Hej!

Jag ska dra kabelbundet i huset nu och jag tänkte kolla ifall jag har tänkt rätt med alltihopa.

Jag kommer att dra cat.5e kabel från routern till mitt rum där jag kommer att placera en switch. Från switchen drar jag patchkabel till en patchpanel och sedan ut till alla rum med cat.5e kabel till kroneplintar/vägguttag och kabel från vägguttaget till resp. dator.

Tänker jag rätt och fungerar detta?
Vad ska jag använda för patchkablar? Jag kollade på Kjell & Companys hemsida och hittade http://www.kjell.com/?item=68696&path=97000000,208000000,209500000,211500000,215500000

Och jag gissar på att jag ska köpa http://www.kjell.com/?item=38932&path=97000000,208000000,209500000,225000000 som patchpanel.
Nu verkade inte länken fungera men det är en UTP patchbox 12 portar


Mvh
Filip
 
Redigerat:
Kan du inte sätta patchpanel och switch vid routern.?
Annars är det bästa att sätta en väggfast nätverksuttag vid routern. Andra änden drar du direkt till patchpanelen i ditt rum tillsammans med övriga nätverkskablar som skall anslutas till panelen. Använd sedan korta patchkablar mellan router/uttag, datorer/uttag och switch/patchpanel.
 
Vi tänkte att det är lättast att få åtkomst till switch/patchpanel ifall vi har det i mitt rum istället vid router men det går helt klart att göra sådär också, bara att det är sämre med plats/åtkomst.

Jag vet inte om jag har förstått allt rätt men vi kommer att placera en plint vid routern som sedan går till mitt rum där jag kopplar in patch/switch som sedan leder till resten av rummen.

Ska jag då koppla en kort patchkabel från router till plint som blir en "vanlig" utp kabel fram till mitt rum? Hur kopplar jag allt efter det? Fungerar det att köra vanlig kabel från uttagen i rummen till datorerna?
 
Jag skulle rekommendera att köra med skärmad Cat6. Det är framtidssäkrare och problemfriare. Jag har tex en 50m lång Cat5e som vissa switchar inte vill veta av, och tro mig, när man felsöker skiten så är de där pengarna man skulle lagt från början på bättre kabel inte värda mycket...
 
Troberg skrev:
Jag skulle rekommendera att köra med skärmad Cat6. Det är framtidssäkrare och problemfriare. Jag har tex en 50m lång Cat5e som vissa switchar inte vill veta av, och tro mig, när man felsöker skiten så är de där pengarna man skulle lagt från början på bättre kabel inte värda mycket...
Helt OK med Cat6 så länge det inte är skärmad FTP eller STP. Det skall vara UTP. Viktigt!
Den 50 meter långa Cat 5e är antingen skadad, upptvinnad någonstans, dålig kontakterad (= för mycket upptvinnad) eller så har den en alltfär skarp krök någonstans. Under 5 cm radie på en krök brukar innebära lite sämre transmission. Det kan också bero på för KORTA patchkablar eller FTP/STP-patchar. Testa att byta mot längre eller mot rätt modell (UTP)
Annars är det mycket sällan problem med ens 100m Cat5e UTP på Gigabit Ethernet.
 
Troberg skrev:
Jag skulle rekommendera att köra med skärmad Cat6. Det är framtidssäkrare och problemfriare. Jag har tex en 50m lång Cat5e som vissa switchar inte vill veta av, och tro mig, när man felsöker skiten så är de där pengarna man skulle lagt från början på bättre kabel inte värda mycket...
Är cat6 bakåtkompatibelt då? Det är en äldre switch vi kommer att använda.

Hur är det med patchpanelen då, måste jag hitta en som är till för just cat6 eller funkar det med den jag valde ut tidigare? Hittade en liknande på Jula (http://www.jula.se/patchpanel-for-vaggmontage-133434)

Problemet är att vi har flera hundra meter kabel och det är cat.5e, känns onödigt att slänga det..
 
Redigerat:
C
Absolut, cat6 är bakåtkompatibelt.
Har du redan 5e kan du nog använda det, dock.
 
Använd din Cat 5e. Inga problem. Du kan blanda Cat6 och 5e i normala installationer som inte behöver certifieras.
Patchpanelen du hittade är av bra kvalitet. Skaffa också små buntband och ett bra Krone-verktyg för kontakteringen.

vk-14.jpg
 
Jodå, kontakteringen har jag iallafall lite bättre koll på :)

Tack för hjälpen!! Far iväg imorgon och handlar det som fattas..
 
Johan Gunverth skrev:
Helt OK med Cat6 så länge det inte är skärmad FTP eller STP.
Kan du utveckla det?
 
GoEk skrev:
Kan du utveckla det?
Visst, även om det finns femtielva trådar som behandlar ämnet. :)

FTP och STP KRÄVER otroligt mycket av installatören för att det skall fungera bra. Jordningen och potentialutjämning måste vara perfekt genom samtliga delar i kedjan, annars sitter med dålig transmission. Det finns inte heller så många terminaler (datorer, ändutrustning, m.m.) som använder STP/FTP så man har ett grundläggande problem att få denna att följa standard initialt.

UTP ger alltså ett mer funktionsduglig system i normala miljöer. Ställverk, bangårdar, stålverk med elugnar osv. kan dock vara betjänta av det, men som någon skrev här tidigare är det billigare att dra UTP först och sdan dar om hela skiten med STP/FTP om det skulle behövas.
 
Finns oftast inget behov för FTP/STP (iaf inte i ett bostadshus). Kör på CAT6! Nästan ingen prisskillnad CAT6<->CAT5e
 
Rrrrr skrev:
Finns oftast inget behov för FTP/STP (iaf inte i ett bostadshus). Kör på CAT6! Nästan ingen prisskillnad CAT6<->CAT5e
Word!
Bättre upp: Det finns ALDRIG behov av STP/FTP.
 
En vän till mig sa att han alltid drar skärmad data kabel, i villor. ??

Han sa att man då kan köra en tv signal på skärmen som finns i kabeln ?

Tydligen behövde man också en speciell typ av switch,

Ska ringa han i morgon o kolla upp hur han gör.


Anders ( ska installera nätverk i mellandagarna )
 
Johan Gunverth skrev:
FTP och STP KRÄVER otroligt mycket av installatören för att det skall fungera bra. Jordningen och potentialutjämning måste vara perfekt genom samtliga delar i kedjan.
OK, man får problem med jordloopar, glapp och annat elände förstås. Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.