7 770 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Dra lampsladd genom en planka?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Så länge du sågat slitsen utan att sätta tillbaka brädan ligger sladden väl fortfarande utanpå den u-formade lådan, nu bara utanpå den u-formade lådans djupa fördjupning?prototypen skrev:Elmontören har nog en sund inställning, har man inte frågat har man inte fått nej.
Det verkar vara så att idag ligger sladden över kanten och ligger helt öppet och löst i en U-formad låda. Man kan då tänka att man sågar ner en slits i brädan och släpper ner sladden i den och dessutom stoppar tillbaka träbiten kanske till och med lite lim på den också. Då är vi där att sladden ska bara genom ett hål för att bli snyggare, den blir inte inbyggd och fast ansluten bara för att den passerar genom och inte runt kanten på brädan
Jag har en känsla att trådstartaren har ställt frågan lite fel och då blir det tvärt NEJ. Är det så?
Prototypen
När du sätter tillbaka träbiten med lim blir den fast monterad,men om du bara pressar dit träbiten mot ett kardborrband så undrar jag om den verkligen är fast monterad, utseendet har ju blivit ungefär detsamma?
--- Mats ---
Tyvärr så måste den uppfylla gällande krav samt vara CE märkt. Och för att kunna det måste tillverkaren VETA vilka krav som ställs och intyga att dom uppfylls. Jag tvivlar på att dom flesta har dom kunskaper som märkningen kräver. Med märkningen följer även ansvaret för att varan är "riktigt" utförd.
Mja. Faidros konstruktion omfattas av LVD 73/23/EEG (lågspänningsdirektivet) i och med att den ansluts till det allmänna elnätet.pefo skrev:
Men det där är väl bara aktuellt om den skall marknadsföras på "den gemensamma marknaden"?gravedigger skrev:
Barkbåtar skall också CE-märkas, enl. 88/378/EEG (Leksaksdirektivet), men inte om man bygger dem för eget bruk.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Jag är också intresserad av att veta vart gränsen egentligen går.Mats Bengtsson skrev:
Tex i fallet med spotlighten där det tydligen inte ska vara tillåtet att dra sladden genom ett mindre hål i en 20 mm tjock planka. Om hålet är större då? Låt säga 50 mm... då behöver man ju inte demontera stickproppen för att få genom sladden. Samma anslutning i kontakt i lådan...
Då är det nog ok. och jag tror knappast att en balk, vars uppenbara orsak är till för stabiliteten, skulle kunna klassas som armatur. Däremot som balk med inbyggd belysning och då är vi tillbaka på att det är armaturen/belysningen som ska vara godkänd.
Saxat från "Lågspänningsdirektivet i fickformat":gravedigger skrev:
2.4 Elarbeten som är tillåtna för elkonsumenterna
Den som utför arbeten inom elbranschen skall vara
förtrogen med eller instruerad för uppgiften och respektive
elsäkerhetskrav. Följande arbeten är tillåtna även för
andra än elyrkesmän, om tillräcklig omsorg läggs på
utförandet:
löstagning och fastsättning av täcklock för
installationsdosor för högst 250 V nominell
spänning
installation, reparation och underhåll av
enfasiga stickproppar, anslutningsledningar,
skarvsladdar och inredningsarmaturer
elarbeten på anläggningar för högst 50 V
växelspänning eller 120 V likspänning
driftsarbeten i en elanläggning, vars
spänningsförande delar är skyddade mot
oavsiktlig beröring
reparation av elmateriel som byggts för eget
bruk, om detta ansluter sig till hobby-
verksamhet
inom elbranschen
Jag antar att Faidros lampa faller under den sista paragrafen.