanelen , ta på mig vindkrypar overallen och lägga en massa arbete på att få fram kablarna....känns inte så kul, men det går att lösa.
Anders
Elko link eller vad det nu hette,
Jag tror jag gör som någon skrev tidigare i tråden , cat 6 oskärmat.
En fråga bara , jag har möjlighet att dra i en kabel i ett befintligt rör till tv rummet i källaren, OBS får bara plats med en kabel.
Är det OK att sätta en 5 portars gigabitswitch, (finns för 500 kr) och fördela till 2 stationära datorer och PS3 ?
eller ska jag dra 4 kablar från patchpanelen , ta på mig vindkrypar overallen och lägga en massa arbete på att få fram kablarna....känns inte så kul, men det går att lösa.
Anders
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det går alldeles utmärkt att sätta decentraliserade switchar, gäller bara att hitta ett snyggt ställe att placera de på. När det LAN:as här är det switchar lite hursomhelst men routern hittar alla datorer.
Protte
Protte
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 185 inlägg
Det mesta funkar. Man betalar för hur effektivt bakplanet är, d.v.s. hur många maskiner som skall trängas samtidigt med full hastighet.gojan skrev:
Skall man ha fler än en switch är det en grundregel att ha samma fabrikat. Helst samma modell.
Mitt förslag: HP Procurve Switch 1400-8G eller 1400-24G beroende på hur många portar du skall ha.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 185 inlägg
Jo, det stämmer väl till viss del. Jag har bara läst lite kort om det och förstår att man går ifrån den amerikanska TIA-standarden till förmån för en ny ISO-standard. Det har väl dock mer med kabelns interna skärm och pargruppering att göra än med FTP/STP-helvetet med totalskärmad infrastruktur?Grottan skrev:
Kollade upp detta rätt noga för en kunds räkning och i princip alla systemleverantörer (Nexans, Lexcom, AMP o.s.v) har endast F-UTP för att klara just alien-cross talk. Tror det endast var Siemon som hade ett alternativ med oskärmad UTP men då var kabeln grov som en EKK.Johan Gunverth skrev:
Verkade överlag som 10G är extremt känslig för yttre störningar
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 185 inlägg
F-UTP ≠ FTPGrottan skrev:Kollade upp detta rätt noga för en kunds räkning och i princip alla systemleverantörer (Nexans, Lexcom, AMP o.s.v) har endast F-UTP för att klara just alien-cross talk. Tror det endast var Siemon som hade ett alternativ med oskärmad UTP men då var kabeln grov som en EKK.
Verkade överlag som 10G är extremt känslig för yttre störningar
10G via PDS/Cat6/TP är en nödlösning som kanske får ett bra slut.
Klicka här för att svara