4 016 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Dra nätverkskabel i huset - planera
Hej,
Skall totalrenovera mitt hus och byta ut hela elsystemet. I samband med detta vill jag dra fram nätverkskabel mellan alla rum så att det finns på plats vid behov. Nu sitter jag och funderar på hur jag bäst skall lösa detta.
Spontant tänker jag att man vill ha en central där allt utgår ifrån (där man har routern), och sedan dra fram kablar därifrån till väggmonterade uttag i varje rum. Så kan man enkelt addera trådbundna klienter, alternativ accesspunkter för WIFI där man vill.
Men jag tänker även att det säkert finns något standardsätt att göra detta på, så tar gärna emot tips. Hur gör jag om jag behöver flytta "centralen" med ovanstående tänk? Har idag ADSL men kommer ev att dra in fiber, och det är inte sannolikt att min router kommer att stå på samma plats i huset efter bytet.
Tacksam för lite goda idéer.
Fredrik
Skall totalrenovera mitt hus och byta ut hela elsystemet. I samband med detta vill jag dra fram nätverkskabel mellan alla rum så att det finns på plats vid behov. Nu sitter jag och funderar på hur jag bäst skall lösa detta.
Spontant tänker jag att man vill ha en central där allt utgår ifrån (där man har routern), och sedan dra fram kablar därifrån till väggmonterade uttag i varje rum. Så kan man enkelt addera trådbundna klienter, alternativ accesspunkter för WIFI där man vill.
Men jag tänker även att det säkert finns något standardsätt att göra detta på, så tar gärna emot tips. Hur gör jag om jag behöver flytta "centralen" med ovanstående tänk? Har idag ADSL men kommer ev att dra in fiber, och det är inte sannolikt att min router kommer att stå på samma plats i huset efter bytet.
Tacksam för lite goda idéer.
Fredrik
Se till att du har rikligt med uttag och sedan dubblar du dessa. Om du skulle flytta modemet/inkommande Internet, har ingen betydelse så länge du har ett uttag där det i så fall kommer in. Sätt din central på det bästa stället och dra kabeln därifrån. Finns inget ställe som man tror att där behöver jag inget uttag, behovet kommer för eller senare. Planera även för kabeldragning till t.ex. övervakningskameror mm.
Det finns två vägar att gå:
1. Dra kablar för många uttag i varje rum. Prydligt, men blir en del kablar och blir lätt tjocka kabelstammar.
2. Ett eller ett par uttag i varje rum, och sedan småswitchar för att få fler uttag. Billigare, men också lite rörigare.
1. Dra kablar för många uttag i varje rum. Prydligt, men blir en del kablar och blir lätt tjocka kabelstammar.
2. Ett eller ett par uttag i varje rum, och sedan småswitchar för att få fler uttag. Billigare, men också lite rörigare.
Ok. Tror då det blir en "Central" i bottenplan och sedan en kabel till varje rum därifrån som slutar i ett vägguttag. Troligen blir det utanpåliggande kabeldragning.
Vad för slags kabel och vägguttag skall jag ha?
Vad för slags kabel och vägguttag skall jag ha?
Du ska använda oskärmad installationskabel (den har solida ledare), minst CAT5E. I centralen bör du sätta en patchpanel där ena änden av alla kablar ansluts. Sedan kopplar du korta patchkablar (de har flertrådiga ledare) mellan patchpanel och övrig utrustning. Skaffa ett slitsverktyg. Uttag finns mängder att välja på.fredrik1234 skrev:
Placera centralen där du kommer få in fiber, fram tills dess så löser du så du får till teleuttag till centralen. Ett sätt är att du kopplar in inkommande jack på ett nätverksuttag och tar ut signalen i centralen till ditt ADSL.modem.
Klicka här för att svara